Tuesday, March 18, 2008

احلام مؤجلة


بداخل كل منا الكثير و الكثير من الأحلام
بعضها الخيالي و بعضها الواقعي
بعضها البسيط و بعضها شدييييد الجنون
إلا أننا نتفق في النهاية على أننا نتمنى تحقيقها يوما
تلك هي بعض أحلامي و أمنياتي الشخصية... البسيطة :) و التي أتمنى تحقيق و لو القليل منها

إن تكلمنا عن الأحلام اليومية العادية فأول أحلامي و أهمها في تلك الفترة هو الهروب :).. الهروب من كل ما حولي، و بما أني لست عداءة ماهرة أو حتى أعرف مكانا للهروب من الواقع ولو لدقائق... فهذا الهروب الذي أقصده يتمثل في القيام بشيء أتوق له، و يشعرني بحرية لا أشعرها إلا عند قيامي به... هو و فقط

أتوق لرؤيته، لاحتضانه، و لركوبه بلا شك
:)
ذلك الجمال الأخاذ... المتمثل في خيل خلقه الله، أشتاق لركوبه كثيرا، و أتمنى ركوبه كل يوم
أتذكر أن من أجمل لحظات حياتي هي عندما أمتطيه و يركض بي... أرحل بعييييدا عن كل تلك الدنيا.. يغمرني شعور بالسعادة لم أكن يوما أتخيله، هو بالفعل إحساس فريد بحرية مطلقة و أنت على ظهر ذاك المخلوق المليء بالسحر بالنسبة لي
لكم أتمنى أن أذهب قريبا لركوبه... للهروب من كل مشاغل الحياة... و لو لدقائق معدودة

تلك هي إحدى أحلامي، و حلم آخر هو أن أكون مفيدة في الحياة

أسمع ما يقوله الأستاذ "عمرو خالد" عن أن تترك "بصمة" في الحياة قبل موتك، و أتمنى أن أكون من هؤلاء المؤثرين في دنياهم و من حولهم، إلا أني لا أعرف كيف حتى الآن
الكثيرون يقومون بأعمال الخير، و الكثيرون يتحدثون و يتحركون، إلا أني أتمنى التفرد في شيء لي!! أتمنى أن ألقى الله و أنا بالفعل فخورة.. و لو بعمل واحد حقيقي فقط، أتمنى ذلك بالفعل

أتمنى أن أساعد في حل مشكلات من حولي و مسح دموع الأطفال و الأمهات الحزانى في كل مكان... إلا أني لا أعرف كيف
لكني مازلت أحلم بذلك حتى اليوم
ياااارب :)
حلمين آخرين في مقطوعة الأحلام البسيطة الخاصة بي... و الذَين أتمنى أن أحقق إحداهما قبل أن يتوافاني الله من هذه الدينا، هم السفر و الذهاب إلى الأوبرا
:$
و لست أمزح في هذا الحلم... فأنا بالفعل أتمنى الذهاب للأوبرا منذ نعومة أظافري، و كل من حولي من المقربين يعلمون ذلك، يعلمون شغفي للذهاب إلى ذلك المكان العريق و الاستمتاع بواحدة من أرقى أنواع الفن في العالم..... حتى عندما أراها على شاشات التلفاز أشعر برهبة غريبة و غموض يحيط المكان بأكمله
أتمنى لو أن أذهب إليها يوما

كما أتمنى السفر إلى إيطاليا و التمتع بسحر فينيسيا و جمال المناظر الطبيعية هناك

تلك كانت أحلام... من الممكن أن تحقق في يوم من الأيام
:) أما الأحلام الخيالية " و الطفولية غالبا" فلن أذكرها الآن

في النهاية هو حلم بسيط تذكرته في دوامة الأحلام تلك... و هو في الحقيقة أبسطهم، إلا أنه مستحيل... و هو أن أرتمي في أحضان أبي لأشعر بالأمان مرة أخرى... و هو بالطبع مستحيل.. فالبحار تفصلنا عن بعضنا البعض الآن
و عشان مش بيقى آخرها غم :) حلم "مؤجل شوية"... عايزة أتجوز
:p
عشان ماما تستريح و مش تشيل همي

16 comments:

alshared said...

