Sunday, April 13, 2008

الميكروبااااااز

خير اللهم اجعله خير... كنت رايحة مشوار إلى الجانب الآخر من المحروسة -أو أنا بحب أسميه كدة رغم إنه مش بعيد أوي عني للدرجة-.. و في خلال تلك الرحلة، "اضطريت" و بلافخر :) إني أركب الميكروباس و من بعده مترو الأنفاق... و الحقيقة إنها حاجة عادية جدا بس أنا بقالي كتيييييير مش عملتها

المهم بدأت الرحلة بالميكروباس لرمسيس.... فاكرة حاجة غريبة أوي كنت قلتها لأخويا قريب... و هي إني كل ما أركب الميكروباس يكون جنبي واحد ببدلة!! كنت مستغربة أوي لأن الكلام دة عمره ما كان بيحصل أيام الجامعة أيام ماكانت هي دي وسيلة المواصلات الطبيعية بعد سنة أولى اللي كنا متدلعين فيها

بس إجابة أخويا كانت منطقية-إلى حد ما- وهي إني بركب بتاع التحرير..و بالتالي بيكون نسبة الناس الكويسة أكتر، ودي فعلا حقيقة، بس مش قاعدة. كمان مش قاعدة إن كل مرة يكون جنبي نفس الشكل دة :) بس كانت حاجة كويسة يعني مش اشتكيت و اللللله


النهاردة بعد مرور سنيييين مش كنت ركبت فيها المواصلات دي غير عشان أشوف صاحبتي في التحرير وبس..ركبت

رمسيس رمسيس رمسييييس :)

و جه جنبي واحد -مش ببدلة- فرحت أوي عشان حسيت بنوع من التغيير رغم إني مش بصيتله أصلا و لا هبصله لأني جنب الشباك مع نفسي :)...المهم..خير اللهم اجعله خير... شوية و لقيت الأخ راح ف النوم!!! نعم؟ نايم؟ و جنبي؟؟؟

يايياااااه

بس ولا يهمني.. قلت ياعيني!!دة أكيد تعبان أوي و مش قادر يستحمل رجة عربية البيبي اللي هو فيها فقرر ينام

شوية و لقيت الأخ..إحم إحم.. بدأ يروح في النوم جامد!! لكن للأسف مش كان معايا بطانية ساعتها،و لقيت راس حضرته بدأت تقرب من محسوبتكم...أنا :) بلا فخر برده

و من هنا بدأت مرحلة التهييس الكبرى :) بس المرة دي بيني و بين نفسي و بس، وبدأت أفكر في الاحتمالات وابتسم،وأفكرفي حاجة تانيةو أضحك جوايا...قلت إييييه دة؟؟
إيه اللي جنبي دة؟

طب ماهو ممكن يكون بيمثل!! أيوة طبعا عادي جدا. قلت
Nooooo

no no no

أنا مينفعش معايا الكلام دة. حااالا هفوقه...بس لأ حرام :( دة شكله بجد تعبان و هو لسة مش مضايقني... و بجد مش بيمثل خالص بعدين هو شكله ابن ناس...خلاص خلاص. هو لو فكر ينام أكتر من كدة شوية و اتجه غربا...هفوووقه

كلام جميل :)

شوية... و حسيتني خلاص :) إحم إحم...حبيبي. روح لماما. أنا مش ماما!!!! أنا مضطرة أصحيه بأة، مش هستنى لما ينام عليّ بجد

وبدأت أغوص في تفكيري تاني. أنا هقولله "لوسمحت" وهو هيقوم علطول و يشرح موقفه

لو سمحت مين يا بت يا عبيطة! دة ناااايم!!! لو سمحت بتاعتي دي ممكن ينام عليها مش أكتر

أيييييوة... أنا هكح كحتين، هو هيقوم علطول، بس رجع صعب عليّ تاني إني أصحيه مخضوض
:(

خلاص... أنا هقولله كابتن كابتن!! و أرسم السمايلي فيس الفاشل

لا لا لأ. أحسن حاجة إني أسترجل حبتين وأتخن صوتي و أقولله "ياأخييينا". خييييير؟

المهم فضلت كدة دقايق و أنا بدأت أضحك أوي ومش عارفة أمنع نفسي من الموقف اللي عمره ماحصللي طول عمري دة "عارفة إني هبلة و لكنها القصة الحقيقيةولا يجوز استثناء تلك اللحظات :)".... و كان آخر قرار إني بدأت أقولله لو سمحت... مممم...لو سمحت، "!!!!!"، لو سمااااحت

