Saturday, June 26, 2010

عودة.. من بعيــد




مــع كل نهايــة مشروع بفتكر كــلام الـمدرب اللي دربنا قبل بداية الشغل في آخر يوم ليه معانا.. و كأنه بيوصينا


Never get attached to others. Never get attached by any means to your students


ساعتها ابتسمت أوي لأني عارفة نفسي كويس. بس هو قعد يكــرر النصيحة دي مرات كتيرة و هو بيقول لنا إن إحنا اللي هنخسر لو ارتبطنا بيهم. يمكن ابتسامتي دي كــانت لسان حالي اللي بيقول "يــــاريـــت". .. المدرب قال لنـا إن شغله حاليا هو تدريب الناس اللي هتشتغل في الشركة و دة معناه إنه بيشوفهم أقل من شهر أساسا، و مع الوقت اتعود إنه مش يرتبط بيهم ولا يحس إنهم هيوحشوه لأنه طول الوقت بيقابل ناس و بعدها بأيام يضطر يودعهم ويقابل مجموعات جديدة تماما عليه


رغم إن شغلي غير طبيعة شغله و المجموعات اللي بشوفها في الغالب بتستمر معايا شهر و نص أو اتنين..... لكن فعلا مـع كل نهاية مشروع بيبقى نفسي يكون عندي القدرة إني أحسهم مش هيوحشوني و آخد حبة النسيان اللي مش تفكرني بالفترة اللي فاتت


الحمــدلله مستمتعة بشغلي لأن كل شوية أشوف ناس جديدة وأكيد بحاول أتعلم أتعامل مع كل الناس باختلاف طبايعهم...بتعلم كتير من التجارب اليومية دي الحمـدلله، و عندي حصيلة حلوة من الذكريات السعيدة لحد دلوقتي. بس بحسني تعبانة أوي مع كل نهاية مشروع لأني عارفة إن ناس منهم كتير هيوحشوني، و عارفة إني حتى لو إديتهم رقم موبايلي و لا إيميلي..... فدة بيكون مجرد علاقات بعيدة وبس...... و مش بترجع زي أيام شغلي معاهم تاني


حساني لما أكمل سنتين ولا حاجة ممكن أبتدي أتعود على نظام الفراق السريع دة. سبحان الله !! مع إني أكتر حاجة مش بحبها ف كل حياتي هي الفراق :). يمكـــن ربنا بيعلمهالي عشــان أكون قوية في مواقف أصعب بعد كدة


امبارح كان آخر يوم لي مع مجموعة عددها قليل أوي... و بعد ما الكل مشي ومش اتبقى غير ست واحدة "بحبها أوي"... لقيتها بعد ما سلمت و لفـّـت رجعتلي تاني و قالت لي ممكن بوسة؟!! اتكسفت بس بصراحة فعلا بحبها أوي فلقيت نفسي حضنتها.. ومش قدرت أخبي دموعي كتير

20 comments:

salma mohamed said...

بوبة صاحبة القلب الكبير،
بصراحه اللي يبقى غير كده يبقى قلبه قاسي ومشاعره متجمده،
عموما اللقاء والفراق ده نصيب،
وصحيح الفراق صعب مووووت،بس اهم حاجه اننا نفارق وفي قلب كل منا بصمه حلوه من التاني نفتكره بيها :))
-----
ايه الغياب ده كله؟؟

نـــــور said...

نفس المشكلة اللى بعانى منها دلوقت يافراشتى
التعلق بناس هما مؤقتين فى حياتنا ومسيرهم هيرحلوا:(

نـــــور said...

يارب تكونى مبسوطة فى شغلك ياجميل :)

وحـــــــــــى القلم said...

Never get attached to others. Never get attached by any means to your students
لأ مش صح خالص خالص خالص
صح الفراق صعب جدا بس من غير المشاعر دى منبقاش بشر
اكيد مش هنرتبط بيهم كلهم بس في اشخاص حرام لو محيناهم من ذاكرتنا حتى لو تواصلنا كان بعيد اجمل جسر بينا و اقوى جسر هو الدعــــــــــــاء
اه مفروض ارتباطنا بيهم ميكونش مبالغ فيه
لأن لازم يوم هنفارق مهما يكون
يارب دايما تكونى مستمتعه و سعيده بس متغبيش كده
مش تستمتعى انتى مع ناس تانيه و تنسينا
اوك ؟
سؤال : هو طبيعة شغلك ؟؟؟
كورسات ولا ايه بالضبط؟؟؟

رحــــيـل said...

هى الدنيا كده لقا وفراق

انا بقالى سنين بعود نفسي على الفراق من ايام الجامعة والمدينة الجامعية كنت بحس ده فى اخر كل سنة قد ايه احساس بيوجع

ربنا يصبرك

Wish I were a Butterfly ... said...

