Saturday, December 29, 2007

فضفضات بأة جاااامد...... بشرّدلي؟! أيوة طبعا :) هي ليها اسم تاني غير كدة؟

أنا... بنت مصرية
وطبعا الكلمة اللي بعد الجملة دي عند أي حد هي... وبحب بلدي أوي و بموت في ترابها
بس دة مش اللي كنت هقوله :)
لأني فعلا عمري ماحبيت مصر للدرجة دي... أينعم كان بيجيلي إحساس بالسحر الفظييييييع لما أشوف النيل أو لما نمشي بالعربية في ميدان التحرير..... رغم الزحمة الفظيعة و "المناظر الغريبة للناس" في بعض الأحيان..إلا إني كنت بحس إني فرحانة أوي إني في مصر ساعتها
وبحس إني بحن أوي للبلد دي ومش عايزة أسافر في بلد تاني مهما كانت نظافته و لا رفاهيته و لا ولا.... دة اللي كنت بحسه في مصر
مجرد إحساس بالحب الغامض... على إحساس بالانتماء لأني مش كنت بشوف أعمامي إلا لما نيجي مصر الشهر أو شهر ونص في السنة كلها
إنما غير كدة... فحياتي في بلاد البترول اللي كمان مش أقدر أنسى أحلى أيام حياتي فيها أبدا أبدا أبدا
كان دة كل اللي بيربطني ببلدي لغاية وقت قريب أوي... لما اكتشفت إنها يوم بعديوم بتغرق أدامنا واحنا مش عارفين نعملها حاجة، ساعتها بس حسيت بغيرة فظيعة عليها، ولقيتني رافضة للوضع دة
اكتشفت أكتر حبي ليها لما سمعت ناس زي د.عبدالحليم قنديل وهو بيتكلم عليها، بجد راجل بيحسسني إنه بيحب البلد أويييي، ولازم أكون زيه... راجل يستحق الاحترام بكل معنى الكلمة
2007!!!
سنة هتخلص كمان كام يوم... لقيتني عايزة أعمل الحركة بتاعة الأفلام والشعر و الحاجات دي :))
قعدت على الأرض في الأوضة لوحدي و راسي بين إيديه..... سرحت كتيييير أوي..فكرت في حياتي كلها، أو يمكن سرحت في آخر سنة دي أكتر
السنة دي كانت مش سنة حلوة أبدا لي الحمدلله :) . لكن رغم كدة قررت أفكر من الناحية التانية... وفكرت
فكرت في إني اكتشفت السنة دي إني لسة ممكن أعبر عن اللي جوايا بطريقة غير الكلام... طريقة افتكرتني فقدتها مع مرور الزمن وكتر انشغالنا في حاجات ملهاش لزمة
فكرت في إني اكتشفت في نفسي حاجات عمري ماكنت أعرف إنها فيّ..وافتكرت مثلا إني طول عمري كنت بحلم أكون مدرّسة مؤثرة جدا وبعد كدة الحلم هيكبر و هيكون لي منهج تربوي خاص المدارس تكون عايزة تطبقه مع تلاميذها
:) ودة مش كان غرور، و لا طموح زائد...لأني كنت متأكدة من إني متميزة في المجال دة جدا بشهادة الجميع في الشغل و في العيلة وبعشق الأطفال.... والمهم إني كنت فاكراني مش ممكن أعرف أعمل حاجات كتير في مجال غير دة..... لكن لما جربت مجال تاني، لقيتني برده ممكن أكون حلوة فيه!! ودي كانت مفاجأة
اللي أقصده إني اكتشفت إننا ممكن كل يوم نكتشف في نفسنا حاجة جديدة عمرنا ما عرفناها عن نفسنا قبل كدة... إما إننا بنقرر نجرب نفسنا فيها فنكتشف كدة، أو إن ربنا هو اللي يحطنا في المكان دة عشان يسيبنا للاكتشاف و القرار بعد كدة
اكتشفت بإني مش لازم أشوف الناس عشان أحبهم... بالعكس.. ممكن نعرف ناس كتير و يكونوا من أرقب الناس لينا و احنا عمرنا ما شفناهم
اكتشفت إن حياة الواحد ملهاش أييي لزمة لو هو مش حاسس باللي حواليه
اكتشفت إن أهم معنى للحياة السعيدة هو "العطاء"، و تحت المعنى دة هتلاقي كل حاجة تانية
