Friday, June 6, 2008

يعني إيه تكون إيجابي

إيه رأيكم في الجو الأسبوع اللي فات؟ طب إمبارح على وجه التحديد؟؟
طب تفتكروا إيه أكتر وقت الشمس بتكون بشعة فيه ودرجة الحرارة و الرطوبة تبلغ أعلى معدلاتها فيه؟؟
أييييييوة... بالضبط كدة
طيب أنا قررت أحكي لأي حد يمر على البلوج المسكين دة حدوتة صغنتوتة

صباح ذلك اليوم..الساعة 2 الظهر بالدقيقة... وقفت بنوتة شطورة أمورة جميلة زيييي السكر –اللي هو أنا طبعا
:p
ورا الشباك- ....... لأ طبعا خالص، بس دة لإضافة عنصر التشويق في القصة مش أكتر : )

المهم...أول ما بصيت في الشارع لقيت راجل واقف وسط الشارع –والله أعلم هو من إمتى موجود أساسا!! يمكن من قبل الساعة 2 كمان- شدني اللي كان بيعمله فقررت أتفرج عليه شوية
كان راجل شكله محترم أوي و كان شعره رمادي مش شاب صغير... لقيته بيتمشى في الشارع أمام العمارة في محاولة للبحث عن أي طوب صغير، وكل ما يلاقي طوبة "حتى لو فتفوتة" يشيلها معاه... بعد ما جمّع شوية طوب معاه بين إيديه لقيته بيقف في وسط الشارع تاني......... و بيرمي الطوب في حفرة عميقة موجودة في وسط شارعنا طول اليوم العربيات بتعدي عليها ونسمع صوت ارتطامها الشديد بيها..صوت بيحسسك أوقات كتيرة إن أكيد العربيات دي بتتكسّر من تحت بسبب الحفرة اللي في وسط الشارع دي
غير إنها كانت السبب في إن بوابة عمارتنا رجلها تتكسر من شهر لأنها اتكعبلت فيها بالليل..... الحقيقة مش موقف الراجل إن يحط الطوب ببساطة هو بس اللي استوقفني..... لكن إصراره الشديد على إنه يملا الحفرة كلها "رغم عمقها و اتساعهاالنسبي" عشان الناس مش تتأذى منها
ثانيا إنه مش من سكان العمارة...صاحبة أكتر ناس ممكن تتأذى من الحفرة دي، و لا من سكان الشارع أصلا
ثالثا إنه قرر و أصر بشدة إنه يملا الحفرة في وقت كانت درجة الحرارة شديدة جدااااا.... حاجة تخلي أي حد كسول إنه يعمل شغله حتى
رابعا إنه كان بيلف كتير و يدوّر في أرجاء المنطقة عن أي طوب عشان يستعمله، ويبعد كتير عن الحفرة في سبيل إنه يلاقي أي طوب ينفع حتى لو كان صغير،ويرجع تاني للحفرة
أعجبت جدا جدا جدا بإصراره الشديد إنه يصلح جزء من الشارع رغم إن محدش طلب منه طبعا، و هو كبير في السن لكن مصمم ينهي مهمته بنجاح

حبيت أسلوبه الجاد جدا و إنه وقف يتأكد بعد كل كمية طوب يحطها في الحفرة إذا كانت الكمية مناسبة للشارع و لا لأ.... كان يوزع الطوب بإتقان و مزاج عاااالي : ) يصعب تخيّـله.. بعدين يقف على الرصيف يشوف عدد من العربيات و هو بيمر على الحفرة وإذا كان وضع الطوب كدة مناسب أو لأ
استمر الراجل لوقت يزيد عن 20 دقيقة... بعدها لقيت شاب توجه ليه وكلمه و كان رد فعل الراجل إنه حط إيده على كتفه وابتسم... اختفى الشاب و بعدها بلحظات لقيته جاي وشايل قالب طوب كبير أوي...و قام بتكسيره قريب من الحفرة، وبدأ الشاب و الراجل في ترتيب قطع الطوب بشكل يكون مناسب لمرور العربيات من فوقها، و بدؤوا فقرة جديدة من التعاون الرائع بين شاب... و راجل، واحد شكله من الطبقة الوسطى يمكن، و التاني ممكن يكون مجرد عامل... وجه التشابه بينهم إنهم مش من سكان الشارع و إنهم ناس محترمة قررت تعمل حاجة إيجابية... و لو بسيطة أوي لبلدهم و لناسها.... و قرروا إن إيجابيتهم مش هيوقفها و لا حر و لا منظر و برستيج وسط الشارع ولاأي حاجة تانية
الساعة تجاوزت 2 و نص الظهر و الاتنين مستمرين في عملهم بطريقة رائعة تدعوا للتفاؤل جدا، الشاب تعلم من الراجل الإتقان وبدأ يكرر مشهد الوقوف على الرصيف عشان يشوف العربيات وهي بتمر ويعرف أوجه التقصير في الحفرة، والراجل اتعلم من الشاب إنه يكسر القالب الكبير عشان ييجي بنتيجة أسرع و يملا الحفرة

