Thursday, May 22, 2008

كلمات عجبتني

قرأت بعض الكلمات في رواية و أعجبت بأسلوبها و معناها كثيرا.. فقررت أن أشارك من سيقرأ تلك السطور.. تلك الكلمات

أحيانا نكون عرضة لشعور بالحزن لا نملك أن نتغلب عليه. ندرك أن اللحظة السحرية لذاك النهار قد ولت، و لم نفعل شيئا. عندئذ تخبئ الحياة سحرها و فنها

يجب أن نصغي إلى الطفل الذي كناه ذات يوم، و الذي مازال موجودا فينا. فذلك الطفل يعلم ما هي اللحظات السحرية.. دائما نستطيع أن نكتم بكاءه، لكننا لا نستطيع أن نسكت صوته

إذا كنا لا نولد من جديد، و إذا كنا عاجزين عن النظر مجددا إلى الحياة ببراءة الطفولة و حماستها، فهذا يعني أن الحياة قد فقدت معناها

فلنصغ إلى ما يقوله الطفل الذي مازال حيا في قلوبنا. فلا نخجلن ّ به، و لا نجعله فريسة الخوف..لأنه وحيد، و لأننا أبدا لا نصغي إليه
لنأذن له أن يمسك بيديه عنان وجودنا. فذاك الطفل يعلم يقينا أن اليوم مختلف عن اليوم الذي سيليه

لنبذل ما بوسعنا لكي يشعر مجددا بأنه محبوب، ولنسعده، حتى لو اقتضى ذلك أن نتصرف خلافا لما تعودناه، حتى لو بدا ما نفعله حمقا في أعين الآخرين
إن أصغينا إلى الطفل الذي يسكن روحنا، سوف تبرق عيوننا مجددا. و إن لم نفقد الصلة بذاك الطفل، لن نفقد أبدا الصلة بالحياة

15 comments:

Anonymous said...

فراشه
الاول حلو الشكل الجديد وان كان برضه الشكل الاول بعد التغيير اللي كان لونه ابيض كان حلو برضه بس بصراحه ده احلى
الكلام تحفة هو صحيح اسم الكتاب ايه؟
انا هعتبر ان الكلام ده نصيحه ليا وعشان كده انا طبعته وهخلي دايما نسخه معايا عشان اللي يعلق على تصرف من تصرفاتي بعد كده اقوله انا سمعت الكلام وحفظت على طفلي جوايا

تحياتي

على الهامش كان اكتر حاجه مضايقني في الشكل الجديد هو خلوه من اللينكات بس انا ملاحظ ان اللينكات بدأت في الظهور

قلب ينبض لله said...

تسلم ايديك

وجهة نظر محتلفة في التغلب علي الحزن

وجديدة
الكلام مريح بطريقة مختلفه

النيولوك الجديد للبلوج روعة
والصورة اللي في البانر مالهاش حل حلوة أوي

ابئي طمنيني عليكي ياهبه
أصل انا حاسة ان مودك اليومين دول متلخبط
يارب تكوني احسن وتعدي الايام دي علي خير

MarwaAshraf said...

اولا يجنن النيو لوك الجديد .. يفتح القلب .. ايه يفتح القلب دي ..أنا قصدي يشرح يعني .. مبهج وجميل أوي

وكلماتك حلوة أوي بس انت نسيتي تقولي لينا اسم الرواية

:)

اسفة اني بقالي كتير مش باجي بس غصبون من عني بجد

سلامات

Anonymous said...

بصراحة الشكل الجديد رائع ولعله يكون دليل على حاله مزاجيه جديده تكون طريق جديد نحو السلام النفسي اللي نفسنا كلنا نعيشه

alshared said...

بقي أنا أغيب شويه أجي الاقي المدونه أتغيرت كده

ده انا ما عرفتهاش من أول مره وقولت أكيد دخلت مدوه غلط

:)

الموضوع اللي فات مش ده هو اللي هاعلق عليه

كتير قوي حسيت بالاحساس ده بس الفرق أنه كان من غير سبب وكمان أني مكنتش بحاول اخرج من الحاله دي

مجرد أنك تكوني عارفه السبب ده في حد ذاته حاجه كويسه جدا

تعرفي فيه حاجات كتير جدا بنكون مش عايزينها في حياتنا
بتحصلنا من غير ما نكون عايزينها
أو بتتفرض علينا

فيه حاجات كتير في حياة كل واحد فينا بالشكل ده
والبني أدم المتسق مع نفسه هو الذي يتعايش مع معظم هذه الاشياء