عطاء مش معناه فلوس أو مادة بالضرورة، بس العطاء في الحب، و العطاء في إحساسك باللي حواليك و إنك تحسسهم إنهم مش لوحدهم، العطاء في إنك ممكن تكون عارف إنك هتكلم صاحبك في التليفون وهو متضايق زعلان ومش عايز يكلم حد... بس مع كدة انت برده تكلمه و انت عارف ومتأكد إن المكالمة دي مش هتسعدك ولا هيكون فيها حاجة تضحك... بس بتكلمه عشان هو يحس إنه مش لوحده
صحيح كلامك ممكن مش هيفيد، و لا هتقولله حاجة جديدة، ويمكن كمان تحس إنك ممل لما كل شوية تتصل.... بس هو هيقدر كدة جدا، و هتكون بتساعده يخرج من حالته دي وهو مش حاسس... لإنه مرة بمرة هيحس بأن فيه ناس بتحبه و مصممة تفضل تسأل عليه حتى وهو مش مفيد ليهم
اكتشفت الإحساس دة السنة دي أكتر من أي وقت تاني
اكتشفت كمان إن التردد دة أوحش صفة في الدنيا كلها
:) و اكتشفت إني بقيت "هشة" جدا جدا و محتاجة حاجة تقويني بس مش عارفة ألاقيها
اكتشفت إن التردد اللي في حياتي ممكن يقضي على كل حاجة حلوة فيها ويحولها لجحيم في لحظات... بس مع كدة مش قادرة أخلص منه
اكتشفت كمان :)... إني حتى لو بقيت عندي ستين سنة، هيفضل صوت الطفل الصغير البريء هو اللي بيتحرك ويعبر جوايا أكتر من أي صوت تاني
اكتشفت إن زيي زي أي بنت تانية... نفسي ألاقي فارس أحلامي اللي رسماه جوايا، اللي أهم حاجة فيه إنه يقدر يديني الحب اللي عايزاه وبس
اكتشفت إني عايزة أحس بمعنى الحب كتيييير أوي...نفسي في الكتف اللي ممكن أعيط عليه وميزعلش و لا يمل مهما طال الوقت، الحضن اللي أترمي فيه و أنسى نفسي معاه، ووحشتني أوي العيون اللي بتحس بي من غير ما أنطق ولا كلمة
يعني "أنا" وحشتني أوي... ووحشني حياة الأحلام اللي كنت فيها واصطدمت بالواقع جامد السنة دي بس.... مش أول سنة ليّ في الحياة العملية الحقيقية، لكن هي بالتأكيد أول سنة في إحساسي بعدم الأمان و الرغبة في البكاء بأعلى صوتي
سنة مرت و خلصت... لكن لسة مش خلصت جوايا
اكتشفت فيها كتير... يمكن لقيت نقط كتير إيجابية لما فكرت بعقلي وسبت قلبي قاعد لوحده
حاجات عمري ماكنت هكتشفها
أكيد دة مش كل اللي اكتشفته.. بس دة اللي حسيته في اللحظة دي وكتبته
صحيح :) ..كنت هنسى أهم اكتشاااافين
اكتشفت ان فيه حاجة غريبة اسمها بلوج!! و إنه حاجة ظريفة أوي بدأتها من حوالي 5 شهور من كتر الخنقة مش أكتر :))... و اكتشفت إني بحبكم أويييييي أوي
ولو، مقيد، سالي، راما حبيبتي، الشارد، القلب الجديد اللي عرفته من البلوج "قلب ينبض الله"، الريس، .......شكرا جدا على كل حاجة.. وناس كتير تانية "لو" استحملوا وقرؤوا دة كله يسامحوني مش هينفع أكتب الكل. ومهما قلت مش هعرف أوصل اللي جوايا ليكم
إخواتي، أصحابي، البنات حبايبي أكيد :). بجد انتو غاليين عندي أوي
آخر اكتشاف... و أهم اكتشاف......... اكتشفت إني اتجننت، و إني بشرد جامد أوي لنفسي
نقول فضفضة، فضحضة، تشريد، هلوسة، كلام فاضي..... :) مش مهم. محدش واخد منها حاجة
و مش شايفاني هخسر كتير بالكلام دة
البلوج بلوجي و أبوظه براحتي :)
ملحوظة: التعليق هنا مش واجب مدرسي أبدااااا... لأن صعب أوي حد يعلق على كلام مش مفهوم، ووالله والله مش هزعل لو مش لقيت ولا تعليق. أوكي؟ :) دة بجد جدا جدا جدا والله. لا تعليق أحسن عشان صحتكم