الحلم الاول هو مش حلم قوي لان تحقيقه سهل قوي بس بصراحه الخيل رهيبه أنا واحد من الناس بعشق الخيل بس مش بركبها كتير عموما زياره واحده للهرم وتحققي أول حلم

أن تكون مفيد أو ذو بصمه في الحياه

كفايه أوي أنك تكوني مقتنعه أنك تقدري تغيري علشان تقدري تغيري

وبالتأكيد ماتبصيش لغيرك وتقارني نفسك
لأن كل انسان مننا حاله خاصه وممكن اللي أنتي تقدري تحققيه أنا مقدرش أحققه أو العكس

في حقيقه مهمه جدا لازم تأخدي بالك منها
اتك لازم تغيري نفسك الاول علشان تقدري تغيري غيرك
في قصه جميله وبالتأكيد أنتي تعرفيها
في واحد حب يغير الكون فقعد عشر سنين يحاول يغير الكون فماعرفش فقال انا هأغير الدوله اللي أنا عايش فيها ففضل عشر سنين يحاول يغير الدوله دي وفي الاخر فشل
قال خلاص أنا هأغير القريه اللي أنا قاعد فيها
فقعد عشر سنين وبعدين فشل
فقال أنا هأغير أسرتي فقعد عشر سنين يحاول وفي الاخر فشل
فقرر في الاخر يغير نفسه
فوهو علي فراش الموت قال أنا لو كنت غيرت نفسي كنت أثرت في اسرتي وكانت أسرتي أتغيرت ولما أسرتي تتغير هاتأثر في المجتمع فالمجتمع هايتغير ......

أن تترك بصمه وتساعد في حل مشكلات الناس يلزم أن تشعر بهذه المشكلات يلزم أن تتغير للافضل وهذا ليس معناه أنك سئ بل علي العكس

أنا زهقت من نفسي
:)

الحلم الثالث

الأوبرا

تعرفي أنا كان نفسي أدخل الاوبرا
وحصلي حتة موقف هناك يفطس من الضحك
ومش هاقوله
:)
الحلم الرابع
أيطاليا فعلا جميله
وربنا يحققلك أحلامك

أحلامك بسيطه وجميله

تحياتي

mohand said...

السلام عليكم

ربنا يديلك يا رب

ويخليكي

oceaneyes said...

حلوة اوى احلامك وامنياتك دى يا هبة ...بجد حلوة جدا وبسيطة اوى

انا بس مش فاهمة حاجة

الاحلام بسيطة وممكن اوى تحقيقها ...ليه مستصعباها ؟؟؟

او ليه ما بدأتيش فى تحقيقها ؟؟

!!


انا مش هاقدر اعلق على كل حلم فيهم دلوقتى ...بس لما افتح تانى بكرة اتمنى الاقى جوابك عليا علشان اعلق على كل حلم فيهم



تحياتى يا جميل


:)

الخيط الرفيع said...

بيبو
بيبووووووووو
اولا انتي حلم بالنسبه لي وتحقق ولكني اخشي عليه كثير
في حاجات من احلامك نشينت عليها ولازم تحققيها وانا بتفرج علي ضحكة عنيكي ساعتها
بالنسبه بقي للهروب
اعجز ان أسطر لكي كلمات وأعجز أن اصدر لكي اصوات تحمل من بلسم الكلمات شئ

ارضي بقدر الله
لعله يختبر صبرك أو يريد خيرك
ممكن مش عارفة اخلي بالي منك خالص والله اسفة يمكن موضوع بابا السبب وكمان
بحارب في اكثر من جبهه ولم اصل لنتيجة بعد
بس أ. محمد كلمني من كام ساعة وقالي ان الامور بدأت تزبط
هكون اون لاين معاكم بكرة
ادعيلي كتير

شكرا علي لطف وجودك في حياتي
منورها والله ربنا يكون في عونك

MarwaAshraf said...

عارفة يا بندقتي أحلى حاجة في البوست ده إيه.. إنك بتشاركينا أحلامك وإن هذا إن دل لا يدل إلا على شيء واحد

إن إحنا أصحابك المدونين غاليين عليكي أوي أوي جدا خالص .. مش كده ؟؟؟

هههههههههههههههههه

إن شاء الله كل أحلامك البسيطة تتحقق وأحب بمناسبة البوست ده أهديكي أغنيه : بحلم ويحلا لي .. بحلم وأنا مالي

تحياتي

Elshazley said...

السلام عليكم
انا مبحبش التعليق الكتير ....خير الكلام ماقل ودل,,جميل انك تحلمى والجميل اكتر انك بتتمنى تحققى احلامك فى جملة جميلة اوى اتمنى انك تحطيها ادام عينك ديمالو انتى عوزة تحققى حلمك التانى وهوانك تتركى بصمة فى الدنيادى من اراد ان يكون على هامش التاريخ لايستحق ان يعيش... مع خالص تخياتى

Anonymous said...

