Thursday, October 30, 2008

تاج من عصر تحتمس التالت

الحقيقة إني مش بحب التاجات أوي... بس معلش بأة بحاول أخلص شوية من اللي اتبعتولي منذ أمد سحيق. دة واحد منهم قديـــــــــم
Hope u enjoy it inshaAllah
و أعتقد هتعرفوني أكتر منه
...
بسم الله
لو قالولك اختار عصر من عصور مصر علشان تعيش فيه تختار اى عصر و فى عهد اى حاكم .. واشمعنى؟
عصر "محمد علي"...مش عارفة بس حاسة إنه كان وقت ازدهار و تقدم أوي لمصر
و لو مش محمد علي يبقى وقت كان فيه الاحتلال الانجليزي في مصر عشان كنت أشارك في محاربتهم ..و يا أنول الشهادة و أبقى أسعد حد في الحياة وأهلي يبقوا مش زعلانين أوي عليّ، يا أفرح مع بقية الناس بخروجهم من البلد و بإيجابيتنا اللي محتاجينها أوي دلوقتي


اول اولويه فى حياتك عيلتك ولا شغلك ولااصحابك؟
عائلتي أكيد طبعا... و بعدها عائلتي الكبيرة من ناس عمري ما شفتها لكن كتير منهم بيأثروا فيّ جدا و ممكن أفضل طول اليوم بفكر فيهم لو متدايقين من حاجة. "البلوجرية" يعني
:)



لو انت حاكم على مجموعه من الافراد هتكون عادل؟؟ طب هتعمل ايه عشان تتأكد انك حاكم عادل؟
اممممم.... غالبا ....مش متأكدة من كدة خالص
لأني بعرف أخطط يمكن كويس الحمدلله "أو هكذا أعتقد"، بس حكمي ممكن يتأثر بعواطفي أكتر فالدنيا ممكن تضيع معايا :)، أو أحكم فعلا بس بعدها أفضل زعلانة و بتاع
على إيـــــــه؟؟ مش عايزة أبقى حاكم أصلا


اللى بيبوظ الحكام .. نفسهم؟ ولا الشعب؟ ولا الحاشيه المقربه؟
التلاتة طبعا مع بعض
بس الشعب أولهم و أهمهم
حسب الشعب هتلاقي الحاكم

مين أكتر اعلامي مصري بتحترمه؟
منى الشاذلي جدا لأنها راقية أوي في تعاملها و أسلوب حوارها و كل حاجة، ولموضوعيتها "نسبيا"، أو على الأقل لما بتتعارض مع رأي أو وجهة نظر بتكتفي بلغة الجسد من نظرة استغراب أو ابتسامة سخرية ساعات أو كدة.. و بس مش بتنزل عن مستواها الراقي في رأيي الشخصي
حمدي قنديل... أول حد خلاني أعرف أي حاجة عن السياسة من صغري و أهتم بمتابعتها
امممم...أعتقد كفاية كدة. بس السؤال بيقول "مصري" ، و كدة الموضوع بأة محدد أكتر، بس لو عربي كنت هقول "جورج قرداحي" بلا نقاش..مع إني عايزة أشوف حلقة من برنامجه الجديد اللي مش فهمته من إعلانه........ احتمال بعده أغير رأيي



لو ممكن تشتغل شغلانه تانيه غير اللى انت بتشتغلها او كنت بتشتغلها كنت تتمنى تبقى ايه؟

هو السؤال دة كان في تاج زمان فمش هجاوب بالتفصيل بس...أتمنى أبقى مراسلة صحفية في بلد فيها أحداث، و نفسي أوي أبقى مذيعة في الإذاعة "خصوصا اجنبية". ولو كنت مش أدبي كنت هفكر أكون مهندسة ديكور عشان حاجة بتنمي الإبداع.. و بحب برده تنسيق برامج الأفراح أو الحفلات وكدة. وبس كفاية كدة


ايه تانى بلد تتمنى تعيش فيها بعد مصر؟

إيطاليا 15 سنة

بعدها مكة 15 سنة

بعدين أرجع أموت في بلدي :) يادوب أكون قفّلت التمانين سنة

:))))


