Sunday, December 9, 2007


"

ما من أيام العمل الصالح فيها أحب إلى الله من هذه الأيام." قالوا يا رسول الله ! و لا الجهاد في سيبل الله؟ قال: و لا الجهاد في سبيل الله، إلا من خرج بنفسه و ماله ثم لم يرجع من ذلك بشيء." دة حديث لرسولنا "محمد" صلى الله عليه وسلم، و غالبا كلنا عارفينه... و يمكن كمان حافظينه. بس الحقيقة اننا مش بناخد بالنا منه و لا بنطبقه


الأيام اللي في الحديث دي هي العشر أيام اللي قبل العيد!! يعني من يوم الثلاثاء الجاي

و الوقت دة دايما يكون فيه امتحانات و مشاريع تخرج و برد و..... كتييييييير أوي. بس كنت دايما متعودة ان أصحابي الحلوين دايما بيتجمعوا في الوقت دة و بنعمل خير مع بعض... بغض النظر عن عمل الخير. هم كتير لو عديناهم. بس المهم ان السنة دي شكلنا كدة مش هنتقابل

:(

و دي حاجة أكيد مزعلاني

بس في نفس الوقت...مش عايزة الأيام دي تفوت كدة مع نفسها و احنا مش عملنا حاجة

و في نفس الوقت كمان..... فيه كتير أوي من الناس اللي بيشوفوا الأي كلام اللي أنا بكتبه دة.. أنا بحبهم أوي "أكتر مما يتخيلوا" :) و نفسي أشوفهم جدا... و بما ان أمنيتي دي.. ممممم.... يمكن صعبة شويتين.... فأنا قررت قرار



قررت إني أخلي عندي أمل أشوفهم في الجنة بعد كدة "لو دخلناها يعني" :) فممكن تسمحولي؟

يعني ممكن كلنا نتفق على حاجة نعملها؟ و كل واحد مع نفسه وكل واحد في مكانه.... بس هنكون كلنا بنفكر في بعض، و تكون نيتنا اننا بنعمل عمل في أحلى 10 أيام طول السنة، و كمان نيتنا إننا عايزين نتقابل في الجنة عشان اشتركنا مع بعض في عملنا دة. ممكن بجد؟؟؟

يعني من الأعمال المستحبة جدا في الأيام هي الصيام... طب ما يللا نصوم الأيام كلها بالنيتين اللي اتفقنا عليهم؟!! و لا حتى كفاية اتنين و خميس بس

أو نتفق على طول ال10 أيام دول بس... يكون فيه صدقة يومية بنعملها. ممكن؟؟

و أعمال الخير ماااا أكثرها لو فكرنا نعدها، يعني أيتام و مسنين و إطعام فقراء و صدقة بأنواعها و زيارة مرضى و مساعدة حد"ان شاالله في مشروع تخرجه بس بنية صح" و سد حاجة محتاجين...... كتير أوي بجد، و مش هقولكم أنا لأن كل واحد في دماغه ألف عمل هو عارف ممكن يعمل فيهم ايه


عارفة إني بكتب باللغة العامية أوي زيادة عن اللزوم :) . بس دة لسببين

أولا: إني تعبانة من الشغل أوي حاليا بس قررت إني لازم أكتب لأن البلوج وحشني و لأن يوم الثلاثاء قرب

ثانيا: ممممم.... إني مش هعرف اتكلم جد لفترة طويلة، و هتقلب ضحك و هزار :) فخليني بالطريقة دي أحسن... و يارب يكون اللي أقصده وصل لأي حد..... : ( ان شاالله واحد بس)


مستحب في الأيام دي أوي التحميد و التكبير و التهليل كمان :)

23 comments:

ولــــــــــو said...

اولا كل سنه وانتي دايما بخير ويارب ايامك كلها فرح وسعاده
ثانيا ربنا يجازيكي كل الخير على اللي قلتيه لان الدال على الخير كفاعله فمابالك انك عندك النيه انك تعملي وكمان بتدلينا وتفكرينا على حاجات ان شاء الله ربنا يوفقنا ويتقبل مننا
انا ان شاء الله هاحاول على اد ما اقدر وربنا يوفقني وان شاء الله كل ما ربنا يقدرني اني اعمل حاجه هافتكرك وادعيلك ان ربنا يجازيكي ويجعل تذكرتك ف ميزان حسناتك
وبعدين سواء بتكتبي بالانجليزي او الفصحى او العاميه او اي لغه تانيه ان شالله مش هافهما اكيد هاتعجبني علشان خارجه من شخصيه بجد تستحق الاعجاب
اخر حاجه انا ليا عندك طلب
انا محتاجك تدعيلي علشان انا مقدم على خطوه اتمنى ان ربنا يوفقني فيها علشان بجد هاتفرق معايا جدا
متشكر جدا ليكي

MarwaAshraf said...