طبعا اتخض من قرب حضرته مني، فأنا لحقت نفسي و قلتله معلش متزعلش، بس نام كويس..معلش صحيتك

وأول ماعينه جت في عيني...تيرارارا :) قلت إيه دة؟؟دة نفس لون عيني!! يبقى أكيد هو دة!! آه يا قلبي

حد عارف فيلم "سحر العيون"؟ عارفين أول ما الأبطال عيونهم تيجي في عيون بعض إيه اللي بيحصل؟؟ :) أييييوة. دة بأة ملوش أي علاقة باللي حصل بس أنا بتمادى في خيالي وبهيس

كدة أنا اتخليت عن شخصية الفراشة و تقمصت دور الحمل الوديع مامة الفراشة :) و قلت عريس ياماااي
:))))

لأ طبعا أنا بقول أي كلام. الولد أصلا كان شكله أصغر مني بس أنا كنت مخي تعب من الشمس و خرفت جااامد مع نفسي

بعدها راح أخينا في النوم تاني بس بعد ماضبط نفسه إن لو حصل حادثة و لا حاجة..هنلاقيه فوق حجر عمو اللي أدامنا، ودة كان مناسبني جدا...المهم شوية... و بدأ في المرحلة التانية من النوم والتي يصحبها بعض السمات الأساسية الأخرى المعبرة عنها.حد يعرفها؟؟

آاااخر تصادم بيني و بين صديقي النائم... و صلنا "غالبا" المكان المسمى عبثا "الموقف".. اللي هو نص الشارع بالضبط و يا تنزل لحظتها يا تروح الترعة!! اللي معرفش هي فين بس أكيد جوة القاهرة يعني... و بدأت في محاولات لإنعاش صديقي... آاااه...إحم إحم. لو سمحت.. يا... و تكرر سيناريو اللوسمحت بس المرة دي أقوى شوية من المرة اللي فاتت

المهم "لما" قرر يصحى.. لقيته بيسألني بكل براءة.. حضرتك عايزة تعدّي. صح؟

فابتسمت أوي و قلتله هو الحقيقة أيوة بس... تفتكر هو دة آخر الخط و لا إيه النظام :)؟؟

بص حواليه و هو مخضوض و قاللي إيه دة؟!! أنا آسف آسف.. و جرينا برة الميكروباس و كنت آاااخر من يرحل من علبة السردين المصغرة هذا اليوم "مع العلم بأة آخر واحد دايما السواق بيكون مش طايقه لأسباب شخصية "يمكن عقدة نفسية أو حاجة" و بيبدأ يمشي و الشخص الأخير لسة مش نزل

بس لااااااا... أنا برده تنكة :) و مش بنزل غير لما يستذوق و يقف بجد


الجزء التاني كان في مترو الأنفاق.. و بعيدا عن التفاصيل المملة.. كان رحلة العودة في المترو و كنت بدأت أتعب خلاص...أول ما دخلت المترو مش لقيت مكان أمسك فيه "أساسا"!!! و بان الرعب على وشي لأني مش عارفة همسك في إيه و أنا أساسا مش متعودة عليه، بس استسلمت للأمر الواقع و إني هجرب مغامرة جديدة في التزحلق على ال... أرضية المترو عشان مش ماسكة في حاجة
:$
و طبعا لأني أنا... فبالتالي كل حاجة بتبان عليّ!! لسة بفكر إيه اللي ممكن يحصل لما المترو يبدأ يتحرك..لقيت شاب "شهم" وقف و خلاني أقعد مكانه :) اتبسطت أوي مع إن دة "أحيانا" بيحصل... بس عارفة إنه مش كتير لأن مصطلح "الشهامة" اختفى من قاموس المصريين من زمن و لم يبقى منه إلا أطلال

المهم إنه وقف حوالي 6 محطات تقريبا... و نزل في الآخر في نفس المحطة اللي نزلت فيها... و طلعنا شارع رمسيس ، و هو خلاص فهم الشخصية دي... فتبرع بأنه استناني لحظة لحد ما وصلت جنبه.. و عدينا الشارع مع بعض... بصراحة.. لا تعليق غير

شكرا لك عزيزي الشهم... و شكرا لأي حد لسة فيه شهامة في دمه للنهاردة. بجد ناس بتفرح أوي لما نشوفها

35 comments:

Anonymous said...