اوصف ليا ترتيبات اجمل فرح ممكن تحضره

فرح شكله الخارجي يكون فيه كتير شبه الأحلام...يعني كل واحد جواه خيال جميل أوي و حاجات مش بتحصل رغم بساطتها ومش عارفة ليه غالبا مش بنفكر حتى نعملها... فلو حصل جزء منها أكيد هحب الفرح دة لأن ليه روح مميزة

الفرح اللي ترتيباته فيها "مفاجآت" مفرحة للعروسة و العريس

و يخلص في وقت مش متأخر أوي و مش يكون فيه أغاني هابطة زي سعد باشا و أمثاله اللي بوظوا الذوق العام خاااااااااااالص


بتراعي كلام الناس والقيل والقال؟ لو اه او لو لا قول لى ليه؟

مش عارفة بصراحة !! اللي يعرفوني يحكموا لأن فعلا معرفش


صحيت من النوم ما لقيتش الموبايل ولا الكمبيوتر ولا الكاميرا الديجيتال ولقيتنا رجعنا لعصر الحمام الزاجل والحصنه هتكون سعيد؟

:D

ياسعدي يا هنايا

ياااااااااااااااااااااه...كله كوم و الحصان دة كوم تاااااني :)). أنا أتمنى أساسا

هو عادي جدا. برده هيبقى فيه وسائل اتصال بين الناس، بس هتبقى مباشرة أكتر و المجتمع هيرجع يبقى أقرب لبعضه من دلوقتي بكتييييير

شايفاه هيبقى أحسن في نواحي كتسر أصلا. و أنا هحبه أوي... بس هيوحشني انتو :(( أوي أوي من غير مبالغة. و بعدين إيه دخل الكاميرا الديجيتال في الموضوع؟؟!! مش شايفاها بالأهمية القصوى دي


السعاده هى؟

الرضا

و إنك تسعد اللي حواليك فقلبك يستريح من الابتسامة اللي على وشوشهم


عندك أمل ؟؟ أسبابك ؟

وقت كبير كان ضاع مني المعنى دة، و كنت بحسه يوم كل أسبوعين تلاتة يمكن :). و دي حاجة أكيد بزعل أوي لما أفتكرها

بس عموما "إنه لا ييأس من روح الله إلا القوم الكافرون" فلازم يبقى دايما عندنا كلنا أصلا أمل

بس دايما الخوف و القلق عندي أكبر من كل المعاني الحلوة لسة :). الحمدلله

لما تحب تهرب من كل شئ بتروح فين؟

1-بروح لأحلامي و خيالاتي (أيوة أيوة كريزي ساعات ;) ) شوية

2-بروح للي بحبه

3-البلكونة.. لوحدي أو مع لعبتي و أكلم ربنا... و زمان كان ملجئي دايما هو مكان في النادي محدش يعرفه و لا كان حد ممكن يتوقع حد يكون فيه أصلا

امتى أول مره خدت فيها نفس طويل كده وقلت بينك وبين نفسك يااااه الظاهر انا فعلا كبرت؟

امممممم....مش فاكرة أول مرة!! بس يمكن كان يوم فرح أخويا، أو أول مرة سمعت عن حد عايز يتقدم لي. لو مرة حسيتها و أنا مبسوطة يبقى أول مرة عزمت ماما و أخويا الصغير برة "من مرتب الشغل بأة" :) آل يعني