27 comments:

mohand said...

السلام عليكم
لا مش واجب مدرسي
انا هعلق بقي
بس هقولك كلمتين
اتعلمي من 2007 عشان تواجهي 2008 و 2009 والللب عدهم لحد ما تلاقي ربك

وعلي فكره في مفاهيم تتغير السنه الجايه او لما تكبري حبه وهكذا
تحياتي يا هشه
ههههههه
طبعا هشه مش فراشه

ولــــــــــو said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Wish I were a Butterfly ... said...

mohand,

عليكم السلام ورحمة الله وبركاته

حاضر يافندم!! هحاول أتعلم ان شاء الله
بس المشكلة ان 2007 أصلا مش راضية تخلص جوايا

وعندك حق جدا صح في إن المفاهيم بتتغير كل شوية، وبكتشف حاجات جديدة كل يوم... بس ... "لما تكبري حبة"؟! أنا مش صغيرة خالص

:)

شكر خاص جدا من "الفراشة" :) لأستاذ مهند اللي منورني دايما

................................

ولو

تم مسح التعليق بناء على طلبك.. مع إنه لو عليّ، مش كنت عايزة أمسحه خاااالص، ومش هيضايقني إذا كان طويل أوي أو قصير..... عادي يعني. دة المكان اللي المفروض فيه حرية التعبير.. ومفيش حد قال حرية التعبير في حدود (..)
سطر. صح؟
:)

عموما أنا برده مقدرتش خالص. فحفظته عندي في الدرافت :). لأن دة كلام أعتز بيه جداجداجدا، و بجد شكرا أوي جدا.... مش لاقية رد مناسب أصلا

و بالنسبة لمقيد بأة...ممممم... هقوللك حاجة غلسة أوي
:)
نفس الكلام اللي انت قلته على البلوج بتاعي و أول قرائتك ليه والكلام دة هو اللي حصل معايا بالضبط، بجد "بالضبط"، بس الفرق إني عجبني الاسم "ولو" كدة بس دة من التعليقات اللي عند همسة قلم، ومنه دخلت عندك

ساعتها حسيت إن الشخصية دي ايه دة!! قريبة مني أوي أوي!!! وكنت مستغرباني، بعدين فكرت إنه بس يمكن عشان كلنا سننا قريب من بعض فأكيد كلنا بنفكر زي بعض....يعني..حاولت أقنع نفسي بكدة رغم إن فيه بلوجز كتير جدا مش بحسها زيي رغم إعجابي ببعضها
بعدكدة لقيت بلوج مقيد برده قريب مني :)، فقلت لأ بأة!! دة أنا اللي بس بفكر كدة مع نفسي وبقنع نفسي... بس لما عرفت إنكم أصحاب أساسا، ودة معناه إن فيكم كتير جدا من بعض... قررت إني لازم بعد كدة أثق في تفكيري أكتر عشان أنا طلعت صح

بس هقوللك إني زيه في كتير أوي... بس مش زيه في التعبير عن الرأي يمكن شوية، ومش زيه في إني بحب أكون جريئة و أتعرف على ناس جديدة كل يوم وأختلط جامد...يمكن كنت زيه في يوم من الأيام، بس دة خلاص من زمان أوي

كمان مش زيه في إني لسة مش كملت يوبيلي الفضي :)، بس زيه جدا في حاجة مش قلتها لما انت علقت عليها عنده لأني عارفة إن عندك حق وبتفرس كتير حواليا....
:)
هي الهمزة اللي تحت الألف..:))) بكتبها، و في الكتابة الحقيقية لازم أكتب النقط اللي فوق التاء المربوطة و تحت الياء في آخر الكلمة كمان. إيه رأيك في الذل دة بأة؟
:)

عموما... شرفني أوي تعليقك، وفرحني بطريقة... مهما قلت مش هتوصل للي أقصده فعلا يعني. ربنا يكرمك ويرزقك السعادة والرضا في حياتك كلها، و بجد "أنا" اللي سعيدة بتعرفي على بلوجك وحضرتك أكتر منك بكتير أوي :)

منتظرة تعليق تاني زي مااتفقت "لو كان عندك وقت لكدة" لأنك حسيت إن دة طويل ومش كنت عايز تنشره

و يارب تتصالحوا انت وصاحبك!! زعلت أوي أوي بجد!! وخصوصا إنه لسة من كام يوم كان كاتب إنكم مش اتخانقتوا بقالكم كتير. اتحسدتوا بأة؟
:)
ربنا يجمعكم في الدنيا دايما على خير، و بعدكدة في الجنة مع بعض

سلام عليكم

Anonymous said...

عزيزتي
اسميحيلي اولا اني ارد رد طويل
اول ما قريت كلمه بنت مصريه افتكرت بلوج كنت بحبه زمان اسمه بنت مصريه وكنت بستغرب جدا من حماسها في حب البلد وكنت بزورها كتير زمان بس انقطعت لفتره
ودي اولا مره اعرف ان احلى ايام حياتك كانت في بلاد البترول وده شيء بيطمني شويه على ولاد اختي لاني كنت خايف انهم يكونوا بيعيشوا احلى سنين عمرهم في مكان يندموا بعد كده على انهم ضيعوا السنين دي كلها فيه
للاسف انا مكنتش سمعت د عبد الحليم وهو بيتكلم وعشان كده ابتديت ادور على اي مقال ليه على النت يكون اتنشر في الفتره الاخيره