Salma,

صح. أهم حاجة الفراق دة يكون باتفاق و منتهي ببصمة حلوة. ربنا يقدرنا بس نعمل كدة دايما

بس هو مش كان قصده منعرفهمش ولا نقرب منهم. هو بس قال إننا مش نرتبط بيهم زيادة :). مش أكتر

شكرا لوجودك :)، و بعد الغياب دة كله ألاقيكي أول تعليق

وحشتوني :)

Wish I were a Butterfly ... said...

نـــور

بيبة :)). ربنا يعينك يا جميلة

لو تقصدي في الحياة العملية فبجد ربنا يعينك بس مش تقلقي :). دي بس فترة في الأول بعدين هتتعودي "نسبيا يعني :$ " . بجد ربنا يعينك يا نور


أنا كمان بعاني منها :). بس بحسني بعانيها على مدار حياتي شوية :). نورتي بجد بجد

Wish I were a Butterfly ... said...

نور تــاني :) ... شكرا على الدعوة الجميلة دي بجد


الحمـــدلله مستريحة
دة حتى شغلي أحسن من الدنيا برة اليوميت دول :)) بكتيــــــر

بحس إني بستفيد كتير وبقابل ناس كتير. ربنا يستر لأني دلوقتي في أجازة كام يوم صغيرين لحد ما أبدأ مشروع جديد :)لسة مش عارفة ناسه


ادعيلي يا بيبة

Wish I were a Butterfly ... said...

وحــي القلم

بالضبط كدة :). هو قصده نعمل معاهم علاقات لذيذة و نسأل عن أخبارهم وكدة.. بس في البسيط، مش نرتبط بيهم أوي لأن دة هيأثر على الأداء بتاعنا و كمان هيتعبنا بعدها. يعني.. :) مجرد وجهة نظر، و كنت بتمنى أعرف أطبقها مع نفسي .. المشروع دة و اللي قبله أكتر

غالبا كورسات أيوة الحمدلله :). و التفاصيل هتبقى بعدين يا سمسم. كلماتك جميلة أوي زيك. بجدبجد..وحشتيني

Wish I were a Butterfly ... said...

رحيــل

أولا من قبل ما كنت أقرأ تعليقك أنا فرحت أوي أوي أوي إني شفت اسمك هنا

انت من الناس اللي بحب مدونتها و إحساسها من زمـــاااان أوي

يارب تكوني بخير يا رحيل. من الناس اللي كنت نفسي أشوفها في الحقيقة كمان

أنا كمان بقالي كتير أوي بحاول أعود نفسي :). بس الموضوع صعب أوي فعلا

سعيدة أوي بوجودك. فكرتيني بأيام جميلة لعالم البلوجر دة

Story pain said...

جميل أنك لقبتي الفراق في الآخر ب(نظام الفراق السريع)والأجمل انك بتحاولي تتعايشي مع طبيعة شغلك..بس أنا لو مكانك ماكنتش هقدر ابتسم مع كلام المدرب وأقول ياريت.يمكن لاني بشوف الوداع أو الفراق صورة مصغرة للموت في حياتنا..مش موت اللقاء أو الاتصال بس.. لكن موت بيألم أكتر في معني الفراق موت حسيته لما قررت اتمرد وأرجع كل مايحمل كلمة (ماضي) وابتديت بصديقة قديمة اتصلت بيها واتكلمنا وحاولت ارجع صداقتنا وأقول للحاضر( لا) وقتها حسيت معنى الموت جوايا وعرفت اننا كمان بنموت مع كل وداع..بنموت مع الماضي وهو بيموت جوانا وبنحصره في جزء صغير أوي في الذاكرة..ومستحيل بعد كده يبأه حاضر أو مستقبل

Anonymous said...

سؤال يمكن فضولي شوية
لكن ايه هو الشغل اللي فيه الظروف اللي حكيتي عنها دي ؟

نبضات said...

مشاعر رقيقة جدا ...الحياه لقاء وفراق ولكننا لانشعر بها لانها بتكون على فترات طويله لايشعر بها غير مرهفى الحس والمشاعر ودائما عند اللقاء نخاف من يوم الفراق لذلك يجب ان نستمتع بكل شىء أو ناس جميله فى حياتنا لكى عندما ياتى الفراق يكون عندنا ذكريات جميله أذا لم تمنحنا فرص الحياه ان نراهم مره أخرى