لما بتعمل عمل خيرى بيكون ايه هو دافعك الاول؟

ربنا يبدل كل سيئاتي حسنات

أتعلم من اللي بقابلهم حواليا

بتشرب سجاير؟ لو الاجابه اه ايه شعورك لو شفت ست بتشرب سجاير؟ وليه ؟
أكيد لأ طبعا و لا بقدر على ريحتها. لو شفت ست؟؟ هتصعب عليّ بصراحة. ليه؟؟ كدة
بتعرف ايدك اليمين من الشمال ازاي؟
:) و مين قال إني أعرفها
ايه اكتر اله موسيقيه بتحبها ؟
لو الصوت: الفلوت- الكمان. لو الشكل يبقى يمكن الفيولا لأن صوتها كمان زي الكمان
فى رأيك ليه الذوق والنخوه اتعدموا؟
اتعدموا؟؟
:p عشان مش لاقوا محامي كويس يدافع عنهم
لأ.هم بس بقوا نادرين لكن لو دورنا كويس هنلاقيهم. ليه؟؟ عشان الأخلاق كلها بيختفوا كل يوم أكتر. اشمعنى دول هيفضلوا؟
ايه الحاجه اللى لو حصلتلك تبقى سعيد قوى؟؟؟
أعرف إن ربنا راضي عني
أشتغل شغلانة أحس فيها إني بستعمل علمي و مهاراتي فعلا. و إنهم بيستفيدوا مني بجد
إن بنت خالتي مش تبقى مريضة
حاجة هتخليني أطير من الفرحة... لو حصلت هابقى أقولها
تختار يبقى عندك...ارض زراعيه ولا احسن عربيات و لا كام عماره و لا فلوس فى البنك؟؟؟؟
فلوس البنك أكيد. أكون حرة أعمل فيه اللي أنا عايزاه. أرض زراعية فكرة جامدة جدا، بس مش بفهم فيها فهخسر كتير جدا
البحر و لا النيل؟؟؟
الاتنيييين أحلى من بعض
بس البحر طبعا
أنا بعشق البحر :)
بحبه في هدوؤه و صفاؤه و بعشقه في أمواجه و صوته ...كل حاجة فيه بجد
مركب و لا طياره؟؟
مركـــــــــــــب
مجنون و لا عاقل؟؟
لأول وهلة عاقلة و راكزة جداااااا... بعدها مجنون
تقرأ كتاب و لا تتفرج عليه فيلم؟
اقرأ كتاب جدا جدا جدا
لأني بحب أتخيل الشخصيات زي ماأنا عايزة و أستمتع بكل لحظة في الكتاب زي ما أحب
تمرر التاج لمين؟؟
كل اللي عدوا هنا و شافوه و مش كانوا جاوبوا عليه
و كمان
وحي القلم
و
Om Hagar

15 comments:

ولــــــــــو said...

الحقيقه اننا احنا بقى بنحب التاجات اوي علشان بتقربنا من بعض اكتر وبتعرفنا على شخصيات جميله زي شخصيتك

اسمحيلي ارد بشوية من التفصيل لاني لقيت كام حاجة كده شدوا انتباهي
لو طولت ابقى قصي الرد ف المونتاج

السؤال الاول
شدني موضوع انك تكوني موجودة وقت الاحتلال ده اعتقد انه بلدنا ساعتها مش كانت حلوة ابدا واينعم السبب ورا اختيارك نبيل جدا ويستاهل بس مش عارف ليه مش حسيت انه لو مكانك مش كنت اخترت ده
يمكن علشان انا ضعيف ف الانجليزي؟
غير طبعا هاللو جوني؟ معاك براديس؟ ههههههههههه

السؤال التالت
عجبني جدا ردك
متصالحة مع نفسك لاقصى درجة
"هاحكم فعلا بس افضل زعلانة وبتاع"
هههههه فعلا مش ينفع حد بيتعامل باحساسه انه يتولى الحكم وعلى ايه؟ بلاها حكم
يعني الحكام كسبوا ايه غير انهم ماسكين الصفارة والانذارات طول الماتش وف اخره ينضربوا بالطوب

السؤال الرابع
صح جدا انا مقتنع انه احنا طالما مش كويسين فاكيد هايمسكنا حد مش كويس
بس احنا ف التمام والحكومة زي الفل والعيش ف الافران مش لاقي اللي يشتريه

السؤال الخامس
انا طبعا متفق معاكي جدا ف اختيارك لمنى الشاذلي باحبها جدا الست دي
وباحترمها جدا كمان اما حمدي قنديل فبقيت احس انه مزودها شويه وانفعالاته بقت حتى مش على اد الحدث اللي بيعلق عليه
كنت باحبة لفترة قريبة على فكرة