عزيزتى

أحلامك معظمها ممكن وجميل على بساطته
ركوب الخيل .. الذهاب الى الاوبرا .. حتى الجواز ..

الفائدة فى الحياة مش لازم بخرق المستحيل .. أى مساعدة ولو بالتواصل أو الكلمة الطيبة ( مش كل سنة وانت طيب يعنى ) ان شالله تضحكى انسان .. او تساعديه بنصيحة من القلب .. فهذا عمل جليل .. بس نداوم عليه

مافيش شئ مستحيل .. وبعضها ممكن وفورى فلماذا تنتظرين؟

ياللا

Anonymous said...

Butterfly

أنا أكتب قبل أن أرسم

يسعدنى ان تزورى مدونتى الأخرى

http://www.cherry0000.blogspot.com/

خالص تحياتى اليك

Wish I were a Butterfly ... said...

الشارد

أول مرة تسيبلي تعليق كبير كدة :) بس بجد بشكرك على كلامك و نصايحك أوي أوي
ركوب الخيل أيوة مش حلم صعب، بس دي مجرد أمنية عندي نفسي أحققها الأيام دي لأنه بيحسسني بإحساس رااائع و اشتقت للإحساس دة أوي ومحتاجاه دلوقتي حالا
كلامك اللي بعدكدة مش هعرف أعلق عليه بس يكفيني إني أقوللك بجد شكرا جداعليه وفهمته واستوعبته..ربنايقدرنا كلنا ونكون ناس إيجابية في دنيتنا
الأوبرا؟؟ ممممم :)..حسيتني عايزة أعرف الموقف اللي بتتكلم عليه أوي
:)
ألف شكر

Wish I were a Butterfly ... said...

Mohannad,

آمين يارب
و يرزقك كمان بكل اللي تتمناه
نورت

Wish I were a Butterfly ... said...

Oceaneyes,

مبدئيا مش عارفة إذا كنتي هتشوفي ردي في يوم من الأيام و لالأ، و كمان عايزة أقوللك إن ردي على التعلقيات عشان خاطرك إنت بجد
أيوة ممكن تكون أحلام بسيطة..بس إزاي بأة تحققيها؟؟؟ :)
الخيل أسهلهم، بس محتاج شلة أصحابي وكلنا اتفرقنا وبنتجمع بمعجزة..فمابالك لمايكون تجمعنا عشان خروجة للهرم!! بس أكيد فيه أمل
الحاجات التانية كلها مش شايفاها بالسهولة دي بصراحة. بس أتمنى يحصلوا في يوم من الأيام
إيطاليا هي اللي معضلة أوي :) طب ينفع أسافر 3أيام وآجي تاني؟؟:)). مش عارفة
يارب يحققلك كل أحلامك يا سالي

Wish I were a Butterfly ... said...

روفي
:)
كلامك كفاية أوي عليّ حقيقي
بس بجد بلاش الكلام الكبير الصعب دة!! مين دي اللي حلم واتحقق؟؟ يابنتي خليكي واقعية شوية!! بذمتك شفتي أوحش مني في حياتك؟
:)
شكرا على رقة كلامك وإحساسك دة. ربنا يخليكي لي و يكرمك ياحبيبي
مستنية أعرف اللي نشنتي عليه في الأحلام
:)

Wish I were a Butterfly ... said...
This comment has been removed by the author.
Wish I were a Butterfly ... said...

راما

صح جدا.. انتو غاليين عندي أوي جدا خاااااالص
و صح عشان كدة ممكن أكون باخد راحتي في الكلام
و إنت أولهم يا جميييل :) بحبك أوي

إن شاء الله إنت كمان كل أحلامك تتحقق، وتقابلي الفضائي اللي بتحلمي بيه
:p
سلام

Wish I were a Butterfly ... said...

AlShazley,

شرفتني لأول مرة بتعليق رائع
أشكرك جدا
نورت البلوج

Wish I were a Butterfly ... said...

Sherif,

يمكن تعليقك بسيط جدا وكلماته مفيهاش حاجة غريبة.. بس فعلا حسيت براحة أول مرة قرأته :) ودلوقتي حسيت كدة تاني...يمكن عشان فعلا كلامك من القلب فبيوصل علطول

شكرا جدا و بجد نورتني لأول مرة