Tuesday, June 2, 2009

شجـــرة اليـاسمين الهندي



أعــشق الشتاء منذ صغري
أعشقه بكل ما فيه
لكن ذلك هو الشيء الوحيـد الذي لم أحبه في الشتاء يوما
افتقــادهـا
شجــرة اليـاسمين
ربما هي للبعض مجرد كائن حي من النباتات ليس أكثر
ربما لا يلاحظها المارة في الطريق و لم ينظروا إليها يوما
لكنها لي... لا أعرف كيف أصفها
فهي ليست كشجرة التوت التي تذكر الشباب بطفولتهم السعيدة... الحقيقة أني لم أكن ألعب تحت شجر توت و أنا طفلة : )رغم أني كنت أتمنى
و ليست شجرة عريقة عاشت مئات الأعوام حتى أكن لها كل التقدير و الاحترام وأقف مذهولة من جمال خلق الرحمن وبديع صنعه
الحقيقة... أني لم ألحظها سوى منذ بضع سنين فقط
لكنــي بالفعل أحبها كثيــرا

لا أدري لماذا أشعر دوما أن هناك رابط بيننا
لا أدرك ما يصيبني عندما أراها في الصباح الباكر
أبتسم كثيرا لرؤيتها و تفقد زهورها الصغيرة
أذكر أن أيام عملي كنت أنزل مسرعة في الصباح الباكر و أسير بجدية بين الشوارع.. إلا أني عندما ألقاها تستوقفنـي دوما
و كأنها تنادي علي
أقف فجأة أو حتى في بعض الأحيان كنت أتراجع بعض الخطوات لأقف بجانبها أسلّـم عليها
: )
أجدها جميلة رغم أنها ليست من أجمل الأشجار و لا تحوي ألوانا كثيرة حتى
تستوقفني لأجمع بعض أزهارها الصغيرة من تحتها و أكمل طريقي و أنا مستمتعة بملمسهم
مجرد أزهار صغيرة بيضاء،و بداخلها لمسةمن اللون الأصفر لكنها في نظري آية في الجمال
رائحتــها يجدها الكثيرون غير مثيرة للاهتمام، لكني لا أعرف بالفعل سر حبي لها حتى الآن
أحبها و أحب رائحتها الليمونيــة البسيطة
كـــنت آخد معي بعض الزهور الصغيرة في الصباح لأضعها على مكتبي
و أحيــانا كنت أمر بها في طريق العودة فآخد زهرتين لأمي لأعوضها عن غيابي
لو تعرف الابتسامة التي ترتسم على وجهي عندما أمر بها في طريق سيري
لو تعرف كم أحبها و أجدها غاليــة علي فلا أهديها إلا لمن أحب كثيرا
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
كلمـا مررت عليها في الشتاء كنت أشعر ببعض الحزن
ليســت شجرتي و ربما هي ليست قريبة من بيتي كل ذلك القرب
لكنــي كنت لكما مررت بها أتمنى أن أراها مشرقة كما كانت
في الشتاء... تكون خضراء حزينة
بلا أية زيــنة
أنظر إليها و أتساءل إن كانت الزهور الرقيقة ستتوجها مرة أخرى؟؟ أم أن تلك هي نهايتها؟
حتى جاء الربيع و شجرتي الصغيرة مازالت حزينة
لا تكســوها الزهور و لا أرى الأرض تحتها مفروشة بورود بيضاء صغيرة
بدأت في القلق من أني لن أراها مرة أخرى كمــا أحببتها
شجرة بلا تاريخ لكنــها شهدت معي أياما عديدة
أياما كنت بها حزينة و أخرى سعيدة... و أياما كنت فيها شاردة الذهن و أنا أمر بجانبها فلم أتذكرها
و أيام كنت أتقافز من شدة الفرح..و أيام كانت ترى دموعي التي لا أستطيع إخفاءها حينما تدق بابي
أستطيع أن أرسم معها بعضا من تاريخي البسيط


لكن... هل أصبحت مثلي؟؟ أين زهورها لست أدري!! لم أرد أن أفتقدها أكثر و أكثر
و كلــما مر من الربيع كلما زاد قلقي.. فهذا هو وقت تفتح الزهورو تلون العالم
منذ بضع أيام فقط..... : ) رأيت ورودها،و فرحت كـثيرا لها
و الآن أتوق لأن تزيد من ورودها حتى أستمتع بملمسهم الرقيـق مرة أخرى

و أبتسم لرؤيتها بزينتها

22 comments:

رحــــيـل said...

