Monday, February 25, 2008

المرة دي يومياتي

أهه دة بأة الكلام اللي بجد ملوش لزمة
بتكلم جد والله. أنا حاليا في حالة الشخصية اللي عايزة تكتب و السلام، مفيش أي حاجة بس هي حست إن دنيتها فيها كتير أوي كلام فقررت تكتب شوية منه
و لو حد وقته ثمين يبقى أنصحكم "وبشدة" ..الرجاء لاتقرأ هذا البوست...البوست فيه سم قاتل
:)
لأبجد البوست ملوش أي لزمة بس بكتب بكتب بكتب عشان اللي هقوله حتى مش يستاهل يتحكي لأصحابي حتى لمدى تفاهته
يعني فضفضة بجد و مش ضرورية لحد في حاجة
و لو اللي هيقرأ دة بيدور على استفادة...يبقى المرة دي طلعت أوت خالص وممكن يفوت البوست دة و يخلص نفسه ومش فيه حد هيتضايق
النهاردة كان يوم غريييييب جدا بالنسبة لي
حصل فيه حاجات كتير أوي أوي أوي
أوله حصل حاجة وحشة أوي أوي أوي أوي أوي أوي أوي أوي أوي
:)
الحمدلله
بس بعدها قابلت روفي،صاحبتي الجميلة أوي وصاحبة بلوج "الخيط الرفيع" للي يعرفوها.... و من لحظة ماشفتها وأنا نسيت كلللل همومي
:)))))
الحقيقة إنه حتى من قبل ماأشوفها وأنا لسة في الطريق للمكان اللي هنتقابل فيه و أنا الفرحة لقت مكان لقلبي بسرعة جداجدا... و زادت بأة....... من غير ما حد يضربني و لا يرمي عليّ طماطم بايظة
زادت فرحتي و تضاعفت لما صاحبتي اتأخرت عليّ "غصب عنها"و أنا مستنية في موقف عم عبدالمنعم رياض :) آه والله!!! كنت في المكان الغريب دة..بس كنت في قمة سعادتي لأني بحب أشوف الناس أوي في التحرير ومش بحس بروح مصر الحقيقية غير في المكان دة
سرحت في وشوش الناس المطحونين، بس كنت مرتاحة أوي و أنا شايفاهم، و حسيت إني بحبهم أوي
جاتلي حالة اهبلال و بدأت ابتسم لأي حد يبصلي :) طبعا مش أي حد أوي يعني مش هنتلكك
وطبعا كمان كانت ردود الأفعال المختلفة من حد مش واخد باله لواحدة تبصلي ولسان حالها ممكن يقول إيه الهبلة دي؟!! لناس زي السكر و لسة بتعرف تبتسم لست كبيرة قالتلي والله انت زي العسل :).....كدة يعني
المهم إني كنت واقفة مراقبة كل تحركات المنطقة واحدة واحدة... وكنت مستمتعة جدااا رغم إني وقفت لوحدي أكتر من ساعة إلا ربع لأني للأسف مواعيدي مظبوطة أوي من سنة 2004
بحب التحرير أكتر حاجة لأني بحس إن فيها الناس طبيعية أوي و معظمهم غلابة و مش لابسين وشوش و لا عايشين في أبراج عالية لوحدهم، بحب التحرير كمان عشان النيل اللي مش بشبع مهما اتفرجت عليه، و بحب التحرير الحب الغامض اللي كلنا عارفينه اللي مش ليه سبب!!!بس بحس بدفء غريب و قرب كبير أوي من الناس و أنا في المكان دة بكل زبالته و عرباجيته و حراميته اللي مش بيظهروا الصبح كتير
وأنا مستنية صاحبتي العزيزة أوي أوي راقبت حاجة تانية غير البشر :). كنت بتفرج على "كلاب"!!! و للعلم..أنا أكتر حاجة بكرهها في حياتي هي الكلاب و بقلق كل مااضطر أعدي من جنب كلب لأني عارفة إنه بيكون عارف إني مش طايقاه أساسا