السؤال السادس
مراسلة ف بلد فيها احداث؟
مش اتفرجتي على جاءنا البيان التالي؟
مش شفتي نادر حصله ايه؟
انتي صغيرة على البهدلة دي راجعي نفسك
عجبني اوي موضوع تنسيق الافراح ده بس مش منتشر ف مصر اوي اعتقد
فلوسه حلوة؟ مش عايزة مساعد؟

السؤال السابع
تمانين؟
ليه؟ امال سيادتك عندك كام سنة حاليا؟ ربنا يديكي طوله العمر يا حاجة فراشه
وارجع اموت وسط اهلي وبتاع... :)ده فيلم عربي ده

السؤال الثامن
حلوة جدا الاجابة لدرجة مش لاقي رد
نو كومنت

السؤال التاسع
اللي يعرفوكي بقى :) هههههههه
طب ماتسأليهم وتعرفينا

السؤال العاشر
اه صحيح ايه دخل الكاميرا الديجيتال؟
يعني ايه ديجيتال اساسا؟
وهل كان فيه كاميرا انالوج قبلها؟
كل تساؤلاتكم نجيب عنها ف التاج القادم
تابعونا

السؤال الحداشر
وتيجي منين الرضا؟
صح جدا موضوع تسعد اللي حواليك دي ربنا يقدرنا ونفضل سعدا وبنسعد اللي حوالينا

السؤال الاتناشر
ربنا يهديكي ويريح بالك ويزيح عنك كل خوف و هم

السؤال التلتاشر
ماشي كل حاجة لكن مش متصور مكان النادي ده
غير انه يكون مكان بره النادي اساسا :)
ذكي انا اوي وعرفتها صح؟
قولي اهو بلاش احراج لو سمحتي

السؤال الاربعتاشر
(:

الستاشر
ليه كده ؟ مش عارف
والله صحيح ليه كده؟ ايه الاستفادة يعني
فعلا خير الكلام ما قل ودل

السبعتاشر
ههههههههههههههه تعالي اديكي كورس كيف تفرق بين ايديك الاتنين وصدقيني برضه مش هاتعرفيهم

التمنتاشر
هي فيولا دي آالة ؟ ولا مناديل ورق

العشرين
ربنا يحققلك كل اللي بتتمنيه وتبقي اسعد الناس ويشفيلك بنت خالتك
بس حبه غلاسه
ايه هي الحاجة؟ لسه هانستنى
ربنا ينولك كل اللي بتحلمي بيه

الواحد وعشرين
فكر استثماري يحترم
ماتدخليني معاكي شريك

الاتنين وعشرين والتلاته وعشرين والاربعه وعشرين
البحر احلى ولا النيل ؟
(: التمر حنة

اخيرا استمتعت جداجدا باجابة التاج ده
مش عندك تاج تاني
اصلي حبيت الموضوع اوي

هههههههههه كل تاج وانتي طيبه واحنا عارفينك اكتر واكتر

sakayar said...