عزيزتي الفراشه
الحمد لله اني في الشغل لوحدي لأني مبطلتش ضحك طول ما انا بقرا
:)
هههههههههههه
مش عارف اكتب
اولا العنوان جبار عشان بجد نفسي اعرف ليه الناس بتقول ميكروباظ وبال ظ كمان مش بال ز
ثانيا انا ليا حوادث جمه في المواصلات بس الموقف ده تحدديا فكرني بيا
اه والله انا كنت في اول سنواتي الجماعيه في جامعه خارج القاهره واتعرضت مره لموقف زي ده لأني ومازالت مش بقدر افتح عنيا كتير في المواصلات وخصوصا لو مش كان معايه كتاب اتسلى بيه
وكانت هي طالبه زي بس في كليه اخرى وكنت بشوفها كتير في البيجو مش الميكروباس وفي مره صحيت على رأسي مستوطنه كتف الانسه بس واللهي انا نومي في المواصلات هادي بدون السمات الأخرى
وغيرها كتير من المواقف أخرها لسه النهارده وانا في طريقي للشغل كان قدامي واحد بيدخن وانا متعود اني بس ألمح واسيب غيري يقف في وش المدفع وكان جنبي راجل شكله محترم
بس واللهي مش تمثيل انا اول ما شميت رائحه السجاير فضلت أتلفت زي المجنون ولاني مش كنت قادر اخد نفسي فتحت الشباك اللي جنبي ومش عارف كان هيدفدني في ايه اني اعرف مين اللي بيدخن بس أنا كنت بدور وخلاص لاقيت بابا اللي جنبي بيقول للبابا التاني اللي قدامي لو سمحت افتح الشباك اللي جنبك محدش بيدخن في مكان مقفول
ففهمت ان بابا اللي جنبي هو كمان مدخن لأنه لما بيكون مش مدخن بيطلب أطفاء السيجاره فورا
أما عن المترو فحدث ولا حرج
بس واللهي في ناس كتير بتركب المترو كويسه يعني رغم اني ولد أهو يعني لو وقعت من طولي في المترو محدش عمره هيقوملي وكمان سني مهواش يعني خلاص عشان اقول بيرحموا شيخوختي لكن احيانا واللهي الناس بتلاقي عندها ذوق كده ويشوفوني واقف معايه شنطه وملفات في اوراق واحيانا جاكيت اتقاء للبرد وممكن ازود على ده كله كتاب اقرا فيه او جرنال احل الكلمات المتقاطعه بتاعه فتلاقي حد لطيف كده وسع وقعدني
بس بجد يوم تحفه
:)
والحمد لله اني لوحدي لأنهم لو كانوا في الشغل شافوني وانا بضحك كانوا أتأكدوا اني مجنون

Wish I were a Butterfly ... said...

إنسان مقيد
مستوطنة كتف الآنسة؟؟؟! عمري ما كنت هسمحله حتى لو كان مين
:)
الحمدلله إني عرفت أضحكك في بداية يومك
هي المواصلات فعلا عالم تاني.. و المترو عالم رابع لوحده!! بس عارفة إنك حافظه

Empress appy said...

بجد اول مرة اجيلك بس متخيله منظرك وانتى بتحكى كأنى كنت جنبك هههههههه مش ممكن بجد
بس تفتكرى فيه ناس فى المواصلا ت ممكن تنام تمثيل يا نهار
الحمد لله بطوطى بتحمينى ...اممممممم بطوط دى عربيتى ههههههه وقبل ما اجيبها كنت تاكسى او المكيف مع ان حصل ليه موقف زباله فيه بس انا جدعه بعرف اخد حقى

اما الشهم التانى فبجد مصر لسه فيها ناس كويسه سعيده انى عرفت مدونتك بجد

Wish I were a Butterfly ... said...

appy,
آبي عندي مرة واحدة؟؟ يا مرحبا يا مرحبا :) نورتي بجد
و تعليقك ضحكني أوي
الأوتوبيس المكيف كان في يوم من الأيام اختيار كويس، بس بعد كدة بأة بسرعة السلحفاة زيادة أوي -ودة لما يقرر يظهر أصلا ومش تضطري تستنيه سنين لما ييجي الشارع عشان تركبيه- غير إن الدنيا بتمطر جواه كتير أوي :) . كله بأة بااايظ. صح كدة؟

ربنا يخليلك بطوط دايما و يخليكي للجدعنة :) و أنا اللي بجد سعيدة أوي بتعليقك دة
أتمنى تتكرر

ولــــــــــو said...