:)
بس دول كانوا حاجة جميلة أوي و سليتني طول وقفتي...كانوا كلبة و اتنين صغيرين أولادها
الحقيقة إن الصغيرين دول مش حاسة ينفع يتقال عليهم كلاب صغنتوتة...لأ دة لاااازم يتقال عليهم
puppies
:)
لأومش بس كدة...دة لازم تتقال بدلع كمان لأن هم كدة فعلا. شكلهم أمور أوي و حبوبين أوي... و المشهد كله كان في إنهم نايمين وكل شوية كلب صغير يقلق و يروح جنب مامته، فمامته كمان تقلق و تصحى تقرب منه و تاخده في حضنها..و كل شوية المشهد دة يتكرر و يتغير عشان الناس اللي بتعدي من جنبهم أو بمعنى أدق "من فوقيهم"!! و بعدين يرجع يتكرر تاني
مظهر رقة أوي، و حنان أوي أوي، و يفكرك بعاطفة الأمومة و الرحمة و إنها مش مقتصرة على الناس، و يفكرك بأن كل الرحمة الللي على الأرض دي تساوي و لا حاجة بالنسية لرحمة ربنا بينا.....ياااااه...حاجات كتير أوي حاسيتها
كنت حاساني أوي عايزة أصورهم بس بصراحة خفت!!! أولا من الناس اللي أكدت إني مجنونة من الهابي فيس اللي ملوش لزمة و أنا ببص حواليا، و تاني حاجة خفت لا الفلاش يدايق حضرة المدام فتصحى تعضني :) أصلي مع الكلاب جبااااانة
يوم طويييل أوي بعدها، وحصل فيه حاجات كتيييييير.... بس مش عارفة أقول إيه و لاأعمل إيه!! أقول إني رحت إنترفيو و متأكدة إنهم مش هيقبلوني لأسباب ممكن أحكيها بعدين، و لاأقول إن بقالي كتير أوي مش خرجت برة حدود مدينة نصر مع حد من أصحابي و دة أثر فيّ أوي، و لاأقول إني كنت مشتاقة أقف على النيل أوي أوي أوي بقالي فترة لدرجة إني حلمت بإني فعلا رحت ووقفت لوحدي لساعات طويلة و صحيت بعدها مستريحة أوي لأني حققت الأمنية دي في أحلامي،و لاأقول إني مش مشيت في المطر للأسف لأني كنت "محبوسة" ونفسي حد يخلصني في الإنترفيو بس برده حسيت بروحه في الجو بعد ماخلص و ريحته كانت في كل مكان، و لاأقول على روفي اللي بحمد ربنا كل يوم على إن ربنا رزقني بيها لأنها كنز بجد أوي، و فظييييييعة أوي، وكل الكلام مش هيكفيها!!! من الآخر كان يوم لخبطة أوي... بس صاحبتي الحبيبة أوي أوي نسيتني الدنيا كلها و لقيتني مش قلتلها ولا كلمة عن اللي مضايقني رغم إني كنت مستنية أشوفها من فترة كتير عشان أحكيلها على اللي مضايقني لأنها مستمعة جميلة أوي
روفي دي لازم فيها بوست لوحدها أساسا، وعارفة إن كل اللي يعرفوها حتى لو من البلوج بس أكيد هيأيدوني جدا في إنها شخصية جميلة أوي
جوايا كتييييييييييييير...بس كفاية كدة عشان حرام :).. وكمان لأن جسمي اعترض في آخر اليوم عشان أنا قوية أوي و باكل كويس جداجداجدا و جالي كالعادة "حرارة مؤقتة" عشان عملت شوية مجهود زيادة عن العادي...... خلاصة الكلام...النهاردة..أنا اتحررت خالص في التحرير
يارب دايما لي و لأي حد ممكن يستحمل يقرأ.. و لحتى اللي مش هيقرأ طبعا