السلااام عليكم
هاأنا قد جئت
التاج اجاباته لطيفة كتير
بس واضح على شخصية سيادتك إنك ثورجية شوية
عايزة تطلعي تحاربي الانجليز ويحيا سعد واحنا مش مهم والكلام ده؟؟
ومش لازم الحكم بالعاطفة ميكونش عادل ... هو عادل من نواحي ومن نواحي تانية ممكن يبقى مضيع الدنيا فعلا بس دي وظيفة العقل يوزن شوية الامور
لأ انا شايف ان اللي بيبوظ الحكام العيال اصحابهم اللي بيعدوا عليهم بالليل بالعربية ياخدوهم ومنعرفش بيروحوا يعملوا ايه
سؤال المهنة التانية أو الوظيفة ... اشوفهالكم يااارب كده زي جاءنا البيان التالي من أهدى مكان ف العالم ... ولا بلاش حرام هههه
حصااان وصحرا مش بقول شكلك من بتوع حقوق المرأة عايزة تطلع تحارب الانجليز وعايزة تركب حصان ... متحبيش تطلعي الفضاء؟؟
السعادة ...تعريفك للسعادة عاجبني بس فيه حتة بس لو تسمحيلي
السعادة ليست الرضا ..السعادة نابعة من الرضى لان الرضى أقل من السعادة ..بالظبط لما ربنا يعطينا حاجة حلوة هنكون راضيين عنها وفرحانين .. لكن لو جتلنا - لا قدر الله - حاجة مش حلوة ... هنكون راضيين بس مش فرحانين ... لكن اللي يبقى سعيد ف الحالتين فهو ده اللي سعيد بقضاء ربنا ف كل حال ... يبقى ده الأفضل ...مش مجرد راضي ..ده من وجهة نظري البسيييطة بس
15 ايطاليا15 و مكة
أولا مش فاهم التناقض ... ناوية تكملي تعليم ف ايطاليا وترجعي امام الحرم المكي؟؟؟ ههه
بس ترجعي مصر عندك 80 سنة معناها انك ناو عندك 50 سنة؟؟
اجاباتك حلوة يا نيناهههه
عاجبني موضوع الخيال ف القراءة .. علشان كده بحب اجيب كتب سيناريوهات ... زي حسن ومرقص بتاع يوسف معاطي ...والمسرحيات اللي كانت عندنا ف الكلية دراسة الانجلش دراما وقصة وكده ...كنت دايما تتخيل الممثلين بيعملوا ازاي او شخصيات المسرحية وتتخيل الخلفية وتتخيل نفسك مشاهد

ونروح ل الأمل
لولا الأمل ما كان فيه حياة وما كان فيه اسلام ولا رسالة ولا إيمان ... احنا بنعبد ربنا على أمل وبنذاكر ف الامتحانات على أمل وبننام بالليل على أمل أمل ندخل الجنة وأمل ننجح وأمل نحلم حلم جميل ونصحى ليوم جديد سعيد ... الحياة كلها آمال ... بس مش آمال عثمان هههه
جميل موضوع المكان اللي بتروحيله ده ... وعايز اعرف هو فين ف النادي المكان اللي محدش يتوقعه ده بس بجد فكرة جامدة ... الاختفاء لتعديل الأوضاع ... برجع الموبايل لوضع المصنع اقوم داخل جوه نفسي ف أي مكان بعيد واطلع من حالة حزن لحالة فرح
التاج اجاباته جميلة بجد
وعرفيني حسابك فين ممكن ابعتلك ربع جنيه نكون حققنالكم حاجة من اللي عايزينها واهو ادخال سرور على اخوك المسلم برضه هههه
التاج مش هجاوبه انا علشان جاوبته زمااان قبل كده وده اللينك بتاعه
http://sakayar.blogspot.com/2007/10/blog-post.html
تحياتي على التاج

وحـــــــــــى القلم said...

ههههههههههههههههه
فى الأول عاقله وبعد كده مجنونه
رغم ان كتاباتك لا تدل اوى على كده يعنى :-)
استنى بقى كده مين وحى القلم؟؟؟؟؟؟
مفروض انا ولا تعرفى حد تانى بالاسم ده؟؟؟؟

وحـــــــــــى القلم said...

جاوبت على اسئلة التاج
بس ده تاج طويييييييييييييل اوى
عشان خاطرك اقعدت اجاوب عليه بكل صراحه نفسى اعرف مين اللى بعتلك التاج ده ؟؟؟؟؟؟؟؟
حاسه ان اسئلته غريبه

الحلم العربي said...

