Tuesday, January 29, 2008

مشربتش من نيلها؟؟؟ طب و بعدين؟

سؤال يراودني كثيرا

أعلم أن البطالة و الفقر و ندرة الفرص "إن لم يكن انعدامها" هي السمات الأساسية التي تشكل حياة معظم شباب مصر هذه الأيام

لكن...هل يعني ذلك بالضرورة أن يكون حلم شباب مصر...هو السفر للخارج؟

أحقا وصل شعور الإحباط بداخلهم إلى الاستعداد للسفر متى ما طرقت أبواب الفرصة أبوابها خارج مصر؟؟

بعض الكلمات كانت مكتوبة في عمود جريدةالدستور منذ بضعة أيام تتحدث عن الشعب المصري قائلة "تجعلهم سعداء بالنوم في إسطبل خيل أو في مزرعة أغنام، فالحياة وإن كانت في زرائب العدو بدت أحسن في عيونهم من النوم في بيوت مصر، بدت مصر كمقبرة جماعية كبيرة..الخارج منها مولود، و الباقي فيها مفقود". تلك كانت الكلمات


نعم الحياة قاسية، ونعم ربما بالخارج هناك فرصة أكبر لتحقيق الأحلام بالفعل، لكن... هنا تجد الأهل، و هنا تشعر أنك بين أحضان وطنك حتى و إن كان وطنا لا يساعد بأي شيء، بل و أحيانا يضر و يصل إلى حد إهانة الكرامة في بعض الأحيان، و لكن في النهاية هناك شعور غامض بالدف و الحنان و الخوف على هذا الوطن

ألا يراودكم نفس هذا الشعور؟؟

سؤالي للجميع...إن جاءت لك الفرصة للسفر إلى الخارج للعمل هناك أو استكمال الدراسة، فهل ستسافر؟
و إن سافرت...فهل سيكون ذلك مؤقتا..و لك عودة إلى وطنك الحبيب من بعدها لترفع اسمها عاليا و تساهم في نهضتها؟؟ أم أنك ترى أن رجوعك سيمحو كل فرص النجاح و ستكون مجرد خطوة للبدء من جديد؟
أمازلت تشعر بذلك الانتماء العظيم الذي نحسه عند سماعنا للأغاني التي تتحدث عن مصر و تدمع أعيننا له؟ أم أنه مجرد إحساس بني في الماضي و محته قسوة الظروف؟
هل ستعود لتعيش بين أهلك و أحبائك... أم أنك ستفتقدهم كثيرا و لكنك لا تستطيع التضحية بما وجدته بأي دولة أخرى... و ستقتصر رؤيتك لهم على مجرد زيارات شهرية أو حتى سنوية... و تقابلهم من حين لآخر على الانترنت؟؟؟

سؤال بجد بسأله و عاوزة أعرف الناس التانية بتفكر إزاي!! لأني صدمت لما لقيت ست أم كبيرة في السن بتقول إنها تتمنى أولادها يسافروا لأن هنا مش ليهم مستقبل... الصدمة بس كانت لأني فكرت الشباب هم اللي بيفكروا كدة أكتر لكن هي هيحكمها العواطف المفروض........ الله أعلم

16 comments:

قلب ينبض لله said...

ايه دا
انا اول كومنت مش مصدئه نفسي
اخيرا عملتها
وحشتيني ياهبه جدا
فعلا الكلام اللي انتي قولتيه دا صح وموجود عند معظم الشباب
ومالوش دعوة بالظروف الاقتصاديه بس
لان في شباب كتيير احوالهم احسن وظروفهم كويسه ومع ذلك بيحلموا يسافروا بره
ما اعرفش ليه مابئناش نحبها

Wish I were a Butterfly ... said...

