Saturday, May 2, 2009

حــبيبتي الصغيرة

نادوا اسمها فخرجت بسرعة من الطابور النونو للمكان اللي نادوها ليه و على وشها مليون سؤال ووشها معبّـر جداااااا باللي في بالها
كلنا صقفنا ليها و معظم الموجودين في قمة السعادة لأن دي حفلة أولادهم الصغيرة
إدوها هدية صغيرة وورقة صغيرة على شكل رسالة ملفوفة و لبسوها تاج صغير "على إنه تاج الوقار يعني"...و بسرعة أخدتها مدرسة تانية و وديتها للطابور التاني اللي فيه الأطفال اتكرموا خلاص
كـان قبلها جابوا حبيبتي الصغيرة عند الميكروفون و خلوها تقرأ سورة صغيرة :)... الحقيقة إن ساعتها كنا لسة أنا وماما بنركن العربية، بس كانت أختي راحت بسرعة عشان تشوف بنتها لأن5دقايق كانت مرت على معاد بداية الحفلة الصغيرة في المدرسة
قالولي إن محدش في فصلها قرأ غيرها بس بصراحة مش متأكدة من كدة... حتى لو الفصل كله قرأ في المايك... كفاية أوي إنهم يدوهم الفرصة دي و يدوهم ثقة أكتر في نفسهم
بعد ما حبيبتي الجميلة لبست التاج ووقفت مع أصحابها الشطورين اللي حفظوا قرآن كويس،بدؤوا يلفوا في طابور صغير حوالين الناس كلها... ساعتها هي بصت لي وابتسمت لما عرفت إني جيت فعلا حفلتها زي ما اتفقنا مع بعض اليوم اللي قبله
مش هنسى إنها بالليل آخر حاجة عملتها قبل نومها هي إنها جت إديتني بوسة وحضنتني و هي بتقول "يــاريت تيجي الحفلة بكرة مع ماما. عايزاكي معايا"!!! و ساعتها بصراحة ذهلت من طريقة تعبيرها دي
بنت أختي الجميلة.... أحلى حاجة في حياتي الحقيقة
بدأ الأطفال في المشي مع الطابور و أنا لقيت نفسي اتأثرت أوي أوي بس ركزت إني أهم حاجة عندي اللحظات دي هي إني أصورها صور حلوة..... كنت مبسوطة أوي أوي وقتها ولقيتني قاعدة أبص حواليا عشان أشوف الفرحة في عيون الأمهات التانية و الآباء"القليلة" اللي جت تشوف أولادها.... ببص لقيت مامتي دموعها نزلت!!! و أختي مامة حبيبتي كمان!!! مش لقيت أدامي غير إني أضحك أوي من التأثر الجــــامد دة

........................................
أول مرة البنوتة الصغيرة دي تتكرم
لأ و تكريمها عشان حفظت قرآن كويس في المدرسة :)))
و لما تفكر بعقلانية تلاقيها أساسا لسة مش بقت محسوبة على المدارس لأنها
Baby Class
حتي مش حصلت كي جي :). كان شكل الأطفال جميل اوي اوي اوي يجنن
و كلهم معبّــرين أوي. اللي بيدور بسرعة بعينيه على مامته بين الوشوش الكتير الموجودة، و اللي مبسوط وبس و عايز يتنطط لأنه حاسس إن فيه حفلة، و اللي عايز يقول لمامته بصي..أنا كبرت أهو و بقيت شطور... خليكي معايا طول اليوم عشان تشوفيني و أنا شطور ومميز في مجتمعي الصغير
قضينا طول اليوم معاها لأنه كان
Open Day
اللي "المفروض" بيكون أول السنة عشان أولياء الأمور يتطمنوا أكتر على أولادهم ويعرفوا طريقة التدريس والمعاملة المتبعة في المدرسة بتاعة أولادهم. بس الحقيقة دة كان نظام المدرسة دي!! إنها آخر السنة وقرروا يعملوا حفلة القرآن نفس اليوم وخلاص
شفتها و هي بتغني و وهي بتسرم على السبورة بإيديها الصغيرة، شفتها وهي قبل ما تقول أي حاجة تبص لي و تبتسم. شفتها وهي بتعمل حركات رقصة صغيرة كانت "غششتهالي" قبل الحفلة بيومين و خلتني أتمرنها معاها:$ بس من غير ما أقول الحركات لمامتها أو جدتها أو حتى أخوها الصغير عشان يشوفوها مفاجأة في الحفلة

