Thursday, November 29, 2007


كنت قد قررت ألا أكتب ما يحزنني مرة أخرى

لست أخفي مشاعري... لكني قررت أن تظل صامتة معي لبعض الوقت، لا تكون سببا في حزن من حولي

لكن...... لا أستطيع!!! مازلت مترددة.. أكتب؟ لا أكتب؟


أصرخ بأعلى صوتي؟ أم تظل همومي و ما يحزنني أسيرا بداخلي لبعض الوقت لعلي أجد له حلا؟!!! بالفعل لا أعرف، و لا أجدني قادرة على الحديث.

قررت ألا أتحدث. و تذكرت أنها مجرد مشاعر مختلطة.. لا أستطيع تمييزها!! و هذا بلا شك هو السبب فيما أنا فيه

قررت أني سأستطيع تخطي كل شيء وحدي

ثم فجأة و بلا مقدمات...

وجدت نفسي أتصل بحبيبتي و التي دائما بجانبي .. أعز صديقاتي....... إلا أني فوجئت بأني لا أعلم سبب اتصالي!! تحدثت إليها و أنا في الشارع. لا أدري لماذا! و لم أخطط لما سأقول!! فاجأتني عيناي بأنها لا تستطيع الصمود أكثر من ذلك.. وجدتني أبكي "في وسط الشارع" فور ما سمعت صوت صديقتي

مع ذلك :) لم أتحدث و لم أقل شيئا، إلا أنني قلت لها "محتاجالك أوي. مش عارفة بعد ربنا المفروض ألجأ لمين؟!!!" . ثم أنهيت المكالمة بأني لا أدري ما سبب اتصالي!!! فلساني يرفض التحدث الآن

ءأكتب؟؟؟؟ أم لا أكتب؟!!!!!! صدقا لا أعرف الرد

21 comments:

الفراشة الصغيرة said...

ان الانتصارات الوحيده التى تتدوم ابدا ولا تترك ورائها اسى هى انتصارتنا على انفسنا

ولــــــــــو said...

اتمنى انك وقت مابتقري الكومنت ده تكوني احسن واسمحيلي ارجع اعلق باستفاضه بعد شويه

Wish I were a Butterfly ... said...

الفراشة الصغيرة

اسمك حلو أوي :) . الجملة اللي كتبتبها اكتر من رائعة بجد. بس محتاجة تطبيق بأة!!! نورتي البلوج يا فراشة

آسفة ان بدايتك كانت بالبوست دة مع البلوج بتاعي... و يارب متكونش النهاية

............................

و لو

ربنا يكرمك يارب. بس المشكلة إني قرأت الكومنت بعد ما كتبت البوست بشوية. لسة مش حاسة إني احسن الحمدلله :( أكيد اتفضل في اي وقت. البلوج بتاعك يا بشمهندس

mohand said...

السلام عليكم

هناك دائما سبب قوي للكتابة
وللكلام
اوقات ونعبر عن ما بداخلنا فقط للفضفضة

واوقات اخري نعبر عن ما بداخلنا لاننا نحتاج دعم من الاخرين

واوقات اخري يكون لاننا نريد ان ننفع الناس بتجاربنا

وفي جميع الاحول
الكتابة مباحة وهي افضل السبل

اكتبي وقتما تشائين

تحياتي لمدونتك
وتحياتي لشخصك المحترم
وارجو ان تكوني قد افادك موضوع لا تيأس
فهذا الموضوع عندك يدل انك محتاجة لعدم اليأس

تحياتي مره اخري

Wish I were a Butterfly ... said...

Mohand,

و عليكم السلام ورحمة الله

شكرا أوي... على تشريف حضرتك و على تعليقك و على البوست "لا تيأس".. حقيقي شكرا لكل حاجة ربنا يكرمك

و أيوة... كنت اول مرة افتح البلوج بتاع حضرتك ولقيت البوست دة فأكيد هي رسالة من ربنا اللي بحبه أوي، وهحاول اقرأ البوست تاني كمان كام يوم عشان أنا كدة غلط ومحتاجة جوايا يتصلح تاني. ان شاء الله ساعتها استفيد

جزاك الله كل خير مرة تانية.. و شرفتني

MarwaAshraf said...

أكتبي.. إعلني عن حزنك.. إلجأي إلى ربك بالدعاء.. إقتربي من أحبائك وأخبريهم عما بداخلك.. إفعلي كل ما يمكن حتى تنتصري على هذا الحزن

فقط لا تدعي تلك المشاعرة أسيرة بداخل نفسك حتى لا تصبحي أنت الأسيرة لها بعد ذلك..

ربنا معاك وطمنيني عنك
:)

oceaneyes said...