قلب ينبض الله

:)
إن شاء الله تكوني الأولى في كل حاجة

لأ أوكي إن كلنا بنحلم نسافر برة و كدة...دة عادي، بس اللي أقصده إنت لو سافرتي هتفكري ترجعي و لا خلاص ماصدقتي و أنا أرجع ليه طالما البلد دي مش قدمتلي حاجة أنا مش هقدملها؟؟

انت آخر جملة كتبتيها "ماعرفش ليه مابئيناش نحب مصر"... هو دة اللي عاوزة أوصلله. خلاص مش بقينا نحبها بجد؟؟ طب لأي درجة؟؟ لو جالك أو لأخوكي فرصة تسافروا ومش ترجعوا تاني، هتكون دي حاجة تفرحك و ترضي بيها علطول؟؟؟

MarwaAshraf said...

إزيك يافراشة.. اولا سامحيني على غيابي عن مدونتك بس والله غصب من عني .. ثانيا من ساعت ما بقينا في ماسنجر واحد وإحنا ماشوفناش بعض غير مرة واحدة بس بقة ده اسمة كلام يعني.. يارب أشوفك قريب

أما بقى بالنسبة لموضوعك فأنا عن نفسي لسة عندي إنتماء كبير أوي ناحية مصر وعمري وعمري ما كرهت وجودي فيها .. وفي اكتر من مرة كنت بقول للناس الي أعرفهم ؟إن مصر ده كيان ومالوش دعوه بأي حاجة من اللي بيعملها اي حد ودورنا إننا نحب الكيان ده ونحافظ عليه بس تقولي لمين بقه

السفر حلو .. نروح ونتعلم وناخد خبرة بس الشاطر فينا اللي يقدر يعمل ده كله وهو عارف إن راجع لوطنة تاني علشان يساعدة ومتاخدوش دوامة الحياة

تحياتي لموضوعك الجامد وعلى فكرة أنا بحب الأغاني الوطنية خصوصا الجديدة

سلامات يا فراشة

Wish I were a Butterfly ... said...

Rama,

إزيك ياراما ياجميلة؟
أنا معنديش أي إضافة على كلامك دة، و أنا فعلا شايفة إننا ممكن نسافر، لكن نكون عارفين إننا هنرجع هنا لأن بلدنا محتاجة خبرتنا ومجهودنا دة

أنا كمان مغرمة بالأغاني دي، بس القديم و الجديد عادي..كل حاجة فيهم ليها تميزها
وأنا كمان عاوزة أشوووووفك -على الماسنجر على الأقل يافندم- إن شاء الله قريب
:)
سلام عليكم

ღϠ₡ღأمير الهدوءღϠ₡ღ said...

الوطن من وجهة نظري
هي العائله

فلو العائله كلها اتجهت إلى مكان آخر
مش هتحس بالغربه يمكن هتحس بيها بقدر بسيط

لكن دايما الحنين إلى الوطن مرتبط بالاهل

وأكيد طبعا الاصدقاء

غير ان النيل ملوث هههه يعني كويس ان احنا بنشرب منه
هههههههههههههههه

تعرفي
انا حاسس بغربه وانا في مصر
علشان اهلي كلهم في الخارج
واصدقاء كتييير في الخارج


بوست جميل
تحياتي

ولــــــــــو said...