21 comments:

alshared said...

تخيلي أنا كنت واقف في ميدان العباسيه أنا كمان والدنيا بتشتي علينا ومفيش مواصلات
تخيلي قعدنا ساعتين علشان نلاقي حاجه رايحه مدينة نصر وحتي لما لاقيناها كان الاوتوستراد مقفول والدنيا واقفه وكانت حاجه تصعب علي الكافر
عموما الشتوايه اللي استمتعت بالمشي تحتها واللي جابتلي برد هيا اللي كانت معطله الدنيا
تخيلي مجرد شوية ميه ربنا باعتهم لينا رحمه من عنده يتحولوا بفضل الحكومه الرشيده بتاعتنا لعذاب للناس
سبحان الله


طيب ايه علاقة الكلام ده بالموضوع اللي أنتي كاتبتيه

أنا مش شايف اي علاقه منطقيه بس أنا كان نفسي أكتب الكلام ده

ومش هازعل لو عملتي delete للبوست

:))))

اه كنت هانسي
أحسن حاجه في الدنيا أنك تكوني فعلا عايزه تتكلمي أو عايزه تكتبي وتعرفي تكتبي
أنا شخصيا بتجيلي لحظات بيبقي فيه في دماغي كلام كتير عايز أقوله لحد أو عايز أكتبه في المدونه بس مش بعرف اعبر عنه

وربنا يكفيكي شر الاحساس بالعجز عن فعل اي شء حتي ولو كان مجرد الكلام

تحياتي

ولــــــــــو said...

على كده شفتينا انا ومحمد؟
احنا كمان اتقابلنا النهارده ف عبدالمنعم رياض
انا طبعا اعرف مدونه الخيط الرفيع وصاحبتها وعلى فكرة انتوا بجد تستاهلوا تعرفوا بعض
انا بقى اغيظك واقولك اني مشيت تحت المطر من اول مابدأ لغاية ما خلص
احساس مش هاقدر اوصفه

عارفه يومياتك حلوة بجد
انا كمان هاكتب عن يومياتي
تحياتي

رئيس جمهوريه نفسى said...

قشطات ده تعليق مبدئى
انا برضه بحب قوى بس مش التحرير وسط البلد والحسين ولما اكون فى القاهره لازم امشى وسط الناس من رمسيس للحسين علشان اصلى الوقت الى حوصل فيه هناك واشرب شاى فى الحسين وارجع تانى هبل صح
لتانى مره بقولك مفيش كلام اهبل ومفيش كلام عظيم فى كلام طالع من القلب وبتنط الابتسامه منه زى البوست ده ويارب دائما كده وابدا مبتسمه وفرحانه ويارب دائما انتى وصحبتك مع بعض
جملع اعتراضيه على مضوع الانترفيو حقولك حاجه واحده بس خلى املك فى ربنا كبير
تحياتى
محمود

Wish I were a Butterfly ... said...
This comment has been removed by the author.
Wish I were a Butterfly ... said...

alshared,

تكتب اللي في قلبك والله مش مشكلة خالص
و بالعكس...عندك حق جدا، ولما تفكر في مواضيع كبيرة زي الاحتباس الحراري و اللي في خلال سنين هيغرق مدن كتير في مصر لو مش استعدوا ليه كويس...ترجع تفكر في شبر المية الخفيف اللذيذ بتاع اليومين دول اللي بنغرق فيهم... وتسرح بأة في اللي ممكن يحصل بعدسنين لما منسوب البحر يزيد. ياترى البلد هتغرق و لاهيساعدوها؟؟؟

وبالنسبة للجزء التاني من الكلام
:)
بحسك من الناس اللي بتعرف تكتب أوي اللي جواها بصراحة، بس يمكن -ومش تزعل لوسمحت-دة نقد بناء مش أقصد بيه حاجة تانية
يمكن لما بتكتب ساعات بتكتب بحماسة زيادة أوي بتفهم الناس غلط ساعات. عارفة إنك فاهم قصدي
:)

شكرا لوجودك دايما
و شكرا على الدعاء اللي في الآخر دة :)
ربنا يسعد أيامك

Wish I were a Butterfly ... said...

ولو

:(
طب تصدق بأة إني بجد اتغاظت؟ أنا عايزة مطر تاني :(، و أمشي فيه كمان
و متكونش ماشي فيه عشان أغيظك
:)))

طب مش كنتو تقولوا إنكم هتتقابلوا هناك؟؟ كنت سلّطت الكلب البوبي عليكم :) أصل صاحبك مش بيحب الحاجات اللي بتمشي دي فممكن أضايقكم شوية

لأبجد ربنا يخليكم لبعض دايييما. أكيد عشان كدة عمو رياض كان منور :). بس تفتكر لو كنت شفتكم كنت هعرفكم؟؟! على فكرة ممكن أيوة. بس انتو كنتوا هتعرفوني؟؟؟
لأ
طب مشفتوش الكلاب الصغيرة بجد؟؟؟ دة كان منظر فظيع أوي والله سبحان الله.
طب حاجة أسهل. مشفتوش واحدة لوحدها بتوزع ابتسامات؟
:)

الخيط الرفيع... والله ماعارفة ممكن أقول عليها إيه. هي بجد جميلة

تحياتي كتييييير

Wish I were a Butterfly ... said...