انتي عارفه ان كلامك عن التدريس فكرني بحلمي القديم بس انا للاسف معنديش ثقه في نفسي اني ممكن انجح بس كنت اوقات كتير اقعد افكر هتكون ايه الطرق اللي ممكن ابسط بيها المعلومه وايه الطرق اللي ممكن احفذ بيها الطلبه على المذاكرة والاهم ايه هي القيم والمبادىء اللي ممكن نغرسها فيهم
انتي عارفه ان كان في للمدرسين تأثير كبير في حياتي
ياااه فكرتني بحاجات حلوه في حياتي ضيعتها كعادتي دائما
الحاجه اللي مقدرتش امسك نفسي وانا بقراها كلامك عن العطاء
انتي عارفه ان كان في مدرس زمان كان بيقولي حاول تدي ولو يوم مقدرتش تدي قول انا عمري ما اديت ودلوقث ببخل لا أنا لازم أدي تاني
بس مشكلتي أنا اني بخيل مش بقدر اساعد اللي حاوليا
أما كلامك عن مكالمة الصديق فأسمحيلي بس انا في المشكله دي فضلت أعيط أول ما قريته ومقدرتش امسك نفسي واتلككت في الشغل بأن البرد هو السبب يمكن عشان هو ده اللي بيكون نفسي فيه طول الوقت ومع ذلك مش هو ده اللي بعمله في اي وقت
دايما مستني المساعده وعمري مابعمل لحد حاجه كويسه
دايما بعيد وعايز الناس قريبه
اما عن كونك هشه فاسمحيلي انتي مش هشه رغم كونك رقيقه بس انت قويه
قويه بالناس اللي بتحبك
قويه بالناس اللي مش ممكن تقدر تستغنى عنك
قويه بإمانك
قويه بعزمك
وكفايه عشان متقليش بجامل رغم انها والله حقيقه أحساسي

عزيزتي
يااه من صوت الطفل انتي عارفه ان كل مشاكلي هي اني مش بس بسمع صوته لا انا بمشي وراه والادهى اني بتصرف تصرفات الاطفال وهو ده المشكله
اما عن فارس الاحلام فقبل ما ادعيلك انك يارب تلاقيه وقريب قوي عشان يقويكي اكتر واكتر فاسمحيلي تعبرلك عن انبهاري لان هو ده الحب بجد وهي دي المواصفات اللي مفروض الناس تدور عليها بجد وكفايه كده لاني بجد مش قادر اكرر تاني واقولك انك اوقات كتير بتترجمي اللي بفكر فيه ومش بقدر اعبر عنه بالكلام
أما عن الشغل فأنا اخر واحد ممكن اتكلم لان بيتهيالي مفيش افشل مني
واسمحيلي ده مش تشريد خالص ثم كفايه ان اسمي مكتوب
عارفه هو ليه مش تشريد لانك لما كتبتيه مفكرتيش مين هيقرا وعشان كده انا احب اكتر اسم فضفضه
على الهامش
انا مش عارف حاتم كان كاتب ايه بس ممكن استنتج انه قالك اني قلتله اننا شبهه بعض انا وانتي يعني مع الفارق والله انا مقصدتش حاجه انا قلت انك بتعبري عن افكاري
مكنش قصدي اسرق حاجه منك والله بس نقلتله احساسي
وعلى فكره انا كمان بحط نقطتين تحت الياء
وعلى فكره احنا مش متخانقين بس انا غلست شويه عليه اصل انا غلس اوي

تحياتي

قلب ينبض لله said...

ازيك ياهبه؟
كل سنه وانتي طيبه
تعرفي الكلام اللي انتي قولتيه دا وصف حاجات كتيير اوي جوايا
حسيت انك تشبهيني في بعض أحاسيسي
وبجد نفسي انزل بوست جديد بس للأسف بمتحن
ادعيلي ياهبه
كلامك حلو أوي
زيك بالظبط
يارب كل سنه تكتشفي حاجات حلوة جواكي وتكوني احلي وأحلي

MarwaAshraf said...

بس أصل أنا مش ينفع أشوف كلام زي ده وما أعلقش .. مش ينفع خالص

والله دموعي كانت حتنزل .. مش ممكن ياهبه.. بجد مش عارفة أقول ايه

بس والله أنا كمان بحبك زي ما إنت بتحبيني ويمكن علشان أنا شايفة إنك حابة العلاقة ما بينا تبقى بالشكل ده كنت طورتها لحد لما أشوفك وجها لوجه

تاني حاجة بقة إن 2007 عندي زي عندك أول سنة راما تدخل دنيا جديدة .. الدنيا بتاعت الشغل ، هي صعبة اوي وخلتني أمر باللي إنت بتمري بيه وأكتر
انا مش عاوزة أقلب عليكي المواجع .. أنا بس عاوزة أقولك يارب 2008 تبقى أحسن من 2007 وتكتبي عنها في البوست إنجازات محصلتش

واختم هذا الرغي بمقطوعه من أغنية محمد حماقي واللي بيقول فيها

عارفة أحلى حاجة فيكي ايه .. صدقك ومشاعرك وبرائتك وكل حاجة من الأخر

بس خلاص

سلامــــــــــــات

MarwaAshraf said...

صحيح أنا فاتتني حاجات كتير أوي في المدونة بس والله غصب من عني ... يلا

سلامات تاني

Wish I were a Butterfly ... said...