مش عارف ايه اللي مخللي النت موجود ف المكان اللي انا قاعد فيه دلوقت بس ده من حظي ويمكن مان الساعة 6.30 الصبح ولسه مش فيه ضغط المهم ان السفر بالنسبه ليا موضوع مش محل نقاش انا اصلا متغرب جوة بلدي فمش هاتفرق اذا كنت مسافر بره او جوه هو نفس المنظر اللي هاشوفه سواء صحرا او بحر لكن السفر والهجرة انا مش فكرت ف كده قبل كده وان شاء الله مش افكر وفعلا جسمي بيقشعر لما اسمع او اشوف اي حاجه ليها علاقه بالفرحه جوة البلد حتى لو فزنا على مدغشقر ف ماتش تزحلق على الجليد مع اننا لا احنا ولا مدغشقر نعرف عن اللعبه دي حاجه بس اقدر اقولك على تفكير كتير م المصريين انا مش هاقولك الفلوس والراحة علشان زي مانت قلت ان الناس مش بتسافر تشتغل ملوك لكن بالعكس المصريين اللي بيهاجروا بره بيشتغلوا الشغلانات الوحيدة اللي مش حد بيرضي يشتغلهاف العالم واللي هما اصلا مش بيرضوا يشتغلوها ف بلدهم لكن الشغل مش بيكون بيهمهم اكتر من انهم يسيبوا البلد اللي اديتهم ضهرها واحبطت احلامهم وقتلت فيهم الطموح
البلد اللي بتقتلهم كل يوم وتقف تتفرج عليهم وهما بيطلعوا ف الروح
مش عارف ليه دلوقت افتكرت هند صبري وهي بتقول ف عمارة يعقوبيان ان الدنيا لو مش فيها حدود ولا باسبورتات ولا جمارك كان 3/4 المصريين سابوها
وقبل حتى مايرد عليها ويسألها كملت وقالتله كلمتها الخالدة " مصر بقت قاسية اوي على اولادها"
فعلا هو ده السبب
مش عارف انا لسه عندي امل ان بلدنا تبقى احسن لك الامل ده لازم يكون عند كتير مننا علشان يقدر يكون حقيقة مش عارف اذا كنت واضح ف كلامي لكن برضه رغم كل حاجه لو سألتي اي واحد وقلتيله
لو سألتك انت مصري هاتقولي ايه
هايقولك انا مصري وابن مصري وابن مصر الله عليه
هههههههههه
مش عارف انا باتعاطف مع اي حد يقولك انه لو هاينامف الشارع وياكل عيش حاف هايسافر لمجرد انه يحس انه بني ادم مش حاجه تانيه زي ماهو حاسس ف بلده
طولت كتير ومش قلت اللي انا حاسه بس اتمنى تكون الصورة وضحت
سلامي وتحياتي

oceaneyes said...

ازيك يا هوبة ؟؟؟

عاملة ايه ...؟؟؟

وحشتينى كتييييييييييير ...يارب تكونى كويسة ياااااااااااااارب

شوفى يا جميل ...لو كان الشباب واهل البلد لاقوا اللى يشجعهم على انهم ما يسافروش ويفضلوا فى البلد ويبنوا مستقبلهم وينموا نفسهم كويس ..كانوا هايفضلوا ..بالعكس كانوا هايرحبوا بكدة جدا ...لان ده احسن لهم من الشحطتة والبعد عن بلدهم واهلهم


بس للأسف الشديد ..ده مش بيحصل

الله اعلم السبب ايه ..او الغلط عند مين ؟!!!

المهم ان ده بيحصل فعلا ...اتمنى ده يتغير ..وعشان يتغير هانضطر ندخل فى حوارات تانية مختلفة


...



وحشتينى كتير بجد

ابقى طمنينى عليكى


تحياتى


:)

Muna said...

اسمحيلي ارد عليكي يا هبة .. وأقولك اني كنت بدرس قبل مرحلة الجامعة في دولة خليجية وقضيت اغلب عمري ( الصغير ) هناك .. وهقولك طبيعي انك تبقي مصدومة كده ، لكن لما تعرفي كم الفرص المتاحة لشاب عايز يبدأ حياته في اي دولة بره مصر بشرط تكون بتحترم البني آدمين معدتيش هتتصدمي بعد كده ويمكن نشوفك في اول طيارة مغادرة أرض المحروسة !!

من حقنا نعيش .. ونحلم ونحس بكرامتنا وسعادتنا وحياتنا .. ولو موجود في مكان على الأرض .. المهم نحس اننا عايشين .. ايه فايدة انك تعيش ميت ! ..