رئيس جمهورية نفسي
قشطات ياريس
:)
بحب الحسين ووسط البلد برده أكيد، الحسين له طابع تاني خالص، بس ساعتها بحس إني من السياح عمري ماحسيت إني مصرية و أنا هناك

مش هبل خالص اللي بتقوله والله،دة مزاج بس :) بس "لما أكون في القاهرة"؟ من أين أنت سيدي الرئيس؟؟

شكرا على الكلام الجميل و الدعوة اللي من القلب برده :)
ربنا يكرمك دايما إن شاء الله
وبالنسبة للانترفيو..الموضوع إني كنت رايحة ألعب أكتر من إني في انترفيو بجد،فعشان كدة... عموما لوفات شوية وقت هبقى أقوللكم كنت رايحة أعمل إيه واتعمل فيّ إيه.. وساعتها هتعرف إن عندي حق
:)
سلام عليكم...وشكرا كتير

MarwaAshraf said...

صديقتي الفراشة .. إزيك عاملة ايه دلوقتي، مافيش رسالة ولا اي حاجة تطمنينني فيها عليكي .. على العموم يارب تكوني بخير

حلوة أوي اليوميات بتاعتك دي أكتر حاجة ضايقتني فيها واللي أكيد غنت عارافها كمية الإعتذرات الرهيبة والتقليل من قيمة النص اللي كتباه

انا حقول زي رئيس الجمهورية في كلام طالع من القلب وكلام مصطنع

من فضلك من فضلك من فضلك بلاش اعتذرات وبلاش تقلقي من قيمة النص .. انا بعد كده حغير أسمك في شهادة الميلاد واسميكي اعتذار على وزن انتصار

وربنا يبارك ليكي في أصحابك يا ستي ويكتر في حياتك الناس الطيبين ويارب يبعد عنك الاشرار والكلاب الضالة

سلامات

رئيس جمهوريه نفسى said...

قشطات يا معلمه
انا من اخر بلاد مصر انا من محافظه قنا وفى انتظار تدوينه الانترفيو
محمود

oceaneyes said...

على فكرة بقى

انتى مش مجنونة ولا حاجة ..ولا بتتصرفى تصرفات غريبة ..انتى فى اليوم ده كنتى انتى ...كنتى هبة ..الطفلة الصغيرة اللى جواكى طلعت ..هو ده اللى حصل معاكى


ان الطفلة دى طلعت من جواكى ..ودى بقى بجد احلى حاجة بتحصل فى حياة اى حد

ان الطفل اللى جواه يطلع ..ويتصرف عنه ويديله راحة لفترة معينة ...ولو على الكلاب اللى شوفتيها ..فأكيد كانت كلاب من النوع الحلو يعنى ..واثقة انا فى زوقك فيهم

:D



ولو على بساطة الناس والشعب فأكيد لسة فى ناس كتير كدة ..على الرغم من الحياة الصعبة ...بس فى ناس كتير كدة


...


ولعلمك البوست ده حلو جداااااااااااا

وانا والله مش بقول كدة مجاملة ولا لانى بحبك والكلام ده ...بس بجد انا بحب الكلام اللى طالع من جوة ده اوى ...وبالنسبالى ده اهم بكتييييييييييير من اى كلام تانى ...وساعات كتيرة بيريح الشخص جداااااااااا



ربنا يوفقك يارب يا هبة ويفتحلك جميع الابواب المغلقة ..وابقى طمنينى عملتى ايه فى الانترفيو


؟؟؟؟


وربنا يوفقك ويكرمك يارب




يالا انا هادخل انام علشان عندى كلية بكرة ..خدى بالك من نفساوياتك كويس

وحشتينى بجد






:)

Anonymous said...