تصدقى انا كمان بحب الياسمين وريحته جدا

بس انتى خليتنى احس بجماله اكتر من وصفك واحساسك بيه
:)
ربنا يجعل ايامك كلها ورد وفل وياسمين
تصبحى على خير

نـــــور said...

:)

عسل
no comment

Wish I were a Butterfly ... said...

رحيـــل

:)
و أيامك انت كمان يا رقيقة
أنا كمان بحب الياسمين أوي أوي أوي فعلا. بس الحقيقة إني نسيت أكتب حاجةمهمة جدا :)) إن دة المرة دي الياسمين الهندي للأسف مش الياسمين ..عشان كدة بحس ناس كتير مش بتحبه أوي

:)تصبحي على خير آنستي الجميلة
سعيــدة أوي بزيارتك بجد

Wish I were a Butterfly ... said...

نـــــور

:$

مكسوفة ومش عارفة أرد فعلا
:)

ربنا يخليكي يارب
انت كمان ثكـر و طيوبة أوي ودمك خفيف

نورتي يافندم :$

salma mohamed said...

بوبة الرقة والحنان
انا بقى عكسك تماما في حب الشتاء
انا بشوفه كئيب جدا وبيكسي كل حاجة بلون متشائم لاحياة فيه,
انما بقى انا زيك في اني ما لعبتش تحت شجرة التوت وانا صغيره (:
وزيك في حبي لشجرة الياسمين
بل انتِ فكرتيني بنفسي جدا وانا رايحة لناس معارفنا في طريقهم اشجار للياسمين
لازم كل ما آجي اروح امشي جنب سور حدائق البيوت علشان اشوف الياسمين وآخد كام ورده من المتناثر هنا وهناك
شكله وريحته محببه جدا لنفسي
بجد الحمد لله ان الشجرة بدات تزهر من جديد

وحـــــــــــى القلم said...

موضوعك جميل أوى بجد
بجد متخيلتش عمرى إنى هلاقى حد متشابه معايا تقريبا فى كل حاجه حتى الحب الشديد و المشاعر اللى بنحملها لشجرة الياسمين
أنا كمان لازم لما أعدى جنب شجرة الياسمين تستوقفنى كده
كتير اوى اتمنيت انى ازرع ياسمين فى البلكونه بس للأسف مش بينفع
فعلا بعشق شكل الياسمين ورائحته وشجرته بحس إنها شجره رقيقه أوى
بس بزعل أوى عشان الياسمين بيدبل بسرعه اوى بمجرد إنقطاعه عن أمه
عملت مره عقد ياسمين وكنت فرحانه بيه أوى :-) بس صعب عليا أوى لما دبل
ياه أد إيه بيكون أبيض وشكله مبهج ومنتعش ويدوب يتقطع يدبل ويصفر وتحسى أن قواه خارت كده
بحس إن مشاعره رقيقه أوى وأنه عاطفى وحساس
وأظن من هنا نكتشف سر حبى وحبك للياسمين :-)

وحـــــــــــى القلم said...

صحيح مقولتلكيش
انا كنت بلعب تحت شجرة التوت و أنا صغيره :-)
ورغم ذلك مش بحبها اوى

قلب ينبض لله said...

عارفة انتي بتحبيها ليه؟
مش عارفة بجد؟
امال انا عرفت أزاي؟

نعم عاوزاني اقولك :)لآ أتحايلي عليا شوية :)
طيب خلاص ها اقولك وأمري الي الله

يا هبة ياقمر انتي تشبهي شجرة الساسمين
قلبك ابيض زي أزهارها وسيرتك وصحبتك عطرة زي ريحة زهورها

انتي جميلة ورقيقة زيها بالظبط

عرفتي بئي انتي ليه بتحبيها:)

عطش الصبار said...