عامة شكرا

رئيس جمهوريه نفسى said...

انا واحد من ضمن الناس الى كانت ناويه تسافر خارج مصر وبعدين لقيتها كل الغربه مش تستاهل بس مش معنى كده انى لو جات فرصه تحترم بدون بهدله السفر والغربه وحاجه مضمونه مش حسافر لا حسافر بس حرجع تانى

Wish I were a Butterfly ... said...

أمير الهدوء

بتقول إن الوطن هو حبايبك اللي حواليك...يعني لو افترضنا إن أهلك كلهم هاجروا بلد تانية انت مش هتوحشك بلدك في حاجة و لا هتحس إنك عايز ترجعلها عشان تبني فيها؟؟

أخويا كمان اللي عنده 20سنة بيقول إن لو أهله كلهم سافروا كندا يبقى ممكن نعيش هناك و مش نرجع تاني ومش هيحس بأي حاجة ناقصاه...بس أنا مش عارفة!! البوستس اللي انت بتكتبها أجمل
:)
تحياتي

Wish I were a Butterfly ... said...

ولو

كلامك صعب أوي
و أيوة مصر بقت قاسية أوي على أولادها

بس الحمدلله ختمت كلامك بحاجة كويسة شوية :) إنك قلت إن لسة عندك أمل في الأحسن... و دة فعلا اللي إحنا محتاجينه
مش عارفة بصراحة بس أنا أعرف ناس كتير أوي لسة عندها أمل...طبعا أعرف زيهم فقدوا كل الأمل بس اللي أقصده إنه لأ فيه ناس كتيرة زيك و عايزة تكون أحسن و تبني بلدها أكتر مش كارهاها.

متغرب جوة بلدك؟!! طب وإحنا مالنا بأة؟حد قاللك اشتغل الشغلانة الوحشة دي؟
:p
قلت لأخويا قريب إنه صعب أوي شغل مهندسين البترول دول..صعبانين عليّ. وهو كان رده بكل بساطة... :) انت بنت، هم رجاااالة
ربنا يعينك في شغلك :) برده فيه جانب حلو لأن كتير بنحب نكون لوحدنا في الفضا....حاول تستمتع ادماتقدر عشان مش تتعب أوي و لاتزهق من الشغل

أنا كمان أكيد بيصعب علي اللي بيحصل لشباب بلدي،بس مش قادرة لسة أتقبل إن الحل إننا نهجر البلد عشان هي هجرتنا
مش تتأسف على الإطالة. تطولوا براحتكم..كمان أصلا البوست دة لأني عايزة أعرف غيري بيفكر إزاي في الموضوع دة..يبقى شكرا جدا إنك طولت و قلتلي رأيك
:)

Anonymous said...

