Friday, December 21, 2007

Rainbow :)))


Yesterday was a very nice day for me alhamdulellah :)
U know why??!

Coz it was the first time the rain falls while I'm in an outside area since the beginning of this winter.
:)

Actually I was in quite an oooopen area... where everything around me is so green and fresh.

I was extremely happy with that rain... I really needed it a lot.

But what made me even more thrilled was the RAINBOW :)))
It was my first time also :) to see the rainbow that clear.

It was filling the sky seriously, and we saw all the seven colours of the rainbow so vivid& clear.

Rainbow was so colourful, so joyful :) , just like the one we see on cartoons.
I really wanted to take a picture of it, but knew that rainbow would fade so fast& I would waste my time in bringing my mobile to picture it.

Rainbow made me feel quite happy&releaved to the extent that I was jumping out of joy when I first saw it frankly.

:))
Horraaaaaay Winter Signs!! :) I really missed u
Thanx to Allah that we have all such beauty around us in the world.


May all ur lives be full of colourful rainbows& happiness :)

12 comments:

mohand said...

السلام عليكم

كان يوم جميل يعني

انا برضه بحب قوي المطر

بس مشوفتش قوس قزح بوضوح قبل كده نهائي

اشمعني
الله اعلم

Wish I were a Butterfly ... said...

و عليكم السلام ورحمة الله وبركاته

:)
مش عارفة اشمعنى!! بس والله دي كانت أول مرة أشوفه بالوضوح دة

يمكن كمان عشان كنا في مكان في طريق مصر-اسكندرية... يعن السما أكيد بتكون صافية أوي، زائد انه كان بعد المطر بلحظات فالسما كانت مشرقة أوي

الحمدلله كان يوم جميل أيوة. أتمنى تكون حضرتك كمان قضيت أيام جميلة في العيد.. و تكون الأيام الجاية أسعد

ان شاء الله قريب تشوف قوس قزح رائع وقلبك يفرح بيه أوي وتسبح ربنا على جماله

:) وشكرا على حضورك البلوج دة تاني

قلب ينبض لله said...

كلامك عن قوس قزح

خلاني أحس اني فعلا شايفاه واني موجوده معاكي لحظة المطر

انا بزور البلوج بتاعك كتيير بس
دي اول مرة اعلق

بلوج جميل جدا وتحفه

كل سنه وانتي طيبه ياقمر

Wish I were a Butterfly ... said...

قلب ينبض الله

أهلا وسهلا بيكي كتير
:)
بس بجد انت شفتي البلوج دة قبل كدة؟؟! ربنا يكرمك على كلامك ومجاملتك، و لو كنت بس بتعلقي ردا على تعليقي... يبقى أنا اتشرفت جدا وشكرا جدا. بس أنا لما علقت عندك كان لأني فعلا عجبني أوي أوي اسلويك مش أكتر

وهزورك تاني كمان لو مش يضايقك أكيد

فرحت انك حسيتي بإحساس المطر وقوس قزح :) .... إحساس جميل مش كدة؟

شاكرة مرورك ياجميلة

وعلى فكرة "قلب ينبض الله"دة اسم حلو أوي أوي. ربنا يجعل قلبك دايما بينبض بكدة

نورتي البلوج

إنسان مقيد said...

عزيزتي
الاول حمد الله على السلامه لو كنتي رجعتي من السفر وترجعي بالسلامه لو لسه أنا كمان بحب المطر جدا على الرغم أني مش بحب فصل الشتا كتير يعني بشوف فيه شويه عيوب هنبقى نحكي عنهم بعدين لو تحبي بس انا نفسي موووت اشوف قوس قزح
يارتني كنت معاهم

على الهامش انا كنت جاي عشان اسيبلك تعليق حاتم عن البوست السابق بس لاقيت بوست جديد على العموم هو كان بيقولك انه لو كان مكان الخروف كان مش هيفكر في حاجه ببساطه لانه خروف
وكان هيقول ايه
فكان هيفضل يقول ماااااااامااااا
زي ما بيقول لانه خروف

اه على فكره حاتم الامطار شغاله عنده من يوم الوقفه بس بيتهيألي هو مش مستمتع بيها أوي لأن الجو زي ما هو بيوصف
زي الرصاص

تحياتي

Wish I were a Butterfly ... said...