مثلك عشقت هذه الشجره دون ان اعرف اسمها امر عليها يوميا فى طريقى الى العمل محاطه بسور احدى المنازل
فى العام الماضى فقط عرفت اسمها ولمست زهرتها
الياسمين الهندى يختلف تماما عن الياسمين الذى نعرفه
ومع ذالك احبه جدا
تقبلى تحياتى

موناليزا said...

ايه كل الرقة دى:)

الخيط الرفيع said...

ممممممممممممممم
شجرة الياسمين انا اتعرفت عليها من سنة تقريبا في امتحانات السنه اللي فاتت
حبتها جدا ولسة عندي بقايا اهديتهالي واحدة صاحبتنا
بردوا من سنه
سلميلي عليها قوي
وخليها تسلملي عليكي أحلي وأرق سلام
وحشتيني فوق ما تتخيل شجرة اليياسمين وكل اللي يحبوها

Rosa said...

شجرة الياسمين و شجرة الفل. بحب قوي رائحة الياسمين و كبرت و هي تعبق أنفي.

والدتي كبرت في منزل مزروع فيه شجرة ياسمين و شجرة فل فعشقتهما و زرعت شجرة الياسمين في منزلنا فكبرت و رائحتها في أنفي.

أحييك على حبك لها و أحييك على حبك للشتاء الحبين مشتركين بيننا.

وحشتيني :)

Hadota ... حدوتة said...

الله عليكى وعلى احساسك
فكرتينى بيا زمان
كنت صغيرة
وكنانسافر على البلد
وفى الطريق الزراعى كنتى تلاقى الشجر الجميل دا
تحسي الشارع ريحته ياسمين .. والهوا .. والناس
كنت ببقى مبسوطة عشان رايحة البلد العب مع العيال
بس كنت ايام فعلا امر عليها ومش بلاقى فيها ورد ومكنتش اعرف ليه
كنت صغيرة بقى ومش فاهمة حاجة
:)

تحياتى بجد
انا كمان على فكرة عندى اوقات بحبها .. وحاجات جميلة بتفكرنى بالاوقات دى عشان كده حسة بيكى وبالشجرة بتاعتك جدا ويارب ياستى تلاقيهاطرحتاحلى ورد
وابقى خدى وردة منها واعتبريها منى
:)

Wish I were a Butterfly ... said...

Salma Mohammed,

:)

لولا اختلاف الأذواق لاختفت الفصول الأربعة
انت من مواليد الربيع أصلا:)،وأنا كائن شتوي صرف

أنا فعلا بحب شجر الياسمين أوي، بس كمان بحب شجر الياسمين الهندي..اللي بتكلم عنه في البوست
أنا كمان شجر الياسمين بيفكرني بخالي لأن تحت بيتهم شجرة أعرفها من وأنا صغيــــرةأوي :).كنت بحب أروح عنده عشان أشم ريحة الورد الصغير وآخد وردزيك

الياسمين الهندي يمكن مش تحبيه أوي كدة:). بس أنا مغرمة بيه

يللا لعبت لك في الذاكرة شوية ورجعتك للماضي :). شكرا على وجودك دايما
بجد تعليقك بيسعدني
:)

Wish I were a Butterfly ... said...

وحي القلم

صح :). نوعين الياسمين بيدبلوا بسرعة أوي أوييي

وصفك للعقد خلاني حسيت فعلا إنه بيبقى حزين :(
هو فعلا رقيق أوي أوي

في البلكونة؟؟ :) يـــاريـــت
أنا بحب الزرع عموماونفسي فعلا أحط زرع في بلكونتي "مستقبلا":) لو كان فيه مستقبلا

يشرفني إني أكون زيك يا سمية:).بجد
بس انت مش تعرفي مني غير جزء معين.. اللي بيبان في البلوجر
ويمكن في الحقيقة أكون أوحش بكتيـــر

أتمنى تكوني أحسن مني كتير:).ربنا يقدر لك الخير يا بنوتة يا رقيقة :)ياللي زي الياسمينا
طمنيني على امتحانـــاتك :).الأجازة لسة؟؟؟

Wish I were a Butterfly ... said...