على فكره انا كل مااخد كورس ببقه حزينه جدا اخر يوم ومش عاوزاه يخلص لأنى بكون ارتبطت بالناس المعايا وبالدكتور تخيلى حتى فى الدرسات العليا عشان السنه ديه اخر سنه كل دكتور فى أخر محاضر كنت ببقه حزينه انى حفتقد محاضراتهم ...لكن انا طول عمرى بحاول احتفظ ببعض البشر من اى مكان بروحه بنتبادل ارقام الموبيلات وبنكلم بعض كل فتره وممكن نتقابل على فترات طويله بجد أحساس جميله أنك تحتفظى باأجمل البشر من كل مكان تروحيه وترتبطى بيهم فيه
ودائما كل ماروح مكان أو كورس ماما تقولى ماتصحبيش حد انتى بقى أصحابك كتير اوى
اقولها مش اعرف اشوف حد جميل وانسانه عاوزه تصاحبنى وأصاحبها وأرفض

عشان كده عاوزه أقولك على قد ماشغلك ممتع جدا لانك بتتعاملى مع ناس مختلفه لكن ساعه الفراق مؤلمه بس ممكن الناس مش يكون مكان الكورس فقط هو المحدد لمعرفتهم ببعض . أنا بتصل بدكاتره ومديرين اتعاملت معهم وأحترمتهم وأقدرتهم فى الاعياد وكل فتره

ممكن العلاقات بين البشر تمتد لأبعد من المكان والزمان ...المهم نعرف مين يستحق أن نتواصل معه

تمنياتى لكى بكل التوفيق والسعاده والحب فى حياتك كلها يافراشتى الرقيقه

وأنا سعيده انا ليا مكان صغنون فى حياتك لانك انسانه فى منتهى الجمال والرقه

اسفه للاطاله وحاسه انه مش مرتب عشان بكتب بسرعه بس كنت حابه اعلق على البوست الرقيق دا

همسات دافئه said...

انتي كتير وحشتيني
الفراق ده قدر
واللقا نصيب
وفي ناس مهما المسافات بعدتها هي هتفضل برضه قريبه
يارب اسمع عنك كل خير ياجميلة:)

شيماء

momken said...

احنا بشر والاشتياق احساس طبيعى جدا


انا اعتقد ان ولاد الناس الطيبين بس الى بتاثر فيهم العشره

مع احترامى لمديرك او مدربك
ربما يكون لديه الكتير من العلم
كنه ينقصه الكثير من الانسانيه
لقد تحول الى اله كالتى يستخدمها فى عمله وابحاثه

عملك جميل جدا
لكن المتدربين بمثابه الطلابه وانتى الاستاذ
سيذكرونك داوما
وسيطيون فرحان حين يكتشوف انك تذكريهم
حتى ولولم تذكرى اسمائهم


بوست جميل اوى

تحياتى

Anonymous said...

"
حساني لما أكمل سنتين ولا حاجة ممكن أبتدي أتعود على نظام الفراق السريع دة. سبحان الله !! مع إني أكتر حاجة مش بحبها ف كل حياتي هي الفراق :). يمكـــن ربنا بيعلمهالي عشــان أكون قوية في مواقف أصعب بعد كدة
"


حلوة اوى دى

خير يعنى ان شاء الله
بس قصدى طريقة التفكير
lol

Wish I were a Butterfly ... said...

Pain story,

حسيت أوي بكلامك دة، وفاهمة أوي اللي تقصديه بجد ..... شكرا على تعليقك يا جميلة

&I hope ur life wouldn't be full of pain :). Thanks.

Wish I were a Butterfly ... said...

Anonymous,

طب دة انا حتى مش متأكدة مين بيسألني!! يبقى إزاي هارد ؟؟

عموما أي شغل مرتبط بمشروعات لغض النظر عن توع المشروعات دة.. بيكون فيه ناس بنقابلها و نسيبها تاني بسرعة. و شغلي لو حبيت أكتب عنه يبقى أكيد هكتب عنه كتير

شكرا لاهتمامك عموما

Wish I were a Butterfly ... said...

نبضات

الأول قبل أي حاجةوحشتيني أوييييي بجد :(. كلامك جميل أوي أيوة طبعا. بس ساعات كتيرة مش بقدر أستمتع باللحظة وأنا عارفة إن الناس دي مش هشوفها كتير. ساعات الموضوع بيكون صعب أوي يا منمن

أيوة صح :)). انت حد من الناس الجميلة الي بتحب تنمي نفسها وبتاخدي كورسات فأكيد حسيتي باللي أنا قلته لأنك كمان مريتي بيه

بتمنى بجد الدنيا نبقى سهلة وبسيطة كدة زي كلامك.. و لأ حالص كلامك جميل أوي و مرتب أوي.. كفاية إنه من القلب :). يارب انت كمان تكوني كويسة و سعيدة ف حياتك يا منى
و أنا اللي محظوظة إني أعرف حد مميز زيك

Anonymous said...

مش مهم مين بيسأل ،،، المهم ان فيه حد بيهتم
وده في حد ذاته شيئ حلو

فيه امور لو مااتحستش لواحدها يبقى مفيش داعي انها تتقال
:)