إنسان مقيد

مبدئيا... مش تقول "حاجات حلوة ضيعتها".و انت أصلا من الناس اللي دايما تقوللي يكون عندي أمل وكل حاجة هتكون كويسة، فانت كمان خلي عندك أمل، ولو شايف إنك فعلا لسة بتحلم جداجدا بالتدريس...بس في نفس الوقت شايف إنه لأ!! إزاي يعني تكون خريج كلية حلوةوترجع للسلم من الأول!! أنا شايفة إن ممكن تفضل زي ماانت، بس تحاول تروح تدرس الفقرا في جمعية خيرية "مثلا"... دة مجرد اقتراح، ومش أقصد حاجة غير إنك لسة صغير... ومادام لسة الحلم معاك ومفيش حاجة تمنعه أوي كدة، يبقى دورله على طريق يخرج بيه للنور... فكر تاني انت لأنك عارف ظروفك وشخصيتك أكتر مني أكيد طبعا

بس متأكدة إنك لودورت كويس حواليك هتعرف تحقق الأحلام الصغيرة بتاعت زمان
و أتمنى بجد :) بس ابقى قول لينا ساعتها
بالنسبة بأة لدكتور عبدالحليم من كفاية... فدة كان مجرد رمز، و متأكدة جدا جدا جدا إن فيه كتيييير أوي في مصر بيحبوا البلد دي بجد، بس أنا في كلامي كنت واخداها بس من منظور شخصي وعبرت عن رأيي أنا.. ويمكن مش أكون صح... أو يمكن كمان هو مش يأثر في حد زي ماأثر فيّ!! الله أعلم
بس اللي أعرفه إني احترمته جدا وهو بيتكلم وشفته في العاشرة مساء كمان وكدة يعني.. أول مرة بجد بكيت من قلبي وحسيت ..أنا بعمل إيه عشان بلدي؟! كان من كلامه "ودي حاجة شخصية بجد"... مش هقوللك إنه بالضرورة هيفرق مع أي حد غيري

البترول بأة :)..... احم احم... مش تتطمن أوي برده للأسف

شكرا أوي على كلامك الجميل دة، كتير مش هعرف أعلق فيه، بس بجد أتمنالك كل الخير وإنك دايما تكن أحسن في شغلك وحياتك وعلاقاتك كلها بجد

عجبني أوي كلام المدرس بتاعك، وعايزة أقوللك إن أنا كمان فيه مدرسين مأثرين فيّ جداجدا لحد النهاردة، لأ وكمان دكاترة في الجامعة "يعني..كام واحدة كدة عملوا دكتوراة وبتاع وقدروا يحتفظوا بجزء من عقلهم مش طار زي بقية الدكاترة"

بالنسبة لأني شبهك بأة....مممم... من الآخر كدة، ممكن تسأل صاحبك هو قال إيه وخلاص :) . وممكن أقوللك إني ميكس منكم انتو الاتنين
يعني لو كنت ولد :)) ، كنت هبقى صديق ظريف ليكم..يمكن كمان في الحقيقة

ومازلت عايزة أعرف "أوحش" بووووست!! عشان مش عجبني ردك، طبيعي كل واحد فيه حاجات حلوة وحاجات وحشة

تحياتي..وربنا يفك قيودك كلها قريب يابشمهندس

Wish I were a Butterfly ... said...

قلب ينبض الله

ياااارب كلنا يا بنوتة نلاقي السنة الجاية حاجات كتير حلوة أوي

مع بداية سنة جديدة لازم يبقى فيه شوية أمل أعتقد
:)

ربنا يعينك في امتحاناتك، وبجد هانت. الأجازة قريب و الموضوع بيفوت بسرعة
شدي حيلك في المذاكرة وانسي تخاريفي دي شوية
:)
بجد ربنا يكرمك ياجميلة... وأكيد يشرفني أوي إني يكون فيّ أي حاجة تشبه لشخصيتك

سلام عليكم... وربنا يوفقك في حياتك ان شاء الله

Wish I were a Butterfly ... said...

Rama,

وحشتيني...جدا جدا جدا، و مش قادرة أقوللك فرحت أد إيه لما لقيت اسمك :). شكرا إنك ظهرتي تاني
و يارب يكون المانع كان خير

و بعدين إييييييه؟!! والله مش بكتب كدة عشان أكئب الناس معايا! مش كفاية أنا؟
ليه دموعك كانت هتنزل يامارو؟ والله مش كنت عايزة كدة أبدا أبدا

بصي... أنا مش قلت إني عايزة العلاقة تبقى كدة... يمكن انت حسيتيها شوية :) و لو كدة يبقى.. أوكي، انت ممكن تكوني فاهماني شوية
بس أنا اللي كنت أقصده إني خايفة الواقع يصدمني أكتر!! مع إني برده في نفس الوقت مش متخيلة إن أي حد في الناس اللي حبيتها أوي دول ممكن تكون شخصيتهم في الحقيقة غير اللي بيكتبوه. وكل حد قربت منه في عالمي الخاص دة رسماله صورة معينة جوايا"مش إوعة يعني :)) صور واقعية جدا أكيد"، بس انت مش ليكي صورة بصراحة :)) لأني بحب رسوم "سالي" أوي و لما أفتكر "راما" يبقى بفتكر "سالي" وبس