هههههههههههههههههههههههه
هههههههههههههههههههههههه

الاولانيه علشان انا سمعت البوست من محمد وفطسنا احنا الاتنين واحنا بنتكلم
التانيه دي بعد ماقريت البوست دلوقتي
خرااااااااااااافه
بجد طلعتي مشكلة
وكمان
هههههههههههههههههههههههه
دي بقى لما افتكرت فيلم سحر العيون و"كابر "بتوصف حالتها لما شافت المكوجي وبتعمل حركه القشعريرة دي
واخيرا
هههههههههههههههههههههههه
مصر بخير ياجماعه
لسه فيه حد بيصحي الناس ويعتذر عشان صحاهم
مصر مليانه "شهامه" وكده

alshared said...

مغامره جامده
موتتني من الضحك

أنا مش عارف أصلا الأخ ده نام ازاي ده سواق الميكروباص بيكون اعمل زي الطيار الحربي بيجري بسرعه وبعدين تلاقيه وقف مره واحده لما دماغك تخبط في الكرسي اللي قدامك ده غير الغرز اللي بيعملها طول الطريق

شكله كان ميت

:)

تحياتي

mohand said...

السلام عليكم

الشهامه موجوده لسه

انا شخصيا شهم

ولو حصلك الموقف ده هقفلك في المترو عمري ما حبيت اقعد فيه دايما احجز مكان عشان اقعد السيدات والرجال الكبار في السن

عموما ابقي عدي علي مدونتي

في حاجه كده اقريها

تحياتي

رئيس جمهوريه نفسى said...

بدأ في المرحلة التانية من النوم والتي يصحبها بعض السمات الأساسية الأخرى المعبرة عنها.حد يعرفها؟؟
رد على سوالك عاليه بخصوص السمات الاساسيه المصاحبه للنوم حيث يتققعر الشعور للاوعى فى المنطقه اللامريه فى الدماغ فبالتالى اعتقد انى الاخ شخر وهنا ما فى فيلم محامى خلع لازم يتخلع حتى لو مش متجوز
موضوع انك كل ما بتركبى ميكروباص بتصادفى واحد ببدله جنبك لانى وانتى قادمه من الجانب الاخر للمدينه حتلاقى مجمع محاكم شمال والى بيروح مجمع جنوب للمحاكم بيروح التحرير بالاضافه الى منطقه عابدين القريبه من التحرير وما يصاحبها من شركات تامين ووسط البلد ودار القضاء العالى بالاضافه الى ميدان البنوك كلها فى المناطق القريبه من التحرير وهى اعمال تقترن بالبدل والمظهر
موضوع شهامه المصريين هى مش اختفت ولا ماتت بس هى كائنه مستكنه لحين حدوث موقف ما فبتظهر وبعدين قضيها تاكس لازم مرجيحت المترو يعنى

Wish I were a Butterfly ... said...

و لــو

:))
يعني كل دة ضحك يعني؟
و بتقول عليّ طلعت مشكلة؟؟ طب ليه كدة طيب؟
:$
ربنا يجبر بخاطرك يا باشمهندس
فاكرة أيوة المشهد دة من الفيلم :)
بس على فكرة... لو كنت مكاني، كنت برده هتعتذر للي جنبك لو صحيته من النوم.. دي مش شهامة
عموما :)) الحمدلله إنك ممكن تكون ضحكت من اللي كتبته.. بعوضكم شوية عن الكآبة المحيطة ببلوجي من شهووور
نورتني بتعليقك المفاجئ أوي :). ترجع القاهرة بالسلامة إن شاء الله

Wish I were a Butterfly ... said...

الشارد

:)))
بتقول فيها؟؟
ما أنا من الأفكار التهييسية اللي جتلي لحظتها كان فكرة لو صديقي النائم كان ميت مش نايم!! و اتخيلت ردود الأفعال المختلفة و سرحت بخيالي بعيييد :). بس الحمدلله كان فيه كل فترة كدة إشارات تثبت إنه لسة في الدنيا
الطيار الحربي؟ :)) عجبني التشبيه دة جامد
هو الطيار الحربي و قطار الموت و حاجات كتيييير أيوة.. بس كمان لما تحب تنيم بيبي بتفضل تهزهزه -دي الطريقة التقليدية الغلط يعني :)- وبعدين لو حد جه شخط جنبه هيعمل إيه؟؟ هيصحى البيبي مخضوض... و ينام تاني في لحظات :) طبّق نفس الكلام بأةعلى الموقف
;)

Wish I were a Butterfly ... said...