كل سنة وإنت طيبة وإن شاء الله يعني نتقابل هناك في الجنه .. حعزمك عزومة حلوة في القصر بتاعي وأقولك حنركب خيل سوا كمان

هبه إنت جميلة أوي وطيبة أوي أوي.. شكرا جدا على التذكرة وحاضر علم وينفذ بس أمانة عليكي تدع ليه كتير أوي.. مش حتنسي يا هبه صح؟؟؟

كل حج وإنت إن شاء الله حتزوري الكعبة

سلامات

a Dreamer with feet on the Floor said...

Happy ,blesse dayes in shaa2 allah...2 U and 2 all..
I wish allah will Help us all...and give us The Chance 2 B in the holly lands,,Mekka and Al-Medina..B on 3arafat...one day.

thx a lot...wish that U will B accepted ...pray 4 us...

alshared said...

كل سنه وانتي طيبه

العيد علي الابواب وقبله 9 ايام وبعدين يجي يوم اللحمه العظيم

المهم

الموضوع فعلا جميل والفكره فعلا جيده
بس بالتاكيد كل واحد له فكر معين في موضوع فعل الخير

يعني ممكن واحد يقول انا هاصوم
ممكن التاني يقول انا هاصلي واتصدق

المهم ان المبداء فعلا موجود عند معظم الناس اللي انا اعرفهم
وعرضك للفكره وأهمية هذه الايام
رائع

وان شاء الله نشوف بعض في الجنه زي ما انتي عايزه بس ندخلها الاول :)

تحياتي

Anonymous said...

عزيزتي

أشكرك وبشده وقد بدأت الصيام والحمد لله من اليوم وأدعو الله القبول ويارب فعلا نتقابل في الجنه
وانا كان عندي فكره أيه رأيك لو أمر كل يوم من هنا وأقولك على عمل نحاول نعمله كلنا ونبدأ من النهارده ياريت لو كلنا ندعي وقت المغرب سواء صايمين أو لأ وبالاخص يكون الدعاء موجهه للاشخاص اللي فعلا مش قادرين نقدم لهم مساعده وهما محتاجينها

على الهامش انا عارف ان هنا مش بريد القراء بس بجد يارب يوفق حاتم فيما فيه الخير

تحياتي

Wish I were a Butterfly ... said...

و لو... و راما

يمكن انتو أعز شخصيتين و أقرب شخصيتين لي في عالمي الخيالي
و ان تعليقكم انتو الاتنين جه ورا بعضه كدة...دي حاجة فرحتني اوي اوي :) . ربنا يكرمكم انتو الاتنين بجد

و لو

و انت طيب يافندم
و شكرا كتير على الدعوات و الأمنيات الحلوة دي. ربنا يتقبل منا و منكم. و ادعيلي بالإخلاااااص

ياسلام؟!! هو أنا أطول انكم تفتكروني؟ :) ربنا يعزك و يسعدك يارب. دة بجد شرف جامد أوي لي

و شكرا على المجاملة الرقيقة دي :) يارب أكون عند ربنا أحسن من ظنكم فيّ بكتيييير.

آخر حاجة بأة....
شوف ياسيدي.... من غير ما تطلب خالص، أنا بجد بفتكرك في دعائي :) مش كتير بنلاقي ناس كويسة في الدنيا، و أكيد لو أعرف حد كويس لازم أدعيله. صح كدة؟
بتقول "مقدم على خطوة"؟!! :) الجملة دي بتخلي الاحتمالات بسيطة أوي!! عموما
ربنا يوفقك و يسهل لحضرتك كل خطواتك و يوسع ليك في رزقك ان شاء الله.

و نعرف انك العيد الجاي بقيت شخصية معروفة أوي و ناجحة جدا في شغلها ان شاء الله، و في بيت العدل كدة هههههه...لأ بجد، و تكون معاك زوجة جميلة زي ماكنت بتتمناها بالضبط

.........................