عارفة يا فراشتى انا مبسوطة من التاج ده علشان عرفنى ان احنا متوافقين في بعض الحاجات
يعني انا زيك كان نفسي اعيش في عهد يكون فيه عدو و نحاربه بجد مش العدو الخفى اللى احنا مش شايفينه ده و مش عارفين نجيله منين

حبيت اوي منك الإجابة بتاعت الحكم ... فعلا شئ صعب اوي ان الواحد يكون حكم ، ربنا يكون في عون الحكام اللى نفسهم يكونوا عادلين ....بس يكون نفسهم في كده فعلا

اشمعنا ايطاليا يعني اللى عايزة تروحيها ماقلتيلناش
على فكرة انا كمان بحب ايطاليا مع انى مارحتهاش لكن ما اتمناش اعيش فيها اكتر من شهر مهما كانت حلوة

انتى كمان بتحنى للجو بتاع زمان من غير الموبايلات و الكاميرات و الحاجات دي
لكن فعلا من غير الحاجات دي ماكنتش هعرف حد جميل زيك
برده نشكر ربنا على التكنولوجيا
ردودوك جميلة على التاج
و ابقى اسمحيلى اسرقه منك علشان انا بحب التاجات
:)))))
على فكرة عجبنى رد سكاير على مفهوم السعادة
و لا انتى ايه رأيك؟؟

بحبك يا فراشتي

Mafrousa said...

انا حعدي بالراحة و بشويش
علشان مش اتدبس
هههههههههههههههههه
بصي يا بنوته انتى ممكن تعملى
wedding organisor
ديه حتبقى حاجه جميلة

Lyssandra said...

بتعجبني ردودك وخفة دمك أوي يابوبا

بجد انتي شخصية لذيذة أوي

وحشتيني جدا جدا جدا

ربنا مايحرمنيش من سؤالك عني

وماعلش للقلق اللي سببته


تقبلي مروري
خالص تحياتي وكل حبي

Lyssandra

Unknown said...

ليا سؤال بس
هو انتى عندك خمسين سنه
اصل انتى عايزة تروحى ايطاليا 15 ومكه 15 وتموتى فى بلدك تكونى تميتى ال 80
ههههههههههههههه
سورى بعيد الشر وربنا يطول فى عمرك وتلفى العالم كله
ردود حلوة وشخصيتك احلى
وان شاء الله مش هتبقى اخر زياره ليا

Wish I were a Butterfly ... said...

ولو

!!!!!
دة كان أول رد فعل ليلما شفت التعليق
:)
تعبت نفسك بجد بالرد الطويـــــــل دة كله، بس شكرا جدا

كعادة ولو اللي كل الناس عرفاها عنه طبعا:)إنه صعب يكمل كلامه جد ولازم فجأة يقلب بهزار
الحكام هيمسكوا صفارة؟؟:)
بالنسبة للإعلامي..أنا فعلا حمدي قنديل كنت بحبه أوي، بس أصلا معرفش إنه بييجي لوقت قريب في التلفزيون.بقالي سنين مش شفته أساسا
إجابة السؤال التلاتاشر... :)مكان النادي مش هقوله لحد:) دة بتاعي أنا بس معلش. على فكرة هو بسيط جدااا، بس الموضوع إن مكنش حد بيشوفني وأنا فيه خالص
السؤال التمنتاشر
ههههههههه
الفيولا اللي هي زي الكمان، بس بصراحة بحبها أكتر شوية عشان شكلها رقيق وبحبه. هي صوتها شبهه أوي في الآخر
السؤال العشرين..آمين يارب.و ينولك كمان كل اللي بتتمناه إن شاء الله

لو حصل إن شاء الله ممكن تكونوا من أول الناس اللي تعرفو الله أعلم
:)شكرا على الدعاء
و شكرا جدا على التعليق الكبير اللي تعبك دة :).نورت البلوج

Wish I were a Butterfly ... said...

Sakayar,

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
يا أهلا يا أهلا:). أتاري البلوج نور
شوية مجاملات:)

أنا ثورجية؟؟ ليه بس ياسعادة البيه؟؟
دةأنا حتى طيبة و ماشيةجنب الحيط وعمري ما قلت أي حاجة ابداااا
:)
لا و الله مش موضوع ثورة أد ما هو... ممم...مش هلاقي أحسن من الوقت دةعشان أحس إن لي لزمة ف حياتي وحققت حاجة كويسة بجد