انسان مقيد

الله يسلمك :)
هو مش كنت مسافرة. دي حاجة في طريق مصر-اسكندرية عائلتنا متعودة عليها معظم الأجازات أو الويك اندز... بس المرة دي كانت خاصة أوي عشان اللي حكيته

عموما الله يسلمك بجد. ولو بتعتبره سفر يبقى هقوللك اني اعتبرته سفر برده إلى حد ما و فضلت ادعي للبلوجرز العزيزين عليّ وحاولت افتكر اكبر قدر ممكن من اللي بحبهم على أساس ان دعاء المسافر بيكون مستجاب
يارب يتقبل مننا كلنا

شكرا كتير على تعليق حاتم اللي بييجي بال
DHL
:)ربنا يعينه ان شاء الله. بس أنا اصلا مش أعرف أي حاجة عنه غير انه سافر

تحياتي وشكرا بجد

oceaneyes said...

heeeeeeeeeey

how r ya ya gameeeel


i missed u sooooooooo much ;)


كل سنة وانتى طيبة وعيد سعيد يارب ..مع انه فى اخره اهو ورابع يوم ..بس استعباط بقا منى انا ..تقولى ايه ...


:P


بس معلش والله يا قمر كنت مشغولة جامد فى العيد وكدة ومافضتش خالص


المهم انتى اخبارك ايه ؟ والمزاج عامل ايه معاكى ؟

ابقى طمنينى عليكى


.....


اما عن قوس قزح فأنا شفته كتيييير اوى قبل كدة ..بس عمرى ما عرفت اشوفه بوضوح ..الا مرة واحدة بس ..وبرده ماقدرتش اروح اجيب الكاميرا واصوره ليضيع عليا


بس الحمد لله بجد ..

I FEEL THAT U R OK ..(AS I HOPE )


وبينا كومينتات بقا

:D


تحياتى


:)

Wish I were a Butterfly ... said...

Oceaneyes,

ازيك انت ياسالي؟
بجد بتوحشيني و انا معرفكيش
:)
يارب يكون كان عيد سعيد معاكي ياجميلة. وشكرا انك دايما فاكراني

وحاضر..كومنتات بأة :) بس بيني وبينك يمكن الشغل بيسببلي ضغط اكتر عشان كدة انت حاسة اني احسن شوية دلوقتي... بس الحقيقة ان مفيش حاجة اتغيرت..بس يعني.. الحمدلله

أتمنالك اجازة سعيدة بعد امتحاناتك

ولــــــــــو said...

والله انا شفته بنفس الوضوح والالوان اللي ف الصورة بتاعتك
وبجد دي كانت اول مرة اشوف قوس قزح بالوضوح ده ان مش كان اول مرة اشوفه اصلا
مش فاكر
بس اللي فاكره كويس هو اني وقفت مبهور وباصص للسما وحاسس اني مش على الارض
انا ف مكان تاني وكمان المنظر كان خرافي
تصوري معايا قوس قزح بشكل نص دايره كامله وواضح كانه مرسوم وووراه السما صافيه بطريقه كأنها لسه جديدة وتحته البحر هاديييي ومش فيه حتى موجه والشمس معكوسه عليه ومخليه فيه حاجات بتلمع كأنها جواهر
انا بصراحه اتاخدت والمنظر ده كان نفسي القط له صوره بس انا مش صدقت ان ده ممكن يكون حقيقي لدرجه انه يظهر ف صوره
سبحان الله
انا المنظر ده ف اعتقادي كان اجمل منظر شفته ف حياتي ومتهيألي مش هاشوف اجمل منه

ايه ده ده نفس القوس اللي انتي شفتيه
كان تاني يوم العيد الساعه حوالي 3 العصر
عارفه ساعتها حسيت اني فرحان
ساعتها قلت اني لو كنت ف بيتنا او حتى ف القاهرة مش كنت شفت المنظر ده
علشان كده زعلت اني زعلت علشان مش بأعيد ف البيت
سبحان الله كأنها مكافأه من ربنا
كنا قبلها على طول عمالين انا وزمايلي بنتكلم على اننا سايبين اهالينا واولادهم وزوجاتهم والناس اللي بنحبهم وقاعدين ف بلد مش فيها حتى مكان ناكل فيه
تعرفوا اني مش اكلت ف اليوم ده ومش نمت الا بعد ماصليت الفجر
بجد احنا حوالينا نعم كتير جدا واحنا اللي مش واخدين بالنا
انا شايف نظره الغبطه ف اللي قروا البوست بتاعك ومش حصلهم نفس الموقف
بس انا شفته
يابختي
كل سنه وانتي بألف صحه وكل منظر وانتي بتقولي سبحان الله

Wish I were a Butterfly ... said...