عزيزتي
المقال ده حظه وحش معايه خالص تعرفي أني كتبت فيه كومنت من يوم ما كتبتيه والنت كان بيعملها معايه وبعد أربع محاولات فاشله قررت أني مكتبش وقلت لحاتم يقول رأي بدلي بس هو لما دخل بعني وكتب رأيه بس
وحتى أمبارح بعد ما كتبت ردي على التاج مقدرتش أسيب ردي هنا وقبل ما تقري لازم تتاكدي أنك مرتاحه في المكان اللي أنتي فيه لأني هطول
بالنسبة للسؤال فلو الفرصه للعمل ماأعتقدتش أني ممكن أفكر أصلا أما للدراسه فممكن أفكر وإن كنت واثق أني مش هقدر أكمل تفكير كتير لأني مش بحس أني مرتاح غير وأنا في بيتنا ومش بحس أني عارف أنام غير على سريري ومجنبي ميشو وكوكي-كلبي وقطتي- اللعبه طبعا لأني بخاف من ذوات الأربع- ولازم أشوف نفس الجدران ونفس الستاير ونفس المراية الخ الخ الخ وبكده أنا عددت بس الأشياء لأني مش بقدر أتكلم عن الأشخاص بس كفايه أني أقول أن كان معظم خناقاتي مع حاتم إننا في اليوم ده مش هنشوف بعض أو النهارده مش هنقدر نخرج
أنتي عارفه ان أول سنه ليا في الجامعه مكنتش في القاهره وكان مفروض هأقيم في المكان اللي فيه الجامعه وهي ليله وتاني يوم كنت واخد شنطتي وجري على البيت رغم أني مكنتش ببعد عن القاهره أكتر من
80 كيلو
حتى في شغلي لما كنت لفتره بشتغل بعيد عن القاهره ورغم ان شغلي كان أسبوع شغل يتبعه أسبوع أجازه بس من أول يوم ليا هناك كنت فتقد كل حاجه
ده حتى دلوقت لما بنزل الصبح وأركب المواصلات بدور على الناس اللي كل يوم بيركبوا معايه ولو حد منهم مش كان موجود بقلق عليه
وصدقيني ده حال ناس كتير
أه يمكن لو للدراسه هفكر لأني كنت بحلم من زمان أني أخد الماجيستير والدكتوراه من بره أو على الأقل الدكتوراه ومش عشان حاجه والله أد ما علشان أنا جربت ده هنا وعارف أنه مشروع فاشل بس ومع ذلك أنا واثق أني كنت هتردد كتير لو كانت أتيحت ليا الفرصه
وأستكمالا للسؤال فلو سفرت أعتقد أني هرجع على طول وإن كنت مش حاسس أني هرجع عشان هقدر أعمل هنا حاجه كويسه- يمكن زمان كنت متخيل أني ممكن أعمل حاجه بس دلوقت لأ بس ده مش موضوعنا دلوقت- ولكن هرجع عشان مأقدرش أعيش غير هنا مع نفس الناس

فعلا بحس بقشعريره لما بسمع أغنيه وطنيه بس بصراحه قبل ما أقرا المقال مكنش بيثير أهتمامي ده كنت بعتبره زي الخوف الغريزي والحب الغريزي يعني زي الحاجات اللي بتكون موجوده جوانا مش عارفين من أمتى بس موجوده
أنتي فهمتني مش كده؟
وعشان مأطولش أكتر من كده-أنا منتظرك تقولي طول-
هأقولك ممكن الناس التانيه دي تككون بتفكر أزاي لأن بابا واحد من الناس التانيه
على فكره بابا عمره ما أتغرب ولكن مع ذلك شايف أن خلف بوابات مصر توجد الجنه
شايف كل حاجه بره أحسن على كل المستويات بس لو جيتي تشوفي كل المستويات دي هتلاقيها في الأخر بتصب في بوابه الماده أنا مش عارف ليه الماده ممكن تعمل فرق مع الناس
أه الفلوس مهمه بس مش هي اللي ليها كل الأهميه أنا شايف أن واحد يكون في وسط أهله وعايش الحد الأدنى من الكفاف أفضل مليون مره من أني أكون بعيد ومليون
ده غير اللي بيتكلم على ظروف صعبه جوه البلد ممكن ميكونش جرب أنه يكون في مكان تاني ويمكن يكون رأي ده كمان نتيجه أني مش كتير حسيت أني مقهور هنا أو حتى أن الظروف هنا بالصعوبه الجامده دي
أنا طولت أوي بس حاسس أني لسه عايز أتكلم بسفي موضوع تاني غير لابوست كنت عايز أتكلم فيه فكفايه كده عشان أتكلم عن الموضوع التاني وهو ردك عليا في البوست اللي فات أنا والله مكنتش أقصد أني أزعجك لما طلبت عدم نشر الكومنت بس أنا بحس أني بكتب ردا على الموضوع ونشر الكومنت باللينك كان زمان بيسببلي أحراج لأني دايما أحب أكون بعيد أنتي عارفه أنا بخاف أني وأنا بكتب أغير حاجه من اللي ممكن أكتبها عشان خاطر أنه كومنت أو كلام ممكن يشوفه الناس حتى في المدونه عندي كان سبب من الأسباب اللي خلتني أبعد هو أحساسي بأن كلامي ممكن يؤذي غيري
مش عارف أنا قدرت أوصل ولا لأ
وحاجه تانيه بلاش أرجوكي تقولي أنك بتدخلي في ما لايعنيكي لأن والله الموضوع مش شخصي بالمره بس أنا كده يمكن أكون بطبعي جبان وأخاف أني أتكلم قدام الناس فبفضل أكتب التعليق من غسر لينك وأخاف أن الناس تقرا كلامي ويمكن لأن جايز حد يجيله طولت بال يقراه ويزعل فأتحمل ذنب أني زعلت حد
ويالا سلام دلوقت عشان أمشي قبل ما تطرديني