لقيتك قولتيلى بلاش اجى عندك عشان ما اتشائمش وازعل

عارفة يا قمر ...حبيتك اوى لما قولتى كدة ...بس انا مش بسمع الكلام

عارفة ليه ؟؟؟


عشان ما اقدرش اشوف انسانة عزيزة على قلبى (صح ما شوفتهاش فى حياتى قبل كدة ومعرفتى بيها قليلة )...بس اتمنى اقابلها فى يوم وربنا واحده اللى عالم بمدى احترامى ليكى
وكمان عشان البلوج بتاعك وحشنى مووووووووووووووووووووووووز



لعلمك الطبيعى جدا انك تكونى متضايقة وكاتمة جواكى لان انا نفسى بعمل كدة ...اللى مش طبيعى هو انك ما تتضايقيش وتكونى عادية


مش قصدى طبعا انى عايزاكى تكونى متضايقة دايما ...لا والله بس كل الموضوع ان عايزاكى تعرفى ان الحالة دى طبيعية جدا



فاكرة الجملة اللى انا بقولها دى

ايوة الجملة الرخمة دى

"مافيش حاجة تستاهل "

لو قولتهالك دلوقتى ...هاتولعى فيا ؟؟؟؟


احكى عن اللى جواكى وطلعيه كله ماتكتميهوش عشان ما تتعبيش زيادة

وصدقينى هاتحسى براحة بعد ما تتكلمى ...مش راحة لانك خلاص المشكلة اتحلت ...لا...راحة انك فضفضتى وشلتى هم الموضوع عن قلبك وماعنتيش شايلاه لوحدك


اتمنى يا قمر تقدرى تتغلبى على زعلك والحزن اللى جواكى ...عشان نشوفك دايما كدة فرحانة ...اراهن ان عليكى ابتسامة تدوخ بلد

;)

شوفتى ...ادينى بعاكسك اهو

عشان ما تقوليش انى حرماكى من حاجة بس

:D


انا هاعمل كدة لفة على الكام بوست اللى فاتونى دول ...

تحياتى ليكى يا قمر


:)

Wish I were a Butterfly ... said...

Rama

أنا مش عارفة ازاي!!!

........................

OCEANEYES,
شكرا على تعليقك الجمييل اوي :) و شكرا بجد على اهتمامك يا سالي

بس أنا للأسف مش شايفة انه طبيعي.. لأن الموضوع زاد معايا اوي ومش عارفة ابقى كويسة تاني

والله مش استسلمت، لسة جوايا حاجة بتقاوم الشعور الغلط بالاحباط اوي دة. بس مش قوية.. مش قوية خااالص
....

بس هو انت معندكيش اخوات بنات ولا ايه؟! :P
ايه ضحكتك و عنيكي؟!! لا لا كدة ميصحش ابدا

و أنا كمان بجد انت عزيزة علي اوي :) و كتير تانيين من البلوجرز اكيد

ربنا يخليكي لي يا جميلة

Anonymous said...

فى اغنيه لانغام بحبها قوى اسمها انا كل ما احتاج اتكلم البوست بتاعك فكرنى بيها بجد مش عارف ليه
اكتبى و اتكلمى وعلى راى صلاح جاهين
يا عندليب ما تخافش من غنوتك

قول شكوتك و احكي علي بلوتك

الغنوه مش ح تموتك إنمــــــــــا

كتم الغنا هو اللي ح يموتــــــــك

عجبي !!!

Wish I were a Butterfly ... said...

رئيس جمهورية نفسي

مبدئيا و قبل أي رد... أنا اتحضيت أوي دلوقتي!!! لأني حالا لسة كنت بشوف البلوج بتاع حضرتك "من أقل من دقيقة فعلا" . فبجد.....!! بس مفاجأة اكيد سارة جدا

ثانيا... النور كان قاطع في البلوج بقاله فترة، الحمدلله رجع بزيارتك :) شرفتني، و شكرا على كلامك و كلام المبدع "صلاح جاهين". بجد مش عارفة ايه اللي وصلني للمرحلة دي، انا فعلا مش قادرة اتكلم!!! الله المستعان ان شاء الله.. هلجأ لربنا اكتر.. وهحاول افضفض لو قدرت لأن "كتم الغنا هو اللي هيموتك" زي ماقلت

ادعيلي. ممكن؟

ولــــــــــو said...
This comment has been removed by a blog administrator.
alshared said...

يأسك و صبرك بين إيديك و انت حر

تيأس ما تيأس الحياه راح تــــــــمر

أنا دقت مندا ومندا عجبي لقيــــــت

الصبر مر و برضك اليـأس مـــــــر

عجبي !!



يا عندليب ما تخافش من غنوتك

قول شكوتك و احكي علي بلوتك

الغنوه مش ح تموتك إنمــــــــــا

كتم الغنا هو اللي ح يموتــــــــك

عجبي !!!