Mohannad,
واثقة و متأكدة تمام التأكيد من شهامة حضرتك من غير ماتقول
من غير مبالغة
بس مش شايف إن فعلا الشهامة بأة صعب تلاقيها كتير في مصر؟؟أيوة موجودة لكن مش متوفرة!! من كام شهر شفت "سيدة"بتتضرب في نص الشارع، ومش أي شارع "في الأوتوستراد"على مرأى من الجميع،والراجل بهدلها وإيشاربها وقع من كتر الضرب لما فكرناها هتموت في إيده.. ومحدش فكّر حتى يقولله نص كلمة -مش يتدخل لوقفه- غير بعد مرور دقاااايق كتيرة
لاأعتقدها حالة استثنائية لأن فعلا الناس أصابها حالة من البلادة في كل حاجة

و طلباتك أوامر :) زرت مدونة حضرتك أكيد

Wish I were a Butterfly ... said...

رئيس جمهورية نفسي
:))))
خلاص. هنخلعوه

بس هو فيه علاقة بين كونك محامي واستشهادك بمثال من الفيلم دة؟
:p

أيوة تفسير البدل دة فهمته..بس حواليا الباقي مش بيكونوا لابسين بدل!! ودة اللي كان مخليني دايما مستغربة :)، بس خلاااص..حرمت أستغرب تاني
يسمع منك ربنا و نشوف الشهامة دي بتظهر في أي موقف سيدي الرئيس

قلب ينبض لله said...

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

ايه ياهبه البوست الحلو دا
ما اقولش عليه غير حلو علشان انا ضحكت من قلبي والله
حتة موقف بتاع الميكروباز بمليون جنيه

Wish I were a Butterfly ... said...

قلب ينبض الله

آااااه...طب إيدك ع المليون جنيه بأة
:))
يارب دايما أعرف إنك مبسوطة و أقدر أضحكك من قلبك يا أجمل قلب.. و بعدين يعني... دة بوست بيضحك من وسط 20 تانيين.... إنتي عارفة بأة :) مدونتي
funny funny
طول عمرها
:$

ملحوظة على جنب تاني: الصورة اللي في البلوج اللي قبل الحالية كانت أحلى "اللي هي مع توقيعك دلوقتي". .. بفرح أوي لما اشوف تعليقك :)

ولــــــــــو said...

انا بصراحة افتكرتك اوي النهاردة وافتكرت البوست بتاعك وقعدت اضحك جامد جدا
انا اصلي كنت راكب ميكروباس رايح التحرير وبرده قعدت جنب الشباك وجه واحد لابس بدلة قعد جنبي
انا مش كنت منتبه لكل ده لحد ما الاستاذ عمل اللي بيعمله اي حد لابس بدله ورايح التحرير
نااااااااااااااااام
وانا اضحك ودماغه عماله تقرب وانا فطسان على نفسي وفجأة حصل اللي حصل
نام على كتفي انا ساعتها مش قدرت امسك نفسي من الضحك بس انا مش صحيته
سيبته نايم على الكتف الحنين
اللي هو كتفي
وقعدت احمد ربنا ان انا ولد والموضوع معايا عااااااادي

كان معاكي ولو من موقف عبد المنعم رياض
معادي واحد لوحده عشان نطلع يا افنديا

Elshazley said...

السلام عليكم......... مش عارف انت بتعلقى على حاجات ممكن تحصل عادى وطبيعى ..واللى انا مش عارفة هو اية الشاهد من الموضوع هل هو الراجل بتاع المكروباص اللى انتى فكرتى ان ممكن تكون بداية قصة حب ولا الشاهد انك عمرك متحطيطى فى موقف زى كدة وبردة مش عارف اية دخل البدلة فى الموضوع انتى اظاهر بتحبى اللبس الكجول..ولا موضوع المترو متهيقلى انة عادى يعنى ان اى شاب لوشاف بنت وقفة وفى الموقف اللى انتى بتشرحيةدة حيكون عندة نظر مش شهامة .الحقيقة انتى مكبرة الموضوع شوية..انا اسف بس دة مش نقد ولاحاجة ممكن الواحد سعات يكتب حجات هو نفسة مش فهمهة..وممكن يتحط فى مواقف عادية بس بيتمنى لو يعشها تانى واكتر من مرة..مع تحياتى

Wish I were a Butterfly ... said...