وحي القلم

هههه
زي ما انت نسيتي تكتبيه في تعليقك اللي فات أنا كمان نسيت أرد :). امممم...شجرة توت و جري و لعب و ضحك من القلب وكدة يعني؟؟ ماشي ماشي
:)
يارب تكوني دايما سعيدة

بس على فكرة أنا من شهر بس رحت الريف و جبت توت مع الناس:)وحبيتها أويييي

دمتي بخير :)

Wish I were a Butterfly ... said...

قلب ينبض الله

تعليقك و أنا بقرؤه كنت بجد قاعدة أضحك
:))
انت بتغلسي علي كدة علنا؟؟ :).وهتحايل كمان؟؟؟ماااشي ماشي

لعلمك بأة
......

انت بس تؤمري :). و براحتك غلسي واعملي كل اللي تحبيه
عشان أنا بحبك أوي

بس الكلام اللي انت قلتيه دة صعب أوي:)،وأنا مش أده خـــالص
قلبي أبيض و ماشي هعديها
رقيقة؟؟ :) ساعات ممكن

بس سيرتي وعطرة كمان؟؟ ربنا يعزك يارب :). بس صحيح جبتي منين كلمة "عطرة"دي؟
:p

يارب بجد بجد أكون عندربنا أحسن من ظنكم فيّ
ومتزعليش مني أنا بهزر :). بس بجد كلامك كبير علي...و ياريتني فعلا أكون زي شجرة الياسمين دي
بحبـــــك

Wish I were a Butterfly ... said...

عطش الصبار

حقيقي :)
الاتنين مختلفين تماما بس الاتنين أحلى من بعض سبحان الله


شرفتيني بمرورك و تعليقك :)وأسعدني جدا

على فكرة اختيارك لاسم مدونتك وسببه عجبني أوي. الحقيقة إن بقالي فترة عايزة أجيب الرواية و اقرأها حاساها ممكن تعجبني
نورتي مدونتي :)

Wish I were a Butterfly ... said...

موناليزا

دي أكيـــد رقتك
:)


شكرا لوجودك مونا

Wish I were a Butterfly ... said...

الخيط الرفيع

:)
واحدة صاحبتنا؟؟
أعرفها يعني؟

;)

زي ما كتبت... وردها مش بهديه غير للي بحبهم أوي
:)


انت كمان
وحشــتيني
.. بس


تعبت من افتقاد ناس مش بشوفهم أبدا




بفرح أوي لما ألاقي منك تعليق:). ربنا ييسرلك أمورك صديقتي القريبة البعيدة

Wish I were a Butterfly ... said...

Om Hagar,

و حب الشوكولاتة:). دة أكتر وأكتر

ماشاء الله. زرعتي شجرة ياسمين في بيتك؟؟ :) بجدجميل أوي أوي ماشاء الله

بحب الزرع أوي بس مش عندي زرع في البيت غير اتنين نونو بابا سابهم لي:)،وحتى مش عارفة هم إيه بس بابا وماما بيحبوهم

يارب دايما كل الحاجات والناس اللي بتحبيهم حواليكي

Wish I were a Butterfly ... said...

حدوتة

:)))
انت لسة صغيورة بحسك

شــــــكرا على الوردة الجميلة :). بجد شكرا كتير على رقتك
وصلت وحبيتها
:)

ربنا يسعدك يا حدوتة وتبقي دايما فاكرة الحاجات الحلوة في حياتك، وييجي حاجات أحلى منها مش كنا مستنيينها أبدا تفرحك أكتر وأكتــر

مش عارفة أقول لك بفرح أد إيه لما ألاقي منك تعليق. بس انت عارفة فأنا هحاول مش أقول تاني عشان مش تزهقي
:)
نورتي يا صاحبة الحواديت