Thursday, April 7, 2011

Dear Rain... U've made my Day :)


يومــها مكنتش مفكــرة إن اليوم هيكـون فيه أي حاجة تغير مودي كدة


بقالي فترة مضغـوطة جدا من الشغـل "على غير العادة" لدرجة إني كـنت بدأت فعلا أفكـر جد جدا في إني أسيب الشغل


مش كـان عندي شغـل يوم الأحد أساسا و مكنـش المفروض أنزل من بيتي بس واحدة تعبت أوي فكـنت مكانها


لمــا اتفقت اليوم اللي قبلها مكنتش أعرف إن الدنيــا هتمطر :)). و بصراحــة ... مكنتش حتى عمـــري أتخيلــها


من أحلى ما في اليــوم إني استلمت رسالة جميلة أوي أوي بمناسبة المطــر..حبيتها أوي و فرحتني كتير... هي كمـــان من الحاجات اللي فرقت معايا بجد في اليــوم دة


المطــر كــان خفيف و أنا في العربية في طريقي لشغلي ودة من حسن حظي... لأني مش متأكدة إني هكـون كويسة فعلا في السواقة تحت المطر الجامد. .بحب السواقة جــــــدا بس مش فاكرة إنها حصلت كتير إني أسوق مع المطر الجامد


و أنا بنـزل من العربية حسيت بالمطر بدأ يزيد جامد أوي فقعدت أضحك أوي


دخلت بابتسامة عريـــضة مكان الشغل و حسيت بنظـرات الاهبلال على وشوش بتوع الأمن و أنا بضحك أوي وواقفة في الشارع مش عايزة أطلع



كــان نفسي أفرد إيديا و أقعد ألف حوالين نفسي أصلا و لّا حتى أتنطط.. بس ســاعتها بتهيألي كــان ممكن يضربوني إذا هم مستغربين ضحكتـي و حماسي دة

:))


طلعــت بسرعة و ناديت على كل النــاس اللي جوا... انتو قاعدين ممليــن كدة في مكاتبكوا و في التكييف و الدنيـا تــــــــــــحفة برة؟؟

!!الدنيــا مطــر جامد أوي يللا اطلعوا بسرعة


الغريــبة إنهم "أساسا" مش كــانوا واخدين بالهم إن الدنيـا بتمطر! فرحــت أوي إني شفت رد فعلهم و الكـــل بيجري على البلكونة ومش مصدقيــن

مطـــر... رعد برق...... إيــــــه دة؟؟

كان بجد تحفة ، و جري الناس اللي عمري ما شفتها بتجري و الطفولة الغريبة اللي كانت فيهم دي بجد تحفــة أكتر


دخلت الفصـل و مــودي حاجة تانية خالص غير اللي كــان الصبح... كــنت حاسة إني بتنطط جوا الفصـل و بتلكك عشان أضحك كمـان


خلــص الشغــل و الدنيــا لسة مطر جااااااااااامد.. و هنـــــا كانت من أســعد لحظاتي


مشـــيت تحت المطر ومش كــنت عايزة أركب العربية

شفــت النـــاس و هي بتجري بتحاول تستخبى من المطــر الجامد

حسيت إني بجد مش عايزة أركــــب العربية عشان أفضل مستمتعة بريـحة الجـو الفظيـــــــعة دي


ركبت العربية و أول ما شغلتها، لقيت أغنية بحبها أوي و حسيتها إيـــه دة؟؟ دي لايقة اوي اوي اوي على إحساسي دة


Somewhere over the rainbow, blue birds fly ...... :)


حسيتني في عز فرحتي بجدو حسيــت براحة جميــــــلة أوي


طب خلاص كدة؟؟ هارجع بيتي و الموضوع خلص؟؟

كــنت حاسة إني بس بــجد طايرة..مش عايزة أرجع البيــت كدة علطول


طيب...... إيـــه اللي ممكن يخليني حتى مبسوطة أكتر ما انا؟؟ اممم..... مــرت لحظات قليلة و قررت حاجة بسيطة وعبيطة أوي :)) بس عارفة إنها هتفرق معايا


غيرت خط سيري و رحت أجــيب شوكولاتتي المفضلة :))))). هي دي الحاجة اللي هتفرحنــــي