و لــو

ممكن يكون الموضوع عادي وبسيط ومتعودين عليه... أنا بس كنت أول مرة أصادف حاجة كدة وكنت مش عارفة أتصرف مش أكتر
كمان دة كان مش ببدلة المرة دي :) اللي ببدلة بيكونوا معظمهم مركزين مش نايمانين

نورت البلوج بتعليقك تاني يا ولو

الخيط الرفيع said...

ههههههههههههههههه
ههههههههههههههه
بصوت عالي
هههههههههه
يا بنتي بقي كل دا يحصلك من غيري
قولتلك اجي معاكي

طيب ليه محمد ما وصلكيش دا كتبرع دائم
متخيلاكي في الميكوباص
انتي مش بتاعه الحاجات دي خالص
وكمان مترو
ههههههههههه

بس بجد شكرا علي الشهم اللي حافظلي علي حياتك بإنه عداكي

وحشتيني قوي ودي حاجة عادية وانتي عارفها
ووانا عارفة ان انتي عارفاها وانتي عارفه اني عارفة ان انتي عارفاها
هاااااااااااااا
دوختك
اصحي بقي عاوزة اكلمك

MarwaAshraf said...

ههههههههههههههههه

أظن إني قولتي رأيي قبل كده ... ربنا يسعدك دايما

وحشتيني

Wish I were a Butterfly ... said...

Elshazley,
أخي العزيز...فعلا الموضوع بسيط و يمكن انت شايف إني مكبرة الموضوع أوي ع الفاضي.. بس هو الحقيقة إني حكيت الموقف دة لأن كانت أول مرة في حياتي أصادف موقف إن حد ينام في المواصلات جنبي وأنا مكسوفة جداجدا إني أصحيه أو أتكلم لأنه صعبان علي ولأني عارفة إنه هينام تاني
ودة الموضوع اللي بيدور حوله البوست كله الحقيقة وبعتذر لو كنت فهمت حاجات غلط فيه!! أسلوبي بالعامية أو...بالطريقة اللي بنتكلم بيها مع بعض و يمكن دة حضرتك مش متعود عليه فواضح إن المعنى وصلك غلط تماما
الحقيقة إني فاهمة كويس الكلام اللي كنت كاتباه،يمكن كتير بكتب كلام مش مفهوم بس على الأقل المرة دي كنت عقلانية وبحكي موقف حقيقي ومش أعتقد بيحصل ل"بنات" كتير،أو دة على حد علمي المتواضع... بالنسبة للشهامة... يمكن حضرتك حاسس إن دة موقف أي حد ممكن يعمله عشان حواليك مثلا أصحاب كويسين، بس أنصحك تركب أي مواصلة في أي وقت وتشوف هتلاقي بنات وكبار سن كمان..واقفين ومتبهدلين ولالأ
في النهاية...هو ممكن يكون فعلا موقف عادي لحضرتك، بس هو كان جديد بالنسبة لي، ممكن كمان يكون دمي مفيش أتقل منه وشديدة الهيافة... بس عادي..دي مدونتي و للأسف مش طول الوقت بكتب كلام مفيد. ساعات بكتفي بأن الناس تعرفني..أو أفرح لو عرفت إني رسمت البسمة على وش حد "بهيافة أسلوبي"في نظر البعض
:)
شكرا أوي على النصيحة أخي العزيز..نورت البلوج بجد وفرحانة إني لقيت حد ينتقدني مش كله مجاملة مجاملة وبس

la3lahakhier said...

انا بقى خلاص عملت معاهدة مع سواقين الميكروباص
ربنا يتوب على بقى

وعلى فكرة انتى جميلة جدا

Unknown said...

تحياتى ليكى ايتها الفراشة الجميلة اولا
ثانيا فى المترو او فى اى مكان لسه فى ناس جواه الشهامة وولاد بلد
بس للأسف السيئة بتعم والحسنة بتخص
مش كده ولا ايه

قلب ينبض لله said...

http://www.facebook.com/group.php?gid=13820826455

هبه شوفي اللينك دا ضروري ضروري ضروري

Banota said...