عمي صلاح جاهين

ربنا يخفف عنك اللي انتي فيه

تحياتي

angelic devil said...

أكتبي
و
أكتبي
و
أكتبي

أكتبي حتي تتوه في نفسك الكلمات
و لن تتوه
أكتبي حتي ينفذ منك المداد
و لن ينفذ
أكتبي حتي تطير من عقلك كل الافكار
و ان طارت...سيستقر غيرها
أكتبي حتي تتلاشي دقات الساعة
و لن تتلاشي
أكتبي
و ثقي
اوفي صديق هو القلم
و اعز رفيقة هي الورقة
فلن تتخلي عنك
و لن توشي باسرارك
حتي في اسوأ الظروف و احلك الاوقات
تحياااااااااتي

Anonymous said...

عزيزتي
تأكدي أنك مهما أشتكتي فهناك في مكان ما من يسعده شكواك ويتمنى بأستمرار سماعك حتى وأنت تشكين من الحزن
سيتعذب بسبب ذلك نعم ولكنه سيكون سعيد لانك قررت مشاركته هذه الشكوى ولم تبخلي بها عليه
أسعدني للغايه قولك أتصلت بحبيبتي فقلما نستعمل هذا التعبير الجميل كلمه صديقتي تحمل كل النبل بينما كلمه حبيبتي فتحمل كل المشاعر
أتدرين عزيزتي أن في هذه الكلمه الحل من كل مشاكل البشر
لا تترددي أبدا في التعبير عما بداخل حتى لا تصبحي ذات يوم مكبله بالقيود

تحياتي

Wish I were a Butterfly ... said...

و لو

:)

صعب أوي الرد على الكلام دة....ممممم.... لا أملك غير اني اقوللك... بجد بجد ربنا يكرمك ويسعدك كتيييير اوي دايما

بجد اسعدتني. بجد والله. ربنا يعزك ويرزقك بكل اللي تتمناه، ومش هنسى ابدا الكلام دة، ودي حاجة تشرفني حقيقي وفارقة معايا جامد..و أخجلتم تواضعنا يافندم و.... حاجات كتير اوي

و أنا لو علقت عندك... غالبا مش هقول اقل من كدة ليك. نفس الكلام بالضبط و بالكلمة لحضرتك :) ربنا يسعدك و شكرا اوي

...............................

الشارد

شكرا اوي على الدعوة دي. هو دة اللي انا بجد محتاجاه "ادعوووولي" ، أحلى كلام كلام صلاح جاهين. اشكرك عليه مرة تانية

شكرا على حضورك المستمر للبلوج :)
وربنا يعينك في امتحاناتك

..............................

angelic devil,

ما أحلى كلامك!! غاية في الرقة و معبر اوي اوي :). شكرا ياجميلة اوي

وعندك حق.... أوفى صديق هو القلم. أنا حاساها اوي اوي

تحياتي أنا لكلامك الرقيق

oceaneyes said...

لو الحاجة اللى جواكى وبتقاوم مش قوية خالص يبقى انت قويها ...لان انا واثقة فى عزيمتك ...الكلام الحلو اللى كنتى بتقوليهولى وقت ما بتشائم يثبت جدا انك قادرة تقاومى ان شاء الله


وانه مش مجرد كلام قولتيهولى فى لحظات يأسى عشان ابقى كويسة

وانا واثقة من كدة يا قمر


وبعدين تعالى هنا

هههههههههههههههه

عمالى ادلع فيكى واعاكسك عشان ما تقوليش حرماكى من حاجة تقوليلى اخوات ومش عارفة ايه


ادى نهاية اللى بيعمل خير فى البلد دى

:P

وربنا اللى يعلم معزتك عندى وعشان كدة عايزاكى تشدى حيلك كدة وتجمدى وانتى قدها وقدود ان شاء الله



....


عايزة المرة الجاية اسمع اخبار حلوة



تحياتى يا قمر


:)

Wish I were a Butterfly ... said...

إنسان مقيد

أحيانا أكتشف ان الكلمات غير قادرة على التعبير عما بداخلي. و أحيانا تكون كلمة "شكرا" قليلة جدا و لا تساوي شيئا بالمقارنة بكلمات الشكر و العرفان التي أحاول ايصالها

أسعدني كلامك كثيرا :) بجد شكرا ليكم كلكم مش عارفة اقول ايه!!! بس فعلا فعلا بحمد ربنا عليكم كلكم

بجد من غير ناس كتير من البلوجرز كنت ممكن أغرق اكتر من كدة بكتير. انتو فعلا بتمدوني بالقوة و الثقة بكلماتكم البسيطة دي

صحيح عمري ماشفتك.. و لا هشوفك.. لكن بجد سعيدة جدا جدا من كلامك، و تأكد انك من اكتر الناس اللي بفتكرهم و بعتبرهم اصحابي "رغم ان المسافات بيننا ممكن تكون كبيرة جدا و احنا مش عارفين"

بالنسبة لصديقتي... فهي فعلا "حبيبتي". و مقدرش اقول عنها اقل من كدة :)

.....................