راما

و انت طيبة يا راما يا سكر
و أوكي اتفقنا :) ان شاء الله "لو" دخلنا الجنة ..أو يللا خلينا طموحين شوية ونقول الفردوس الأعلى... أنا كمان هعزمك ، بس مش عشان الأكل وبس :) هقوللك على سر من أسراري الطفولية..احم احم... بس اللي بجد في دماغي جداااا
هعزمك في الجنة ل
sight seeing
و أوريكي جبال الشيكولاتة اللي عندي ورا القصر بتاعي :) بتوصل لحد اعلى بلكونة في القصر :) عشان لما أصحى الصبح اطلع ايدي من الشباك و آكل شيكولاتة علطول :). و الحقيقة ان فيه اكتر من جبل شيكولاتة. بس سيبي التصنيفات دي سر معايا بأة :)

بالمناسبة مش تفهميني غلط :) يعشق الشيكولاتة ايوة بس نفسي اتخن ومش عارفة
شكرا كتير على كلامك يا راما. انت كمان طيوبة و حبوبة و بحبك اوي. ادعيلي بس ربنا يرزقنا الاخلاص دايما عشان الموضوع صعب اوي :(

و أكيد مش هنساكي طبعا. بس انت كمان مش تنسيني :) و ادعيلي بجد

يارب يرزقنا الحج كلنا و احنا لسة في سن صغير شوية

تحياتي.. وحبي

angelic devil said...

كل سنة يا رب و انتي بالف خير و سعادة
ده اولآ بمناسبة عيد اللحمة
مش عارفة ليه بحب اسميه كدة
و الصغير اكيد عيد الكحك

ثانيآ
مرسي بجد ع المعلومات الرائعة دي
و بغض النظر هي مكتوبة باي اسلوب او باي لغة
فهي وصلت
و قيمتها وصلت و ده المهم

ثالثآ
انا عارفة انك اكيد حتقبلي اعتذاري عن التااخير في الرد
تحياااااااااااتي

Wish I were a Butterfly ... said...

و لو

على فكرة فيه حد بيتكلم عليك هنا :) . انسان مقيد بيدعيلك يا فندم

.............................

A dreamer with feet on the floor,

InshaAllah. Thanx a lot for ur prayers. May Allah accept all our work& prayers inshaAllah.

I'll pray for you inshaAllah :) , but then I should ask u to pray for me please.

Thanks, sir

Wish I were a Butterfly ... said...

Alshared

و انت طيب :)
و ان شاء الله ندخل الجنة برحمة ربنا

و بعدين ايه موضوع "عيد اللحمة" اللي مستعجل عليه دة؟!! شكلك كدة بتحب اللحمة أوي :)
عموما بالهنا و الشفا مقدما.. و يارب يجعل أيامك كلها خير و سعادة

أنا سايبة موضوع أعمال الخير دة مفتوح فعلا لأن زي ماانت بتقول.. كل واحد هيفكر في اللي ممكن يعملهبطريقته وحسب امكانياته. ربنا يتقبل مننا جميعا ويرزقنا الاخلاص

Wish I were a Butterfly ... said...

انسان مقيد

مبدئيا آسفة جدا جدا جدا على اني اتأخرت في الرد. بس انا مطحونة اليومين دول الحمدلله

ماشاء الله :) ربنا يتقبل منك صيامك و كل حاجة دايما ان شاء الله

أنا عجبتني فكرتك أوي اننا نتفق على حاجة نعملها مع بعض، و كنت نفسي أرد عليك أول ما قرأت التعليق بس... بجد متأسفة كتير
أنا أكيد موافقة و تتفضل أي وقت.. البلوج بلوجك :). ومش عارفة لو حد هيعدي تاني على البلوج يشوف الاتفاق و لا لأ. بس أنا شايفة انه حتى لو خدت ثوابي انا بس.. هتبقى حاجة كويسة يعني أحسن من مفيش :) . و أنا هحاول أعمل اللي عليّ ان شاء الله

و في النهاية... تحياتي ليك كتير، و أضم صوتي لصوتك أكيد.. ربنا يوفق الباشمهندس

Wish I were a Butterfly ... said...

Angelic Devil,

الحمدلله ان اللي أقصده وصل

و ياستي مش تعتذري خاااالص :) . و المهم انك شرفتيني تاني. لعل المانع كان خير ان شاء الله

كل سنة و انت كمان طيبةو دايما مبسوطة يا جميلة... بمناسبة عيد اللحمة أو عيد الخروف :) مش مشكلة بأة

المهم انك تفتكري الكلب بتاعك و ياخد النصيب الأكبر من العظم و البقايا اللي هتتبقى أول يوم العيد :)

شكرا :)

Anonymous said...