على الهامش
أول مره كنت هأكتبلك كومنت هنا كان حاتم لسه مكلمني وبيقولي الدنيا بتمطر وكان يومها الصبح برضه الدنيا بتمطر وأنا كل ما الدنيا بتمطر بفتكرك
أنا يمكن مش بحب أمشي تحت المطر بس بحب أتفرج عليه وهو بيتساقط على أي لوح زجاجي وكمان أول ما أشوفه بيجي في بالي على طول حلم أو صوره مش عارف وهي أني ماشي تحت المطر وياريت لو يكون أمام مسطح مائي ويا حبذا لو كان أمام نهر مش بحر وياريت لو أكون فوق كوبري- عشان أكون بعيد عن رائحه المياه- وعشان الصوره تكتمل لازم يكون معايه شمسيه سوداء وأخيرا وأهم شيء ان يكون في حب حواليا سواء الحب بمعناه النفسي أو الحب المجسد في هيئه أداميه

وصلت الصوره
وأنتي ياترى أيه الصوره اللي بتكون في بالك؟

Wish I were a Butterfly ... said...

Oceaneyes,

الحمدلله أنا كويسة ياسالي
أكيد الوضع في مصر هيتغير قريب إن شاء الله لأن الناس بقت بتطالب وتتكلم مش زي الأول خالص

بس أعتقد إني بحب مامتي لأنها مامتي أساسا...مش لأنها بتأكلني و لالأنها دايما بتساعدني وكدة. مش أقصد طبعا أنكر فضلها عليّ، بس اللي أقصده إني مستعدة أعمل أي حاجة عشان أسعدها حتى لو هي مش قدمتلي أي حاجة. مش هو دة المفروض يكون نفس إحساسنا ناحية بلدنا؟
:)

قلبت وطنية فجأة شفتي؟؟ دي بس كانت حاجة في مخي بقالها فترة ففكرت أشرك الناس اللي بيهمني رأيها فيها مش أكتر

سلام يالولو

Wish I were a Butterfly ... said...

منى محمود

مبدئيا أهلا بيكي في البلوج وشكرا أوي على تعليقك دة

بصي...بصراحة مش بقيت عارفة بأة خلاص إيه اللي صح وإيه اللي غلط. بس اللي متأكدة منه إنك عمرك ماهتلاقيني في الطيارة اللي مغادرة أرض المحروسة

عارفة والله كم الفرص الموجود في كل مكان حتى الدول العربية اللي مابيصدقوا يلاقوا مصريين عندهم ضميربجد عشان يشتغلوا معاهم
بس....مش عارفة!!عموما دي مش مساحة أوي إني أقول رأيي. كنت عايزة من البوست أعرف رأي الناس و شكرا بجد على رأيك

Wish I were a Butterfly ... said...

رئيس جمهورية نفسي

أكيد كلنا نتمنى نسافر نحقق حاجة هناك ونحس إن لينا لزمة . بس المهم نرجع تاني...زي ماانت قلت

تحياتي لأجدع ريس

Wish I were a Butterfly ... said...