يعني.. من الآخر... بس خايفة شوية :). مع العلم بأني متأكدة جدا وواثقة أوي ومتسألينيش أنا جبت الثقة دي منين..بس متأكدة جدا إني هشوفك قريب وهعرفك، و انت خصوصا.. مش عارفة ليه والله، بس واثقة أوي
واتأكدي إنك ساعتها برده هتعرفيني :) لأني طريقة كلامي غالبا نفس اللي بكتبه بالضبط وبنفس الأسلوب
:)

بالنسبة للشغل.. عارفة إن كل واحد بيحس بأن مفيش حد زيه في وضعه، بس أنا برده متأكدة المرة دي إن مفيش حد زيي فيه. ودي مش أول مرة أشتغل ياراما... بس أصعب أصعب مرة، وحتى مش أعتقد في حياتي كلها هصادف أكتر منها

يارب ربنا يزيد في عمرنا كلنا لوفيه خير للدنيا دي، ويكون زيادة في الطاعات إن شاء الله

بحب الأغنية دي أويييي :) وبغنيها لبنت أختي كمان... بس كلماتك خلتها أحلى وأحلى.. وأنا مش أد الكلام دة يابنتي خالص. ربنا يعزك يا رب يا راما

فرحت بيكي أوي... وبأكد تاني إن التعليق مش كان واجب أبداااا! ومش عارفة ليه كدة بس! بس أكيد شرفني كل التعليقات بداية من استاذ مهند.. لحد انت

آسفة على الاطالة الفظيعة دي بس.. وحشتني أوي صاحبتي اللي معرفهاش
:)

ولــــــــــو said...

انا بس جاي اقول كل سنه وانتي بألف خير ويارب تكون السنه دي غير كل سنه مرت وبدايه لكل اللي بتتمنيه
تحياتي

اه ده مش الكومنت اللي قلتلك هارجع اسيبه ده مجرد تهنئه بالعيد التناي لسه وقته مش جه

نقطة مية said...

عارفة يا قمر..انت قلتي"ان حبنا في مصر هو احساس بالحب الغامض"
فعلا هو كدة..خلتيني اسرح فيها بتاع ربع ساعة كدة..انا مكنتش متصورة انا عشت ازاي فترة كبيرة بعيد عنها..

كل سنة و انتي طيبة و عام سعييييد جدااا عليكي

Anonymous said...

عزيزتي
انا اللي اخرني طول الفتره دي غير الشغل هي اني بدور على البوست السيء وعشان احسم المسأله هسألك انتي من وجهه نظرك ايهم السيء؟ واتحداك ان كنتي هتقدري تردي على السؤال
وبجد شكرا على كلامك المشجع بس المشكله مش في اني ارجع للسلم منالبدايه قد ما المشكله اني مش حاسس اني هكون كويس

ومش عايز اطول احسن انا شكلي هنا بقى وحش اوي
تحياتي

قضية عم أحمد Ahmed Case said...

ايه العظمة ديه كلها
بصى اهم حاجة في 2008 تكتبى كمان وكمان
واوعي تبطلى كتابة

كل سنه وانت أطيب واروق :))

Wish I were a Butterfly ... said...

ولو

:)
و انت طيب. ألف شكر، و برده أنا بتمنالك تحقق كل اللي بتحلم بيه

التعليق في أي وقت أكيد، و في البوست دة خصوصا.... أنا مش قلت لحد يعلق أصلا فبراحة حضرتك تماما مش بزعل

:)
شكرا كتير على التهنئة

Wish I were a Butterfly ... said...

نقطة مية

شكرا ياجميلة. بتمنالك كمان عام سعيد و بداية لكل فرح في حياتك ان شاء الله

هو أنا أول ماأجيب سيرة مصر في الموضوع تظهري يا نقطة مية؟؟
:)

خلاص لو هو دة السر هكتب كل يوم عن بلدي :) إيه رأيك بأة؟

مش عارفة انت حاليا في مصر و لا لأ... بس عموما أتمنى ترجعيلها عشان بتحبيها أوي، و تحسي بحضنها الدافي كمان
:)

انت زي الفراشة مش نقطة المية :) بتظهري لوقت قليل أوي بس بتسعدي كل اللي حواليكي وبيستمتعوا باللحظات دي

شرفتيني تاني

Wish I were a Butterfly ... said...