عزيزتي
انا هنا وكنت متابع ظهور ردودك واستنيت لما تخلصي ردود عشان اكتبلك
وميرسي جدا عشان ذوقك اما النهارده فعايز اننا نتفق على صله الرحم والمحبه في الله فكل حد فينا يتصل بعلى الاقل خمسه من اهله واصحابه ويهنيهم بالعيد ويحثهم على العمل الصالح في هذه الايام

تحياتي
على الهامش شكرا جدا لدعائك وعلى فكره الخبر ده حصريا واول مره على البلوجز حاتم ربنا وفقه في مشوار امبارح وعلى الرغم من ان ده هيخليه يغيب عننا شويه بس مش مشكله طالما هو هيكون مبسوط ومش هوضح اكتر من كده عشان هو يبلغ الخبر بطريقته
اشكرك

Wish I were a Butterfly ... said...

انسان مقيد

:)

سمعا و طاعة

و ربنا يوفق المهندس "حاتم" و يوفقك كمان ان شاء الله

oceaneyes said...

اولا احب اعتذر بشدة على تأخرى فى الرد بس والله ظروف وسكاشن وامتحانات وحاجات كدة مالهاش لازمة


:D


اما عن اقتراحك ده فأنا بأيده 100% ومعاكى فيه ...شوفى ايه المطلوب بس وانا تحت امرك يا جميل


وان شاء الله ربنا هايجازيكى خيرا على البوست الحلو ده ..وعلى عملك للخير ..وعلى نصايحك الحلوة دى


وكله فى ميزان حسناتك ان شاء الله

...


تحياتى يا عسل


:)

Wish I were a Butterfly ... said...

Oceaneyes,

سكاشن و امتحانات؟؟
ربنا يعينك يا بنتي :) هو فعلا كلام ملوش لزمة زي ما بتقولي

خلاص اتفقنا. انت معايا ان شاء الله. حاولي تصومي اد ما تقدري...و المفروض ان "انسان مقيد" قال انه هيبلغنا كل يوم بحاجة كلنا نعملها مع بعض.... بس هو :( ذهب و لم يعد

عموما النهاردة أنا عندي اقتراح، وبعد كدة لو عندك اقتراحات للأيام التانية او مقيد قالنا على حاجة نعملها كلنا مع بعض، يبقى اوكي و حلو اوي

يارب يبقى في ميزان حسناتنا أي حاجة. بجد ادعيلي

و تعالي تاني لو عندك اقتراح بجد.دول هم كام يوم بس و أحلى أيام في السنة كلها

تحياتي لواحدة بحبها أوي

Anonymous said...

عزيزتي
من امبارح ونفسي الاقي فسحه من الوقت عشان اجي استريح عندك شويه لاني بجد بحس بالراحه هنا اوي المهم ندخل في الموضوع على طول
في واجب بايت من امبارح وفي واجب بتاع النهارده
نبدأ بواجب أمبارح وهو نشر عمل الخير وده والحمد لله طبقته امبارح وياريت تقدري انتي كمان
كلنا بنستخدم الكمبيوتر وكلنا بنطبع ورق واكيد كلنا عندنا فضل العشر الاوائل من ذي الحجه فحاولي تطبعي بس ورقه واحده وتديها لحد بس ايه رأيك أنه يكون حد مش بتتكلمي معاه يعني واحده صاحبتك انتي مش بتنصحهيا او حتى اي حد في الشارع بس تحسي انك ممكن تكوني بتقدمي حاجه لحد
انا استغليت كوني في الكليه امبارح بعد الشغل ووزعت الورقه على مجموعه من الاشخاص بس يارب تكون أفأدت حد لأننا بجد في أيام كويسه اوي
وعشان ماأطولش نفول نصيحه النهارده
ايه رأيك النهارده نقدم حاجه ماديه ملموسه خلاص العيد بعد أيام قليله وأكيد في ناس نفسها تفرح في المناسبه دي فتعالي نحاول نساعدهم وعشان هما كمان يساعدونا
ويالا عشان انا طولت اوي بس كان وحشني الكلام هنا اوي ده غير ان ده كان مفروض انهم تعليقين مش تعليق واحد

تحياتي
على فكره في اول اتصال لحاتم من الغربه اول حاجه سأل عليها البلوج شفتوا بقى انتم عملتم فيه ايه

Wish I were a Butterfly ... said...

انسان مقيد تاني :)

كدة الواجبات كتير أوي :) بس هحاول ان شاء الله.