تعريفي "أنا" للسعادة؟؟
ماشاء الله تعريف حضرتك هواللي أكتر من رائع بجد.وصح الرضا ممكن يكون في الحاجة اللي مش كويسة برده.صح جدا جدا
بالنسبة لسؤال السفر، فدة لأن قليلين أعتقد اللي مش بيتمنوا يعيشوا قريب من الكعبةوالحرم. وأنا أكيد نفسي في كدة... بس طالما بنتكلم عن الأحلام فأنا حلمي الأول إني أسافر إيطاليا من صغري. نفسي أزور فيها أماكن كتيرة أوي وبحلم بيها زيادة عن اللزوم يمكن.فالأمر تطلب التناقض اللي حسيته وزعلك دة

جاءنا البيان التالي؟؟ هو انتو نفسكوا تخلصوا مني للدرجة دي؟؟:) "ولو" كمان قال كدة. ليه دي بجد تبقى مهنة مشوقة أوي

كلامك عن السعادة والأمل حلوين أوي. بس للي يتفكر فيهم شوية

شكرا جدا على ردك:). أسعدني تعليقك ومعلش إني رديت متأخر كدة

Wish I were a Butterfly ... said...

وحي قلم(just a tear)

:))
أسرع حد أعرفه في حياتي جاوب على أييي تاج :). شكرا على ذوقك بجد يا سمسمة
محسيتيش لسة إني ساعات مجنونة؟؟ يمكن طيب وقت تعليقك دة بس؟:) بعدكدة اكتشفتي و لا لسة شوية برده؟
بصي...هوعموما البلوج بكتب فيه كل حاجة من جوايا فهتلاقي تقلبات كتيرة فيه :).انت اللي شكلك عاقلة أوي بأة فعلا
:))
بالنسبة للتاج...هو معظم الوقت محدش يعرف مين أول واحد فكر في اسئلة التاج. بس هو بيفضل يتبعت من مدونة لمدونة لمدونة...إلى مالانهاية
:)
شكرا لمتابعتك دايما

Wish I were a Butterfly ... said...

الحلم العربي

أنا فرحت أكتر منك و الله لما قرأت تعليقك دة
:)
و صح عندك حق في موضوع التكنولوجيا.. مش كانهيوحشني حاجات كتير فعلا، بس ساعتها مش كنت هعرف ناس جميلة زيكوا.
أنا بجد فعلا بحبك جداجدا،و سعيدة جدااااا بمعرفتك يا بلوجر محترمة أوي
:)
إيطاليا ليه مش تحبي تفضلي فيها كتير؟؟ عشان المافيا و الحرامية الكتير اللي فيها؟:)))). أصلهم بيقولوا محدش بيروح أول مرة غير لما يتسرق بعد الشر عليكي يعني
إيطاليا بالنسبة لي حلم كبير أوي،ومش هعرف ألخصه في شوية كلمات

رد سكايار أيوة عجبني جداكتير طبعا
معاكي جدا
شكرا لذوقك ولوجودك اللي بيسعدني جدا جدابجد

Wish I were a Butterfly ... said...

واحدة مفروسة

هي فعلا فكرة أمورة أوي
بس مش متأكدة منها خالص خصوصا في مصر

شكرا لرأيك
:)
ومعلش إنياتأخرت في الرد كدة

Wish I were a Butterfly ... said...

Lyssandrea,

وخالص تحياتي و حبي ليكي يا إنسانةجميلة أوي

شكرا على ذوقك:).بعض ما عندكم لأن أنا مش شايفاني أوي كدة خــالص

انت كنت واحشاني أكتر ساعتها...وواحشاني أوي أوي دلوقتي يا لولو

Wish I were a Butterfly ... said...

اسماء جمعة بنت الشمس

شكرا على ذوقك يا أسماء
أسعدني مرورك أكيد :) و يارب تسامحيني لو كنت فكرتي تيجي تاني ولقيتي الدنيا ضلمة و الجو كآبة فزعلتك

أنا أقل من نصهم يمكن:). بس هي جت كدة معايا وقت كتابة الإجابة
:)
شكرا لاستفسارك وسؤالك الصعب
ههههههههه