طبعا خلال المشهد كنت رويترز : ) ورحت بلغت مامتي اللي وقفت معايا تراقب المشهد و قعدنا ندعيلهم من كل قلبنا، ونعمل زي متعصبين الكورة لما نفضل نكلم نفسنا و نقول أهه... بص هنا! فيه طوب تحت الشجرة!! آه لو يعرفوا يشيلوا القالب اللي هناك..وهكذا... و بلغت أخويا وأنا فخورة أوي بالراجل... عشان "يمكن" يفكر في يوم من الأيام يكون زيه –أو هذا ما تمنيته على الأقل-. المهم... الحفرة دلوقتي كويسة و بتسلم عليكم :) و هم كام يوم و هتبقى جزء من الشارع ومش تزعج العربيات والناس تاني
صحيح..... فيه ناس هتقول نحط طوب في الشارع ليييييه؟!! هقوللهم و الله ما أعرف، بس أكيد حال أحسن من حال تاني، وهي كل شوارع بلدي الحبيب مرقعة أساسا..إذا كان في مدينة نصر ولا حتى "..." إلا طبعا الشوارع المهمة اللي كلنا : ) عارفينها

موقف خلاني متفائلة لوقت كتير إمبارح.. وبعدما خلصوا كنت مش عارفة أعمل إيه!! عايزة أرمي عليهم ورد :$ ، طب عايزة أقول شكرا أوي يا جدعان..هم دول رجالة بلدي، طب... أعمل إيه؟؟؟ فعلا مش كنت عارفة!! أينعم أخدوا ثواب لإيجابيتهم ولإماطة الأذى عن الطريق في حين إن ناس كل يوم شايفة الوضع ومش فارق معاها "بمافيهم أنا للأسف"، وأيوة دة واجب علينا المفروض وشيء طبيعي يحصل في أي حتة... لكن الواقع إنه مش بيحصل كتير في الزمن دة

يارب نكون كلنا إيجابيين كدة.. ولو حتى بلمسات بسيطة أوي في حياة الآخرين. بالنسبة لي الرجل كان مثال يحتذى به، أتمنى يكون كدة لأي حد هيستحمل يقرأ الكلام دة كله

18 comments:

Anonymous said...

عزيزتي الفراشه
ياااااااه ربنا يباركلهم
من حوالي سنتين كنت بعدي على أول عباس كليوم في طريقي لشغلي وكنت بشوف شاب بيشيل الورق من الأرض وكان واضح ان مش دي شغلته بس كنت بشوفه كل يوم وكان نفسي في يوم يجيلي الجرأه أني اقف وأساعده

بجد شكرا واي اوي

تحياتي

Empress appy said...

بجد فيه زيهم كتير ناس جواهم خير وفيه ناس عاوزة الشنكله وربطها فى الحر عقابا ليها ربنا هيجازيه كل خير على اللى عمله
وعلمه لنا ان مع الصبر كل حاجه هتم

Salma Amer said...

بتبسط قوي قوي لما اشوف او اسمع حاجة زي دي
بتديني شحنة كدة من التفاؤل

صدق رسول الله
الخير في أمتي إلى يوم الدين

تحياتي

قلب ينبض لله said...

هبه ياسكر

انتي خلتيني اتبسط واحس ان لسه فينا خير طول مافي ناس جميله زي الراجل دا
بيعمل خير بدون مقابل ومش مستني كلمة شكر من حد

هي دي فعلا الايجابيه اللي كلنا محتاجينها
تخيلي كدا لو كل واحد مننا شاف حاجه غلط وصلحها او طلب مساعدة من اشخاص تانيه وتعاون معاهم وصحح الغلط الموجود
حالنا هايبئي حلو اويييييي
ومش هانحتاج جمعيات اهليه ومنظمات مش عارف ايه علشان نصلح الوضع والبلد

ابئي سلميلي علي الحفرة بئي:(

رئيس جمهوريه نفسى said...

من الاخر موقف الرجل والشاب مش مستغرب ابدا لانه ده صحيح الاسلام فقد قال رسول الله صلى الله عليه وسلم فيما معناه انى اماطه الاذى عن الطريق صدقه
ولو شبهنا مصر بالطريق وكل واحد صادف ما يؤذى الاخرين وشالة حيكسب صدقة حتتغير حجحات كتير فى البلد دى

Anonymous said...

7lwa awy ya heba mashaa ALLAH
adkhlty el soroor el kalby,,,,,wenty wenty betetkallmy 7assa enny shayfa el ragel da oddaamy,,,,rabena yekremo we ygazeeh koll 5err,,,,we y2ddrna ennena n3ml zayyoh be ay shakl mn el ashkaal..bgd fere7t...we ba3den msh kont tdeny aaaaalooooo atfrrag ana kamaan........el geeran leba3deeha bardo:P:P:P

Wish I were a Butterfly ... said...