ولو

وصفك للمنظر راااااااائع. اكتبه بوست أصلا!! إيه دة؟ بجد حسيت اني أنا اللي كنت هناك، وطبعا ماخبيش عليك :) اتمنيت اني كنت أكون هناك لأن البحر وحشني أوي... وصف أشعة الشمس و هي بتخلي المية كأن فيها لؤلؤ دة بيجنني...خصوصا لو بنتكلم على مطروح.. يعني بحر كل درجات الأزرق فيه

ياخبررررر. بجد وصفك للمكان خلاني عايزة اروح أوي
الحمدلله انك استمتعت شوية ومكنش كله شغل شغل... و أنا فعلا مؤمنة جدا جدا بأن ربنا دايما بيبعتلنا رسايل عشان يساعدنا أو يحسسنا بحبه... بس المشكلة فينا احنا اننا مش كل مرة بنفهمها

للأسف بقالي كتير أوي مش حسيت برسايل من ربنا :( . مش عارفة!! مش عارفة أفك الشفرة دي خالص

بس اييييييييه؟؟؟!! دة بجد قوس قزح اللي شفته كان تاني يوم العيد في الوقت اللي قلته؟؟ دة بجد بجد و لا بتضحك عليّ؟
يعني عايز تقنعني ان اللي أنا شفته.. حضرتك شفته بجد؟؟! مستغربة أوي بجد. ومنتظرة رد

بجد كان يومها في الوقت دة؟؟
وبعدين بأة ايه "يابختي" دي؟؟ انت جاي تزعل البلوجية الأفاضل اللي بيعبروني؟
:)

لا لا كدة. يزعلوا
بيني وبينك :).... يابختي أنا كمااااان
:)))

ولــــــــــو said...

اولا انا باشكرك جدا على انك رديتي على الكومنتات بتاعتي مع انها متأخره وعدى عليها بوستات كتير
بجد دي حاجه فرحتني جدا
ثانيا انا نفسي لسه مبهور بالمنظر وكل شويه افتكره وحتى الصور اللي انا صورتها كانت وانا ف الطريق قبل ما اقف وانزل اتفرج بقى على رواقه
بصراحه كنت فعلا متصور ان المنظر ده هاشوفه ف الكارتون بس لكن طلع حقيقي وكمان احلى بكتير
ونسيت اقولك اني وف عز استمتاعي باللحظه الفريده دي من عمري كمان كنت شامم ريحه الهوا الرطب مختلط مع ريحه البحر اللي هي اكتر ريحه باحبها ف الدنيا حتى اكتر من ريحه اللحمه المشويه وريحه برفان 212
ساعتها قلت انا اكيد ربنا بيحبني اني كنت شاهد على المنظر البديع ده اللي كمان كان صوره وصوت وريحه

حقيقي الوقت واليوم مظبوطين حتى ممكن لو مش متأكده تروحي البلوج هاتلاقي الصوره بالتاريخ لو عملتيلها حفظ
مسأله الوقت دي مش هاقدر اثبتها بس متهيألي برضه الصوره ممكن تكون موضحه
ولو لسه مش مصدقه انا ممكن احلف
هههههههههه

انا بجد متشكر ليكي جدا
انا دلوقت مبسوط جدا وبصراحه باغيظ الناس اللي مش شافت ده
حد قالهم مش يعيدوا ف مكان مفتوح

Wish I were a Butterfly ... said...

ولو تاني

:)
الحمدلله انك مبسوط

وبعدين أنا اللي المفروض أشكرك لأن دي بوستس خلاص خلصت وحضرتك رجعتلها تاني... مع ان والله دة مش واجب مدرسة، ومكنتش هزعل لومش علقت :)و الله عادي

بس أكيييد أسعدني جدا تعليقك عليهم وإني أعرف رأي الناس في الكلام الفارغ اللي بكتبه ويشاركوني اللي بحسه.. وأكيد عارف انك من أول الناس اللي وقفت جنبي و شجعتني أكتب

شوووووكرن على كل حاجة
:)
سلام عليكم