إنسان مقيد

:)
بلاش التحدي دة
معظم اللي بكتبه شايفاه ملوش أي لزمة... قليل أوي من البوستس اللي فاتت فعلا حسيت فيها حاجة تستحق إن حد يعبرها..... غير كدة بأة، أكيد كلهم بحبهم مش عشان بكتب كلام مفيش زيه و لا أي حاجة من الكلام اللي بعض الناس بتقوله وبستغربه جدااااا لكن بحبهم لأنهم "أنا" و بيطلعوا اللي مش قادرة أقوله في الحقيقة. فاهم إزاي؟

بالنسبة بأة لشكلك الوحش أوي.... :) لو بتقول شكلك أدامي..يبقى لأ خالص مفيش أي حاجة، وتشرف في أي وقت و بفرح جدا بتعليقاتكم أكيييد

لو شكلك عموما بأة........فأكيد انت حر، أنا معرفش!! بس دول بس تعليقين في البوست دة. مش شايفاها كارثة أوي إلا لو كان لك رأي تاني... و أكيد حضرتك حر جدا في النهاية

عارفة إني مش المفروض أتدخل في أي حاجة بأة بس مش قادرة عشان بحبكم انتو الاتنين أوي :). بس يارب تكونوا اتصالحتوا عشان مش قادرة أفكر انكم متضايقين

سلام عليكم

Wish I were a Butterfly ... said...

أحمد رفعت

:)
عظمة إييييه بس في الكلام اللي قرأته دة؟؟! عموما شكرا على المجاملة وربنا يعزك يارب

فرحت أوي أوي بتعليق حضرتك مع إنه جاي في بوست غلط خالص :) بس أكيد سعدت بيه جدا جدا جدا

شكرا على التشجيع الجامد دة، و شكرا على التهنئة... مش أعتقد فعلا إني هوقف كتابة مرة تانية..حتى لو كان مش في البلوج، الكتابة مش هتقف إن شاء الله

بتمنالك حياة سعيدة في 2008 يا عم أحمد
:)
تحياتي كتير

حبة حاجات (ايمان) said...

والله انتى بنت زى العسل

كل سنه وانتى طيبه وفى امان

Wish I were a Butterfly ... said...

حبة حاجات

شكرا جدا يا إيمان
:)

تعليقك النونو دة أسعدني أوي بجد
ربنا يكرمك يارب :) انتي أعسل

شكرا لزيارتك لأول مرة ..وشكرا أوي لتعليقك كمان "مع إنك برده جيتي في البوست الغلط" بس يلللا

نورتيني
:) وحاولي تكرريها

الخيط الرفيع said...

حبيبتي مالها عنيكي فيها حزن عميق
صعب أقولك مالك وتردي عليا وأعجز أني أحول حيرتك لأمان وقلقك لاطمئنان .......من الايام
أشتكيتي قبل كده وكالعادة مش معاياالعصايا السحريه

عيزه أقولك أنا فهمه كويس مالك
حساكي من طريقة كلامك حتي لو كنا بنهزر في مواضيع تانية

ولما شفتك لقيت لونك مخطوف وعنيكي داخلة لجوة وباين عليكي الشحوب
مش سهل أبدا عليا أشوفك كدا ولو الفكر بيعمل كدا لو بحبك وبس هقولك أهجريه
لكني مش بحبك حب سطحي عبيط
وعرفه أن فكرك في مصلحتك ...... فعشان كدا يا حبيبتي ألزميه
و هقبل أضحي بضحكة عنيكي في وشك عشانك
بس لو ليا طلب أخير براحة عليكي شوية
أصلي مش مستحمله أشوفك مهريه
ولو تسمحي ليا بكلمتين أحنا ما اتخلقناش نعيش في مدن سحرية فردوسيه بس لينا برحمته صالون هناك

وممكن دي نعمه اننا عندنا وقت نفكر عشان أكليين شربين نايمين في حضن أهالينا الكبير
فالحمد لله علي أزمه ليها لزمة
بس ما تنسيش من فضلك براحة عليكي شويه لسه الطريق أدامك طويييييييييييييييل
وانا برده هفضل أبص عليكي من بعيد لبعيد بس مش هستني كتير لازم يكون في حلول قولها شنق التردد والخوف

Wish I were a Butterfly ... said...

الخيط الرفيع
أو روفي حبيبتي

:)
مش عارفة أرد

بس ممكن أقوللك إني أيوة بان عليّ التعب من كترالتفكير وأيوة خسيت..بس انت كدة بتوصفي حد بيموت خلاص!!! دي قاسية أوي عليّ وأنا مش حساني وصلت للدرجة دي أوي كدة خالص

تاني حاجة عايزة أقولها إنه شكرا جدا

شكرا جداجدا إنك دة اللي حسيتيه لما شفتيني بس مش قلتيلي كدة أول ماشفتيني عشان متجرحينيش:)، وشكرا أوي على رقتك اللي مفيش بعدها بجدياروفة