عزيزتي
كيفك؟
أنا رجعت تاني وعلى رأي ماريا رجعت تاني لعيون وحشاني راح اكتب كلام مش حلو تمام ومكنش البعد ده قراري

وأنا رايح أقابل حاتم كنت بعدي سكة العربيات وكان في عربيه بتسوقها بنوته في سنك ووقفت عشان هي تعدي فوقفت العربيه وشورتلي أعدي فضحكتيلها كعادتي مع ذوي القلوب الرحيمه من سائقي السيارات وأول حاجه جت في بالي ساعتها هي أنها ممكن تكون انتي وكنت ماشي كعادتي دائما بوزع ابتسامات على الماره -على أساس أن تبسمك في وجه أخيك صدقه- بس مكنتش متخيل ان ده ممكن يحصل بجد وانك تكوني في نفس المكان ومش بعيده في نفس التوقيت

على الهامش اخبارات مقابلة الشغل أيه؟
وعلى فكره شغلي اللي أنا فيه حاليا كنت بقول عليه أنه أفشل مقابله عملتها وسبحان الله

تحياتي

Wish I were a Butterfly ... said...

راما

أيييوة ياراما...إدعيلي إدعيلي تاني
و كمان حطي خطين تحت الكلاب الضالة دي عشان في قصة "حب" بيني و بين كلب أسود في الشارع، و لمابمشي وسط ناس كتير بييجي أدامي برده "عشان بيحبني طبعا" مش أكتر
:)
و بعدين الناس الكويسة اللي بتقولي عليهم...إنت حد مهم أوي منهم، ربنا يخليكم ليّ
و ربنا يرزقك إنت كمان بناس كويسة تكون معاكي دايما في طريقك ياراما

والله مش بقلل من قيمة النص بس..حتى كلمة "نص" دي كبيرة عليها أوي يعني :) كل اللي أقصده إن فيه ناس بتشوف دة كلام مش ليه لزمة تماما..فدة تنويه بس
:)
ومش هقدر أزعلك خلاص بأة :( متزعلييييش
و بعدين يعني أنا مش بحب اسمي وانت عارفة..كمان عايزاني ابقى انتصار و اعتذار ؟!! كدة حرااام
:)
شكرا أوي لوجودك دايما، هحاول أكون أون لاين قريب ..الله المستعان

Wish I were a Butterfly ... said...

رئيس جمهورية نفسي

أجدع ناس يا سعادة البيه
:)

ويمكن عشان بعيد عن المدنية الزيادة و الحاجات دي..بتعرف تكتب حلو ماشاء الله...يمكن يعني دة من الأسباب

و متستعجلش أحسن على الإنترفيو دة :). هتتصدم صدقني
:)))

Wish I were a Butterfly ... said...

Oceaneyes,

عارفة؟؟ أنا المرة دي فرحانة بجد
بجد أوي..لأني حسيت من كلامك إنك فرحانة حقيقي ودي حاجة جميلة أوي و أسعدتني أوي أوي
:)
لأ وكمان كنت رايحة تنامي بعد مادخلتي البلوج بتاعي؟؟ :)
ياسعدي ياهنايا
أول مرة أخليها تنام مبسوطة
:))
طب ماتيجي مرة نبقى نتفق نروح الميدان و نشوف هنعرف بعض ولا لأ؟
هههههه

شكرا أوي على الدعوة الحلوة أوي دي. ربنا يعزك يالولو

Wish I were a Butterfly ... said...

إنسان مقيد

أشرقت الأنوار يافندم
إيه المفاجأة السارة اللي مش كانت متوقعة خالص دي؟!! بجد إنسان مقيد مرة تانية؟؟ :) والله اتخضيت لما لقيت اسمك ومش صدقتني..يللا
welcome back
لوممكن نقول "باك" يعني، لو مرة بس كدة...يبقى
welcome
بس :) وكنت قوللي عشان أفرش البلوج ورد ولاحاجة
كيفك؟؟؟؟
كتير منيحة الحمدلله، وماتنسى إني ماكنت بمصر و أناصغيرة..ومعظم رفقاتي كانوا من الشام وفلسطين :) فلو بدك تحكي بهاللكنة، مافيه مشاكل