إنسان مقيد
مش جتلك الجرأة ساعتها.. أتمنى تجيلك في أول فرصة تلاقي فيها حاجة بسيطة تتعمل وتاخد عليها ثواب كبير
:)
شكراللراجل مش لي، و شكرا لربنا إنه بيورينا نماذج زيه في الدنيا ويطمننا إن الدنيا لسة بخير... أنا مجرد رويترز :)أصلي نفسي أبقى مراسلة أوي
:$
بتنور أول تعليق يا باشمهندس

Wish I were a Butterfly ... said...

آبي
معاكي في كل كلمة قلتيها..إذا كان على الراجل و لا على الناس اللي تستاهل "......" يعني
:)

Wish I were a Butterfly ... said...

أحلى سلمى

أنا كمان و الله كنت فرحانة أوي أوي
كنت نفسي أعمل حاجات كتيرأوي تحسسه بأن الناس فخورة باللي هو عمله دة يعني ثوابه كبير إن شاء الله... بس مش قدرت أعمل حاجة

تعليقك أسعدني أوي يا سلمى

Wish I were a Butterfly ... said...

قلب ينبض الله

حااااضر :) هسلملك على الحفرة ف أقرب فرصة:) أصل خلاص ه بقت شبه حفرةدلوقتي :)) بس مش مشكلة..فيه واحدة تانية مكن اسلم عليها قريبة منهاأوي، ولو عايزاني أقع فيها كمان أنا مش عندي مشاكل بس انتي تؤمري
:)
طيب...يلل نبدأ بنفسنا و اللي حوالينا وأكيد في يوم من الأيام الناس هتتغير فعلا. صح كدة؟؟

Wish I were a Butterfly ... said...

رئيس جمهورية نفسي

أكيد
بس نبدأ بنفسنا عشان حاجات كتير تتغير فعلا

شكرا على تعليقك بعد طول غياب

Wish I were a Butterfly ... said...

Anonymous,

:D :D
طب يعني انتي جارتي.صح؟؟ أنا بفهم يعني ولا بخرف؟ :)) ماهو مفيش في الجيران حد يعرف غير واحدة...ياترى هي انت؟؟
:)
عموما ياستي لو انتي يبقى أنا مستعدةأكتب عن العمارة كل يوم عشان أشوفك في البلوج:) لأوكمان أمسك رئيس مجلس إدارة العمارةعشان أشوفك
:p
على كل حال.. فيه حفرة تانية وفيه حاجات كتيرأوي ممكن فعلا نعملها، وحتى عشان إحنا بنات ممكن نتعاون فيهامع بعض عشان مش تكون بنوتة لوحدها. إيه رأيك؟؟ :) شكرا أوي على وجودك لو إنتي جارتي:) فرحتيني في وقت محتاجة فيه كدة أوي

همسة قلم said...

بجد موقف رائع منه انه يعمله ياهبة .. ايجابية ناقصة اليومين دول جوانا للاسف

بس بجد سعيدة جدا وانا بقرأ كلامك

ربنا يبارك فيه وفي الشاب اللى ساعده وفيكي علشان نقلتي المشهد :)

دمتِ بكل ود وحب حبيبة قلبي

alshared said...

نموذج جميل قوي

تعرفي فيه ناس كتير كده بس المشكله كلها ان الباقي اللي هما الاغلبيه الساحقه سلبيين

عموما أنا النهارده معنوياتي مرتفعه خلاص بقي خلصت امتحانات والحمد لله كانت كويسه بس دلوقتي معنوياتي بقيت في السما

تحيــــاتي

Wish I were a Butterfly ... said...

همسة قلم

آمين يارب

إيجابية ناقصة بس مسيرها تزيد تاني إن شاء الله
شكرا يا سمسم على تعليقك:) نورتي البلوجاية كلها يا توتة

Wish I were a Butterfly ... said...

الشارد

الحمدلله :). يارب دايما معنوياتك توصل لأبعد سما يا شارد

أتمنى تقضي أجازة سعيدة وتستمتع بكل لحظة فيها

مش تنساني من دعاءك

عصفورة من الشرق said...

انتى اتكلمتى عن الراجل والشاب باستفاضه موقفهم اكيد رائع
لكن اسمحيلى احيكى على قوة ملاحظتك وسردك ووصفك الرائع
تحياتى

Rosa said...

هو دا اللي كنت بتكلم عنه في آخر تدوينة لي ان احنا اللي فينا الغلط

احنا مش ايجابيين و مش بنحاول نصلح حياتنا و مش بنحاول ناخد بالأسباب علشان كدا ربنا بيعاقبنا

تفتكري لو في كل شارع في مصر في 2 زي الراجل و الشاب دا كان حالنا هيبقى شكله ايه؟؟؟!!!