بس أنا برده مصرة إني موصلتش للمرحلة دي!!ولو على الأقل شكلي!أنالسة عايشة..وبقاوم العبط دة..بس يمكن فعلا المقاومة بقت أي كلام خالص وضعيييييفة
وبجد مش بإيدي بالراحة عليّ أولأ..أنا كدة!! هفكر يبقى مش هاكل ومش هنام!!!ولو عندي حل كنت عملتوا بسرعة أوي....أقوللك حاجة ياروفة؟ أنابجد تعبت أوييي،لو عليّ مش عايزة أفكرولا لحظة في أي حاجة، بس مش عارفة!! ولأنه بيبان عليّ كل دة...قررت أبعد شوية عن كل حاجة..يمكن عارفة و"متأكدة" كمان إن دة غلط..بس مش قادرة خلاص، ومش عايزة أضايق حدمعايا إذا أنامش عارفة أدّي للناس،يبقى إيه لزمة إني أشوفهم أو حتى أكتبلهم في البلوج!!هيوحشني أوي الناس اللي كانوا بيشاركوني بجدفي كل حاجةو عايزين يساعدوني بقلب،هيوحشني اوي ولو اكتر حاجة،واكيد صاحبه اللي بحسه اوي و البنوتة اللي قلتلك عليها ومهند أخويا الراكز واللي بستفيدمن كلامه أوي...بحبهم أوي وهيوحشوني اوي زي ماالناس الحقيقية بتوحشني...بس بجد حاساني أخرج من كل حاجة أظرف لفترة

عارفة إن دة مش الكلام اللي كنت مستنية تسمعيه :) سامحيني ياحبيبتي

Wish I were a Butterfly ... said...

على فكرة ياروفي كلامك جميل أوي
:)

ღϠ₡ღأمير الهدوءღϠ₡ღ said...

بتفكريني بنفسي

وهقول ليكي كم حاجه كده

السعاده سهل إنك تجديها في أي مكان

بس دوري عليها

التوكل على في إتخاذك أي خطوه غريبه وجديده في الحياه يكفيكي

انا كنت في حجات كتير بخاف منها
بس لما حسيت معنى التوكل على الله الحياه بقت جميله

تالت حاجه لما تكتبي بوست جديد قولي مش أجي الاقي كل ده
هههههههههههههههههه
علشان انا في إمتحنات ماااااااشي

بجد مدونتك جميله جدا
وبحب أزورها دايما

تحياتي
أمير الهدوء

Wish I were a Butterfly ... said...

أمير الهدوء

بفكرك بنفسك؟؟

ليييييه كدة يابني؟! ليه تظلم نفسك بس؟ إن شاء الله انت مش زيي في أي حاجة

:))

شكرا على النصايح الجميلة دي... و عندك حق أحلى معنى هو التوكل على الله، بس أنا كل مشكلتي إني تقريبا فقدت المعنى دة. عمرك شفت حد عارف جزء كبير من مشكلته بس برده مش عارف يحلها كدة؟؟ :) أهه أنا

ربنا يرزقنا جميعا حسن التوكل عليه
شكرا بجد على اللي قلته و هحاول تاني... بس آخر حاجة بأة...أكيد مش هقوللك إني كتبت بوست جديد لأن أولا انت عندك امتحانااااات لسة!! و تاني حاجة لأني أصلا مخاصمة الكتابة في البلوج لفترة..مع إني بصراحة مش قادرة

تحياتي يا أمير الهدوء

oceaneyes said...

يـا جميـل انتى تتكلمى وتقولى زى ما انتى عايزة

سميها فضفضة ..شرشدة :D
اللى تحبيه يا هوبة ..بس احلى حاجة عملتيها بجد هى انك اتكلمتى وطلعتى اللى جواكى

فكرة حلوة فعلا انك تفكرى فى السنة كلها على بعضها وتشوفى ايه اللى حصلك فيها وايه اللى تعلمتيه واستفدتى منه وايه اللى كان مضر ليكى ...

وده فى حد ذاته شىء كويس جدا ..وتفكير سليم

وبجد بجد انا فرحت اوى وانا بقرأ الكلام ده

ده احنا طلعنا زى بعض فى انك كنتى عايشة فى بلاد البترول زيى يعنى ..وكنت بنزل اشوف عيلتى فى مصر شهر ولا شهر ونص فى السنة برده

ايه الصدفة دى ؟!!!


:D:D


عشان تعرفى بس ان القلوب عند بعضها ..واتمنى كدة تكونى خرجتى من حالة الاكتئاب ..ويارب تبقى احسن

وانا والله فرحانة اوى عشان عرفت انك من الناس اللى بتحبيهم فى عالمك الافتراضى

وانا كمان والله بحبك وبعزك اوى يا قمر

وبجد وحشتينى موووووووووووز



يالا يارب تكون السنة الجديدة دى سعيدة عليكى

وتكون احداثها احلى من السنة اللى فاتت ان شاء الله


تحياتى يا جميل


:)

Wish I were a Butterfly ... said...

مبدئيا فرحت جدا بظهورك تاني ياسالي
:)
انت اللي وحشتيني جداااااا جدا

وكنت كل شوية أحاول اتطمن على البلوج بتاعك بس انت كنت قفلتيه
:(
يااارب السنة دي تكون أحسن لنا كلنا إن شاء الله

وبجد فرحت أوي بتعليقك دة ياتوتة
:)