بالنسبة لكلامك.."بنوتة"؟؟ دي عندها كام سنة دي؟
:)
بعدين إزاي بنوتة في سني وأنا مش قلت سني قبل كدة؟
:)متزعلش يعني بس استغربت شوية
و على فكرة أنا برده ببتسم دايما لأي حد في عربية يقف عشان أعدي :) بحترمهم أوي
و بعدين ياتوأمي؟؟هنعمل إيه؟ :))). لأطبعا..بس بغلس شوية،هو مش للدرجة دي يعني إحنا مش توأم ولاحاجة
و حلوة ذوي القلوب الرحيمة دي :)

الإنترفيو والله الموضوع كبير مش زي ماانتو فاهمين خالص..ربنا يسهل عموما مازال البحث مستمرا

بس عايزة أعرف إيه سر العودة المفاجئ .ممكن؟؟ :) نورتني

رئيس جمهوريه نفسى said...

اولا حين الاخذ بالملاحظه بتعتك لانى حسيتها اكتر
ثانياك: بعد عن المدنيه ايه لانى احنا الحمد لله تطورنا فى السنين الاخيره بس يمكن التاثير كان فى اتاحه الفرصه فى نشر الكلام بس البركه فى البلوج لانى الدستور لسه مش مستقره
ثالثا: فى اى حاجه اخيره افتكرى يبقى انت اكيد اكيد اكيد لا والله اكيد فى مصر

Wish I were a Butterfly ... said...

رئيس جمهورية نفسي
:)
والله ماأقصد أي حاجة غلط بالبعد عن المدنية دي..بس أقصد إن هنا يمكن الموضوع زيادة والحاجات اللي تشغلك ومش تعرف تخلي بالك يروق للحظات زيادة،... و بس
:)
مش عارفة

عموما أنا محظوظة إني دخلت في يوم من الأيام البلوج بتاعك لأن بجد بكلم فنان، ولسة فاكرة أول مرة دخلت لما فرحت بأغنية فيروز في البروفايل
:)عشان بحبها أوي

على فكرة بحب أغنية أكيد في مصر دي جدا :)فمش تاخد راحتك في التريأة أوي.
:p
شكرا إنك أخدت برأيي"زي مافهمت أنا"....حاجة تشرفني جداااااااا
تحياتي

قلب ينبض لله said...

السلام عليكم
ازيك ياهبه؟
تعرفي ان دا من أحلي البوستات اللي قريتها ليكي
وصفك للمشاهد دقيق اوي يخلي اللي بيقرا يحس انه كان هناك وموجود

انتي هايله ياهبه هايله في رقتك وطيبتك ونقائك
وعاوزة اقولك ان انا فرحت جدا لما عرفت ان انتي ورفيده اصحاب ربنا يخليكوا لبعض
الطيور علي اشكالها تقع

Anonymous said...

ربنا يوفقك ويسعدك ياهبة

عايزة اوصللك يابنت الحلال

لو مش خلال يومين انسي اللى ليكي عندي :P

بجد بجد وحشتيني جداااااااااا

Wish I were a Butterfly ... said...

قلب ينبض الله

و عليكم السلام رحمة الله

أنا فرحت أكتر منك والله لما عرفت إن أنا و روفي أصحاب
ههههههه
لأ فعلا ربنا يخليها ليّ، و الطيور مش على أشكالها خالص..إنت بتتكلمي عن بنت مفيش زيها، و عقل رزين و حد بيستوعبك لما تحتاجيه و يعرف يحلل لك كل المشاكل ببساطة جدا، غير إنها مفيش بعد رقتها..من الآخر أنا محظوظة إني أعرف حد زيها أصلا
:)

عجبك البوست دة بجد؟؟! طب إيه رأيك بأة إن كله من دة بعد كدة؟ (ضحكة شريرة) :). الحمدلله إنه عجبك يا بنوتة..يارب دايما أيامك تبقى سعيدة

سلام

Wish I were a Butterfly ... said...

همسة قلم

:)

البلوج نوّر أويييي بوجودك

بس يعني مش تظهري على الشاشة غير عشان ليّ حاجة عندك؟؟ :( يللا خير

بس بصي بأة...مفيناش من الكلام دة :) أنا هاجي إن شالله مشي عشان آخد "البضاعة" هههه

حاضر يا سمسم هكلمك إن شاء الله قريب عشان أخلصك