إنسان مقيد

مبدئيا حمدلله على السلامة لأنك كنت اختفيت تماما، ومش تقلق تعليقك كان أول حاجة قرأتها أول ماالنت رجعلي صدفة،فكنت في البيت ومش متضايقة يعني
:)
مين ميشو وكوكي دول؟
:p
لالا متزعلش. أكيد عارف كويس إني غتيتة ومش هعدي الكلام كدة:)، بس لعلمك أنا برده عندي بندق وليديا -اللي بنت أختي سمتها لولو بعدكدة- واستولت عليها وخدت حتة من قلبي معاها:)و كيتي وبوو أبو رجل مكسورة اللي جالي لماكنت عيانة وحاجات كتير أوي :)فمش هعرف اغلس كتير في النقطة دي

وصدق اللي قال إن شخصياتنا متشابهة لأن فيه كتير أنا ممكن أقوله زيك في التعليق دة، بس الحقيقة إني مغرمة بالحيوانات"بس الكلاب لأ"..أو من الآخر..أي حاجة تمط للطبيعة بصلة أنا بحبها

ناس كتير جدا شباب وكباربيفكروا طبعا زي باباك، بس الموضوع مش في الفلوس. الموضوع كمان في التعامل بنضافة وآدمية ممكن مش تلاقيها في مصر كتير، كمان لوبنتكلم على بلاد أوربية يبقى هقوللك هيحس إنه فعلا إنسان محترم والناس بتقدره أكتر من لو كان هنا مليون مرة...فمش أعتقد إن نظرة اللي عايز يروح برة مقتصرة بس على المادة "دة اللي أعرفه والله أعلم"

الماجستيروالدكتوراة...مممم..أنا حتى الآن نفسي في تعليم مفتوح لحاجة مرتبطة بالإعلام لأني مغرمة بيه بس طبعا....عادي بأة، وصح لوبتتكلم على الحاجات دي هنا يبقى هتتبهدل لحد ماتعمل ماجستير بس، وياعالم هتعيدها كام مرة وهيوافقوا عليها إمتى :). عموما ربنا يوفقك إن شاء الله
أخويا عمل زي مابتقول، وإن شاااااء الله "يارب" هيعمل زي مابتقول، لأنه أخد ماجستير من هنا بس دلوقتي بياخد دكتوراه في كندا، والمفروض يرجع في يوم من الأيام لما ياخدها، بس طبعا مش حاجة متأكدة منها للأسف!!الموضوع مش بس فلوس، هونفسه حاسس إنه بيتم التعامل معاه على إنه دكتور جامعة واو وبطريقة محترمة أوي بنفتقدها هنا في أماكن كتير، أيوة هنا برده كان التعامل كويس..بس مش بنفس المقدار دة.فاهمني؟

بالنسبة لكلامك اللي بعدكدة...مش عندي رد لأني قلت المرة اللي فاتت إن دي آخر مرة هفتح الموضوع دة لأني مش عايزة أكون "فضولي". بس هقول جملتين بس
انتو قلتولي قبل كدة "وانت منهم" إن (كلامي مش ممكن يؤذي أي حد ولايزعل حد..مش للدرجة دي يعني) ممكن بعدإذنك تخلي السهم يلف شوية و يبقى عليك انت؟؟ تفتكر كلامي حلو ومش يضايق وكلامك هو بس اللي يضايق؟ممكن أوي تكونوا بتضحكوا عليّ:) وارد جدا، والحاجة التانية الواردة انت فاهمها

سامحني بس مش هقدر أكمل رد دلوقتي. هرجع تاني إن شاء الله. مع إنك جيت على الجرح جامد أوي لأني مغرمة بالمطروالشتا والتكتكة، بس مرة تانيةإن شاء الله
سلام عليكم