أنا مش هاقولك تخرجي من الحاله دي ازاي
لان أنتي وأنتي وبس اللي تقدري تخرجي نفسك من الحاله دي

عموما كده كده هاتخرجي منها لان دي سنة الحياه بس المهم أنك تكوني أتعلمتي منها حاجه

أنا حاسس أن أنا رغم قوي بس والله أنا مرهق جدا وكان ورايا امتحان الصبح ولولا حليت فيه كويس ماكنتش قعدت علي الكمبيوتر من أساسه

علي فكره أنا بدعيلك بجد

ياريت تكتبي أسم الكتاب اللي أنتي مقتبسه منه الكلام الجميل ولا عايزه تحتكريه ولا أيه

:)

مستنيكي ترجعي تاني هبه

تحياتي

اميره الصعيد said...

عارفه انا مقتنعه بالكلام ده جدا ودايما سايبه الطفل اللي جوايا براحته يعمل ما بداله وفعلا بستريح وبضحك من قلبي
هبه ياريت تخلي القرأن قريب منك قوي ليومين دول وكل ما تحسي نفسك مخنوقه امسكيه اكيد حتلاقي نفسك احسن

Wish I were a Butterfly ... said...

إنسان مقيد

ربنا يكرمك.الحمدلله إن النيولوك عجبك :)بس وحشني الشكل القديم بصراحة
أنا فعلا من الناس اللي افتكرتهم خلال قرائتي الجزء دة كان حضرتك
:)
اسمع الطفل اللي جواك بأة، بس مش شرط تكون كل التصرفات في الدنيا بناء على صوته طبعا
:) دمت بكل خير

Wish I were a Butterfly ... said...

قلب ينبض الله
:)إنت جميلة أوي بجد
شكرا على سؤالك يا رضوى و شكرا على إحساسك العالي. أنا الحمدلله هبقى كويسة قريب إن شاء الله لأن مفيش حاجة تزعل

الكلام في البوست مريح بطريقة مختلفة..دة بالضبط اللي حسيته و أنا بقرؤه،و لقيتني رجعت اقرأ الكلمات دي تاني و تالت . بيني و بينك ماصدقت:)أصل الطفل اللي جوايا بقاله فترة محبوس بعدحرية مطلقة لسنين،وأكيدمش طايقني

فرحت أوي لمالقيت تعليقك.يارب تكوني كويسة في امتحاناتك

Wish I were a Butterfly ... said...

Rama,
اللي يشرح القلب بجد يا رامو هوإنك ترجعي تظهري على النت تاني بعدطوووول غياب
:)
ربنا يطمنني عليكي

سلامات :))

Wish I were a Butterfly ... said...

anonymous,

نتمنى
:)
بس على فكرة مش أعتقد حد ممكن يوصل للسلام النفسي، لكن ممكن يقرب منه بس

ممكن طبعا أتوقع كاتب التعليق،بس كنت أفضّل إنه يكتب اسمه عشان مش أسيب نفسي للتوقعات
أسعدني إن الشكل الجديد عجبك

Empress appy said...

اكتر حاجه عجبتنى الطفل اللى جوانا مش عارفه ليه احنا دايما وابدا بنحاول نخنقه جدا ومش بنحاول نقرب منه
بس بصراحه فى اوقات كتير لازم نكبر فيها

Wish I were a Butterfly ... said...

الشارد
:)

المرة الجاية هعلق يافطة عليها هنا مدونة "ويسبرز" وهي في الناحية التانيةعشان مش توصل للمدونة
:))
لا طبعا بهزر. المهم... الحمدلله إنك عرفت توصل المدونة ومش تهت في الطريق

شكرا لكلماتك أوي يا شارد..أنا أحسن شوية دلوقتي الحمدلله
شكرا كمان على دعاءك :) ربنا يكرمك

خلص امتحانات بأة :)

Wish I were a Butterfly ... said...

أميرة الصعيد

نصيحة غالية أوي أوي أوي من أخت غالية علي أوي بجد
:)
ربنا يعزك يا رونا... علم و ينفذ أكيد . أتمنى يكون كلامك في ميزان حسناتك

نورتي البلوج يا أميرتي

Wish I were a Butterfly ... said...

Appy,

أكيد عندك حق يا آبي
بس عارفة؟؟ فضلت أحاول أتصرف كواحدة كبيرة مش طفلة و حاولت أتقمص الشخصية :)اللي مش لايقة علي غالبا...لحد ما لقيتني لا حصلت الكبار و بقيت قادرة أسمع صوت الطفل جوايا

نورتي يا قمر :)

عصفورة من الشرق said...

الرواية دى اسمها ايه؟
الكلمات والافكار حلوة اوى