السلام عليكم
وحشانى موت والله يا هبه .. معلش بقالى كتير مش بكتب بوست جديد ولا بخش عند حد .. بس أصدقائى فى البلوج على طول فى بالى .. وعىل فكره انا هجى تانى اعلق على البوست بتاعك .. بس اصلى لسه راجعه من بره وجايه جرى عشان الخق اعزم أصحابى على المسرحيه بكره يوم 21
أدخلى عندى على البلوج وأنتى هتعرفى التفاصيل
تحاياتى ليكى

اميره الصعيد said...

الصراحه انا فعلا تعبت لك علي فكره المواصلات عندنا في الصعيد مش معقده زي قاهره المعز
وكمان علي فرض ان اخينا النايم ما كانش نايم كنتي هتعملي ايه
انا حقدملك نصيحه كنا بنستخدمها ايام الجامعه خلي دايما في هدومك يكون في دبوس علشان اللي يمد ايده يبقي يا ويله وسواد ليله وتركبي الميكروبااااز وانتي مأمنه نفسك

فلسطينية الهوى said...

عسول اوي ياهبة

وحشتيني جدا

Wish I were a Butterfly ... said...

الخيط الرفيع

ياااابنتي!! إيه اللي بتقوليه دة؟؟ الشهم اللي حافظ على حياتي؟؟
يا ربي على رقتك المستفزة :))) إيييه بجد؟
بعدين... يا ماما أنا أدها و أدود... و بس كنت هقرب بس من الشراع هتلاقي الكل وقف :) متعرفينيش و لا إيه ياروفي؟

وحشتيني بطريقة مينفعش تتخيليها، عارفة إني كمان وحشتك، بس إنت أكتر بكتيييير أوي
وولا يهمك..مش جيتي معايا بس الجايات أكتر مليون مرة إن شاء الله... و انت عارفة :) حياتي كلها مغامرات أي يوم أخرج برة البيت :) بحس إني أليس في بلاد المساطيل
يارب أشوفك قريب حبيبي

Wish I were a Butterfly ... said...

راما

:)

إنت كمان أوي أوي

نورتي البلوج اللي بيشتاق لاسمك أوي :) بجد

Wish I were a Butterfly ... said...

la3lahakheir,
كن جميلا تر الوجود جميلا... كانوا بيقولولنا الجملة دي دايما :). طبقيها بأة لما تقولي على حد مش تعرفيه إنه جميل أوي
ربنا يكرمك يارب, إنت اللي كلك ذوق

و بيني و بينك..كفاية أوي إنك مدرسة عشان أحبك :). بس قوليلي سواقين الميكروباس باقيين على المعاهدة و لا مش نافع؟
:)
نورتي. أتمنى تتكرر زيارتك

Wish I were a Butterfly ... said...

Haitham,

كدة اكيد. طبعا لسة فيه شهامة بس زي ما قلت... السيئة تعم و الحسنة تخص
و صعب ساعات تلاقيها

أهلا بكل أهالي المنيا في بلوجي المتواضع
:)
نورت

Wish I were a Butterfly ... said...

قلب ينبض الله

شكرا يا جميلة. أنا رديت عليكي في البلوج بتاعك خلاص

Wish I were a Butterfly ... said...

Bannouta,

وعليكم السلام ورحمة الله

إنت كمان بجد وحشتيني أوي، و فرحت جدا لما قرأت اسمك على بلوجي :) بجد نورتيييه
فعلا بتيجي كتير على بالي يا موني. ربنا يطمننا عليكي دايما يا جميلة

Wish I were a Butterfly ... said...

أميرة الصعيد

:))
بتتكلمي جد؟؟ دبوس؟
أييييي!! صعبة أوي دي
طب افرضي شكني أنا. يبقى إيه التصرف ساعتها؟ :). بس لأ جامدة.. ممكن أفكر فيها
نورتيني بزيارتك يا أميرة الصعيد و الوجه البحري و مصر كلها
أتمنى تتكرر يا جميلة

Wish I were a Butterfly ... said...

آية الحبيبة

إنت كمان وحشتيني يا يوية... و مقصرة في حقك جداااا

ربنا يكرمك يا يوية يارب و يعدل لك الحال
:)
شرفتي البلوج أوي بجد بجد

عصفورة من الشرق said...

بجد زعلتينى
راح فين الشهم مركبش معاكى الميكروباص اللى راجع
يا خسارة انا قلت هو ده العريس ياأماى