في طريقي اكتشفت إن الأغنية اللي بحبها دي مش كــانت الوحيدة اللي أسعدتني.. لأن ببساطة... موضوع الأغاني كلها كان عن المطر :)). فأحلى أغاني فيكي يا قناة... كانت وقتها


بمــا فيهم أغنية النشاط و الحيوية الجامدة أوي

It's gonna be a bright, bright.. sunshiny day


ولمــاوصلت السوبر ماركت.. رحت جبت شوكولاتات كتيـــــــــــــــر و كمان بار كبير لوحده لماما


طلعت من الماركت..و أكلت شوكولاتتي تــحت المطر

:D


يمكـــن يكون يوم عادي لكتـيــر من النــاس. بس فعلا المطــــر.. بالأغاني الجميلة أوي و اللي معظمها كلاسيكي..... بأحلى ما فيهم الشوكولا :)....... خلوه يوم جميل أوي لـي في الشهر دة

8 comments:

Anonymous said...

انا بقى سيبت شغلي ونزلت اجري تحت المطر والناس بتقول ايه المجنون ده :)

elsha3er said...

السلام عليكم
طبعا ربنا يجعل ايامك كلها سعادة
حلو اسلوب الاسترسال بسهولة من غير كلكعة

يمكن الاحساس دة هروب من عالم زاد فيه الفكير اوى اصبح متعب قررتى انك تهربى منه بماضى الطفولة فرح الاطفال بالمطر نقاء الهوا والريحة الحلوة الطبيعية كنا ناخد نفس طويل عشان نشم الهوا النضيف ان طبعا كل دى تكهنات قد تصح لكنى اتخيلها كدة
لكى منى كل تحية
ahmed mussolini

Wish I were a Butterfly ... said...

Anonymous,

شكرا لإضافتك

Wish I were a Butterfly ... said...

elsha3er,

و عليكم السلام ورحمة الله

شكـرا لأمنيتك الطيبة و تعليقك. هـو الحقيقة إن معظم كتابتي بتكون من غير تفكير اوتحضير قبلها، معظمها استرسال يعني.. ممكن يكون دة عيب في الكتابة في بعض الأوقات بس أنا بحب أكتب اللي حاساه وبس

الحنين للماضي أكيد معظمنا بيهربله أوقات كتيـــر. عندك حق في إن اليومين دول الناس تعبت من التفكير، و فعلا لو فيه أي فرصة للهروب هتبقى حاجة جميـلة:). بس المرة دي السعادةو الطفولة دي حاجة مرتبطة عندي بالمطر..مش بأي ظروف خارجية الحمدلله

نورت البلوج ياأستاذ موسوليني

Rosa said...

أولاً وحشتنيني قويييييييييييييي غيبة طويلة مش كدا؟؟

ثانياً بجد حلو قوي البوست دا و قد ايه أنا كمان بحب الحاجات دي بحب المطر و رائحة الجو أو الأرض بعد المطر بحب الشيكولاتة و بحب الأغنيات اللي كتبتي عنها

تسلم ايدك على البوست دا أهه بجد فرق معايا حالاً و غير مودي تماماً كأني عايشة اللحظة معاكي تسلم ايدك

لميس said...

مين قال ان ده يوم عادى ,ده ممكن يكون من أجمل لحظات حياتى, لحظات خالية من الضغط والانشغال والصراخ وفيها كل الى بحبه وبتمناه مطر وجو جميل وأغنية بحبها وشيكولاتة وبال رايق , ياااااااااااااااااه ده أمل حياتى ان كل حياتى تكون كده او حتى أرجع أعيش يوم زى ده.

Wish I were a Butterfly ... said...

Rosa Rosaaa,

:)انت كمـان ليكي وحشة ياجميلة

بجد فرق معاكي البوست؟؟ يارب بجد يكون فرق وعجبك :)). أنافعلا كنت عايشة اللحظة أوي و أنا بكتيه. كــنت مبسوطة أوي ساعتها الحمدلله

مبسوطة إن البـوست عجبك ومبسوطة أكتر إني سمعت منك تاني.نورتـــي

Wish I were a Butterfly ... said...

لميــس

هي فعلا كانت بالنسبة لي من أحلى اللحظات

يا ستي يارب تحسي بلحظات أحلى منها كتير كل يوم:).شكرا لتعليقك اللي مليان إحساس دة

انا كمان نفسي أحسه تاني:). شكرا لتعليقك