Oceaneyes,

شكرا على كلماتك اللي كلها قوة و ثقة دي :) . ان شاء الله أنا فعلا ادها. ان شاء الله

و أنا فعلا عمري مابكتب حاجة انا مش ادها يا سالي "بجد". و ساعات حتى كان بيعجبني بوستس اوي في بلوجز مختلفة.. بس مكنتش بعلق لأني بحس ان الكلام اللي هكتبه "حلو"يمكن، لكن مش معبر عني أنا... بجد بموت فيكي على ثقتك و دمك الخفيف دة :)

thanx a lot, honey

الخيط الرفيع said...

مش عارفة أقولك اني كنت عارفة انتي زعلانه لية ولا مش عارفة
المهم كنت معاكي وقتها
وكنت كمان جوايا كمية ارف وغضب وقلق لا توصف وبتزحمهم فلسفة هدوء وأمل ورضا وكدا
بس بجوارها كمان كان في زعل من بعض السخافات ومتعلق فوقهم قرارات هتبوز الدنيا
ما كنتش فقادرة اتكلم
ولا كنت عارفة اعمل معاكي حاجة غير اني
استناكي علي السلم ويعدين اقف ساكته معاكي دقايق وبعدين أودعك وأمشي
وفعلا مشيت وقفت ساعة ونص في الشارع مش عارفة بعمل ايه المفروض اركب ورايحة الكلية فضلت في الشارع لحد ما واحدة اتعرفت عليا واخدت ليا القرار لما سالتني رايحه فين ورديت...لقيتها شالت المسئولية من غير صحوبية
المهم ضاعت المحاضرة
ولقتني داخلة مسجد قعدت فية من المغرب لبعد العشاء بساعة
بعدين سافرت
ومن يومها وانا ما شفتس سيادتك
وكل حاجة واقفة وانا جوايا .......................
مش عارفة اقول ايه بس هصبر وهرضي وهحاول الف وارجع ليا تاني من اي حتة

Wish I were a Butterfly ... said...

الخيط الرفيع

:)

فرحتني زيارتك للبلوج أوي

و الحقيقة ان أنا اللي المفروض أعتذر... أعتذر اني مكنتش جنبك و خففت عنك وقت ما أنا كنت شايفة عنيكي بتتكلم و نفسها تقول كتير

أعتذر بأني سلمت عليكي و مشيت بسرعة و بس.... بس حقيقي دة كان لأني كنت مخنوقة جدا، و مكنتش عايزاكي تشوفي دموعي و مكنتش عايزة أكلم اي حد في اللي مضايقني...... الحقيقة ان بعدها الشارع كله شاف دموعي :) ..... الحمدلله

بحب رقتك أوي.. و بحب هدوئك أوي... و بحب رضاك دايما ... بجد خليكي صامدة. أنا عارفة انك أحسن مني بكتير. متزعليش من اي حاجة في الدنيا وكل حاجة هتكون حلوة و كويسة قريب ان شاء الله

سامحيني تاني يا روفي... و هفكر.. :) مش أشوفك تاني عشان مش تتعدي مني و تبقي عايشة في عالم خيالي زيي

خدي البوسة دي مني ليكي :)

ღϠ₡ღأمير الهدوءღϠ₡ღ said...

امممممممممم
اتكلم أم لا
إحساس يكمن بداخلي أيضا
ولكني إتخذت الورقه والقلم صديقين لي عندما لا أجد من يتحدث معي


شعور جميل يدل إن مازال هناك قلب ينبض في شباب ذلك الجيل

وأقول لكي تابعي الكتابه
وفكره جميله أنا عملتها
إحضري كشكول وإكتبي فيه خواطرك أحزانك أفراحك ومن الأفضل أن يكون سرا بينك وبين نفسك

وشكرا لزيارتك ومتابعتك للمدونه

:)

Wish I were a Butterfly ... said...

أمير الهدوء

أجد الكثير لأتحدث معهم... لكني لا أريد الحديث، لا أريد الشكوى حتى و ان كانت تحت مسمى "الفضفضة". عارف؟! كل واحد فيه اللي مكفيه. دة بجد صح أوي، عشان كدة أرفض الحديث

أنا عندي فعلا كشكول، بس لمذكرات الرحلات فقط. يعني يوم حلو أوي أو حادث حصل... في أي مكان غير اللي عايشة فيه معايا الكشكول دة. غير كدة أنساه :)

لا شكر على واجب :)شكرا على متابعتك انت... المهم ذاكر كويس