............................................
ابتسامتها البريئة بتجنني،و خجلها الرقيق بمــــوت فيه
اليوم دة لقيتني بفتكرها وهي لسة بيبي صغيرة... و هي لسة مولودة، و بعدها لما كبرت شوية و بدأت تبتسم... و ابتسامتها لما تسمع صوتي من قبل ما تشوفني عشان أنا خالتها..... و بعدها لما بدأت تتكلم بسيط،و وأنا بحاول أعلمها إزاي تتكلم و تقول إيه
لحد ما كبرت و بقت تحكي لي حكايات صغيرة بريئة وجميلة زيها... بتغير لي أي إحساس وحش حاساه
البنوتة الصغيرة اللي بتعلم منها كتير...... يـــارب ربنا يبارك فيها و تفضل أحلى بنوتة في الدنيا مش في حياتي بس
و ييجي قريب اليوم اللي ألاقيها حافظة القرآن كله

13 comments:

mohamed ghalia said...

يـــارب ربنا يبارك فيها و تفضل أحلى بنوتة في الدنيا
ياااااااااارب

salma mohamed said...

ربنا يبارك لكم فيها ويتم عليها حفظ كتابه وينبتها نباتا حسنا,
ماشاء الله شكلها بريء وعسل وعندي احساس انها شبه خالتها في الشكل (:
انا بموووت في الاطفال وخصوصا لما يكون دمهم شربات ومهذبين زي بنت اختك واولاد اخويا,
ربنا يحفظهم جميعا

رئيس جمهوريه نفسى said...

ربنا يخليها ليكم يارب ويحفظها ليكم من كل شر ويبارك ليكم فيها

blue-wave said...

ربنا يبارك فيها ويحفظها ويخليهالكم يارب

وحـــــــــــى القلم said...

ما شاء الله عسل اللهم بارك
شكلها برئ وعسول اوى
انا حاسه ان شخصيتك وانتى صغنونه كانت زيها كده
يا ترى احساسى ده صحيح !!! :-))
يارب تكبر فى طاعة ربنا وتشوفيها وهى عروسه كده إن شاء الله

... amr said...

ما شاء الله :) ربنا يبارك فيها و تبسطكوا اكتر و أكتر ان شاء الله
كمان في حد يكون عندة بنتوتة جميلة كدة و يحاول يدور على حل لمعادلة صعبة اسمها - لا تحزن - :) عقبال ماتفرحي بأولادك ان شاء الله

Rosa said...

بسم الله ما شاء الله و الله أكبر عليها

حلو قوي اننا نشارك أولادنا في اللحظات دي و نحسسهم هم قد ايه مميزين

و الأحلى ان المدرسة مهتمة بحفظ القرآن من السن الصغير دا و بتكافأ عليه في وقت كل القيم اتعدمت خلاااااااااااااص

و يا رب كدا أشوف هاجر زيها يا رب

Wish I were a Butterfly ... said...

Mohamed Ghalia,

رئيس جمهورية نفسي

آميـــن
شكرا لدعاءكم
:)

Wish I were a Butterfly ... said...

Salma,

آمين يارب. بتمنى فعلا :)

:)))
الحقيقة لأ خالص
في الصفات هي أنا للأسف :). بس شكلا... ولا لي أي علاقة بيها بصراحة

انا كمان بموت فيهم جدا جدا :). ربنا يرزقك بأطفال أجمل منهم إن شاء الله يا لومي
شكرا ليكي :)

Wish I were a Butterfly ... said...

Blue-wave,

آميــــن
و يرزقك بالذرية الصالحة ان شاء الله

شرفت يا دكتور المدونة

Wish I were a Butterfly ... said...

وحي القلم

اممم.... شويةإحساسك صحيح
:)
يمكن هي أحسن مني كتير ماشاء الله

بس في الصفات هي فعلا تشبهني أوي أوي. مش متأكدة إن وأنا صغيرة كنت زي ما أنا دلوقتي..بس هي زيي دلوقتي:)و بتمنى مش تبقى زيي في حاجات كتير عشان مش تتعب في الدنيا

آمين يارب. شكرا يا سمسم
بتمنى تكوني ماشية كويس في مذاكرتك

Wish I were a Butterfly ... said...

amr...

:)

عندك حق

بس برده ساعات بيبقى الموضوع صعب شوية... الحمدلله

:)
شكرا لتعليقك اللي خلاني أبتسم فعلا و أحاول أفكر بطريقة إيجابية أكترشوية

وعقبال ما تفرح كمان بأولادك كمان ان شاء الله:)

Wish I were a Butterfly ... said...

Om Hagar,

يارب :). نا شاء الله تشوفي جوجو زيها

أنا فعلا دة اللي عجبني
ممكن يكون فيه مدارس كتير بتحفظ قرآن. بس إنه يكون فيه تكريم في الآخر ولو بسيط...هي دي اللي فعلا جميلة

شكرا لتشريفك المدونة :)