عجبتني أوي فكرة "حاجة مادية ملموسة" دي. مش في دماغي حاجات كتير بالمعنى دة، بس هفكر كويس عشان أعرف ممكن أقدم ايه كويس للناس.. لأنها بجد فكرة حلوة أوي و فعلا هتفرح الناس أكتر من أي حاجة تانية

ربنا يتقبل منك و يرزقك الاخلاص ان شاء الله في كل أعمالك... أنا واجب يوم الجمعة أنا اللي هقوله ان شاء الله. هكتبه كمان شوية في بوست نونو أوي لما أكون فاضية شوية، بس ضروري هينزل النهاردة

و في النهاية... على الهامش زي ما بتقول :)

أنا لحد اللحظة دي مش مصدقة انك انتيم "ولو"!! يعني انت انتيمه اللي هو بيحبه أوي و كان بيتكلم عنه ساعات؟!
و لا انت واحد تاني بس طلعت صاحبه بجد؟

متفاجأة اوي بصراحة، بس في نفس الوقت لو طلعت أنتيمه، أنا مش هستغرب خالص

تحياتي ليك زي ما انا عارفاك "انسان مقيد" :) و يارب يتقبل منك و شكرا أوي انك فاكرني الأيام دي

رئيس جمهوريه نفسى said...

كل سنه وانتى طيبه وتنعاد عليكى الايام بكل خير ان شاء الله وفكره جميله بجد ربنا يجعلها فى ميزان حسناتك ان شاء الله
--------------------------
البلوج القديم بتاعى اتهكر وادلت منقبل احد الهاكر والرابط الجديد
www.raeys.blogspot.com

Wish I were a Butterfly ... said...

رئيس جمهورية نفسي

و انت طيب. ان شاء الله العيد السنة دي يكون بداية لحياة أسعد ليك و لكل اللي بيحبوك

زعلت أوي على البلوج :( . أنا كنت فاكراك حضرتك اللي مسحته و كله... وبرده طبعا كنت زعلانة جدا و بتساءل ليه!! بس خير ان شاء الله. ربنا مش بيعمل أي حاجة غبر عشان مصلحتنا في الآخر حتى لو احنا مش حاسين كدة


شكرا أوي على تشريفك بعد طول غياب يا ريس. و هزور البلوج أكيد ان شاء الله... لأنه من البلوجز اللي مش أقدر استغنى عنها

تحياتي للرئيس العظيم اللي بيعجبني صدقه أوي

سلام عليكم

sakayar said...

جزاكم الله خيرا وأثابكم على هذا الكلام
وكل عام وانتم في معية الله وحفظه
سبحانك اللهم وبحمد سبحان الله العظيم
قلت ناخد احنا كمان ثواب بقى مش هطلع من عندكم كده من غير ثوااااب
هههه
كل عام وانتم بخير

Wish I were a Butterfly ... said...

Sakayar

جزانا و إياكم يافندم
:) و شكرا جدا انك دايما تخلي البسمة تترسم على وشوشنا. ربنا يسعدك دايما يارب


كل سنة و حضرتك طيب

ولــــــــــو said...

انا لقيت اني كنت كاتب تعليق بس لما شفت الصوره الموجوده قلت سبحان الله
انا كنت فاكر انها مجرد صوره معموله كويس بالفوتوشوب لكن انا شفت المنظر ده بالظبط لو مش كان احسن
فعلا سبحان الله احنا حوالينا حاجات كتير جميلة بس احنا اللي بنشغل وقتنا ف التفكير ف حاجات تانيه خالص
انا كنت معاكم
مقيد واسمه محمد على فكرة كان كل يوم يقولي على اللي اتفقتوا تعملوه اينعم ساعات كان بيوصل متأخر فأضطر اعمله بعدها بيوم بس المهم اننا عيدنا مع بعض مش بعدها بيوم ههههههه
ربنا يتقبل منك ومننا
تحياتي

Wish I were a Butterfly ... said...

ولو

حمدلله على السلامة أولا

افتقدناك جدا ثانيا

فرحت أوي بتعليقك أكيد.. ثالثا ماشي
:)

بجد شفت المنظر دة؟؟! يا الله! أنا بحب المناظر الطبيعية دي أوييييي، وسرحت كتير في الصور اللي عندك في البلوج :( و اتمنيت أكون هناك

بحب مرسى مطروح أوي، و أسوان كمان..دول اكتر منطقتين بحبهم في مصر. و اكيد مرسى مطروح فيها أحلى كمان من صورة البوست دة

يارب تكون اتوفقت و اتبسطت ان شاء الله
و الحمدلله انك كنت بتحاول تشتغل معانا صح في الأيام دي... على الأقل عشان صاحبك ميحسش انه كان لوحده :) ربنا يتقبل ان شاء الله